Avatar billede technux Nybegynder
23. august 2007 - 20:12 Der er 19 kommentarer

Centrering af dokument i Word 2007

Jeg er netop skiftet fra Word 2003 til Word 2007 og har et mindre irritationsmoment, som jeg ikke har kunnet finde en løsning på.

I Word 2003 skriver jeg normalt i "print layout", hvor jeg har siden centreret midt på skærmen. I Word 2007 tvinger den siden ud i venstre side af skærmen og sætter den kun i midten hvis jeg zoomer til visse procenter. Det hjælper desuden lidt, hvis jeg slår "ruler" til, men det er stadig ikke det samme som i Word 2003.

Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. august 2007 - 20:23 #1
Der er desværre ikke noget at gøre. Word placerer selv - alt efter skærmstørrelse og zoom - siden for dig (sikkert noget med misforstået hensyn á la: "når du nu har valgt 70%, tror jeg, at du gerne vil se lidt mere).
Avatar billede technux Nybegynder
23. august 2007 - 20:44 #2
Det er jo en mindre katastrofe :(

Når man sidder med en 22" widescreen er det virkelig irriterende at have dokumentet i skærmens ene side fremfor midt på.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
23. august 2007 - 20:55 #3
Jeps. Jeg har kolleger, der har 24" widescreen - de må køre 120% for ikke at have 2 sider i samme skærmbillede.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. august 2007 - 00:39 #4
På min bærbare Acer, står dokumenterne klokkeklart i midten med ca. 4 cm i siderne.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. august 2007 - 00:52 #5
Ok, kommer jeg under 50% bredde af skærmen, sker det samme, men det gør det også i 2003.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. august 2007 - 02:30 #6
Denne makro kan klare jobbet:
Sub Makro1()
    With ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom
        .PageFit = wdPageFitFullPage
        .Percentage = 25
        .PageFit = wdPageFitNone
    End With
End Sub

Den virker i hvertfald ned til 10% zoom. Selvfølgelig hopper dokumentet til venstre igen, hvis der zoomes manuelt.
Det kan word-hajen måske løse? Koden kan vel puttes i en .dotm skabelon. Det har jeg ikke så meget forstand på.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. august 2007 - 02:36 #7
Om ikke andet, kunne man vel lave sin egen zoom værktøjslinie med forskellige niveauer. Det var da en løsning, eller...
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. august 2007 - 09:18 #8
-> akyhne
Den havde jeg godt nok ikke luret. Godt gået.

Faktisk så kan jeg se, at hvis man bruger Zoom-funktionen under View-fanen, zoomer og derefter (under many pages) angiver, at der kun skal være én side, så er den også god nok (må jeg lige afprøve på kollega-skærm i 24").

Konklusion: hvis man gerne selv vil styre lidt, skal man ikke bruge det nye zoom-værktøj i bunden, men i stedet gøre det "den vanskelige" vej - eller via makro, hvis man ændrer størrelse tit.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. august 2007 - 09:34 #9
Er sidens zoom level betydelig mindre en 50% af skærmens bredde, springer siden blot op i fuld A4 størrelses visning. Til et vis niveau, kan man blot klikke på vis -> "en side", eller hvad den nu hedder. Jeg sidder ikke lige nu med Word 2007.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. august 2007 - 09:39 #10
Nå det ser ud til menuer oprettes som i Excel. Her er lidt kode. Jeg ved dog ikke hvordan man integrerer det i Word som en .docm:

Public Sub ZoomCommandobar()
Set AllmyMenuBar = CommandBars.ActiveMenuBar
For Each D In AllmyMenuBar.Controls
    If D.Caption = "Zoom" Then Exit Sub
Next

Set myMenuBar = CommandBars.ActiveMenuBar
Set newMenu = myMenuBar.Controls.Add(Type:=msoControlPopup, Temporary:=True)
newMenu.Caption = "Zoom"

Set ctrl1 = newMenu.CommandBar.Controls _
    .Add(Type:=msoControlButton, ID:=1)
With ctrl1
    .Caption = "50%"
    .TooltipText = "Zoom til 50%"
    .Style = msoButtonCaption
    .OnAction = "Zoom50" 'navnet på makroen der skal afspilles
End With

Set ctrl2 = newMenu.CommandBar.Controls _
    .Add(Type:=msoControlButton, ID:=1)
With ctrl2
    .Caption = "75%"
    .TooltipText = "Zoom til 75%"
    .Style = msoButtonCaption
    .OnAction = "Zoom75" 'navnet på makroen der skal afspilles
End With

End Sub

Public Sub SletMinCommandobar()
Dim Y As Application
Set myMenuBar = CommandBars.ActiveMenuBar
For Each D In myMenuBar.Controls
    If D.Caption = "Zoom" Then
        D.Delete
    End If
Next
End Sub

Public Sub Zoom50()
    With ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom
        .PageFit = wdPageFitFullPage
        .Percentage = 50
        .PageFit = wdPageFitNone
    End With
End Sub

Public Sub Zoom75()
    With ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom
        .PageFit = wdPageFitFullPage
        .Percentage = 75
        .PageFit = wdPageFitNone
    End With
End Sub
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. august 2007 - 09:40 #11
Kan der laves genvej til menuen zoom? F.eks Alt+Z eller lignende?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. august 2007 - 10:02 #12
-> akyhne
Selv om man i Word godt kan oprette værktøjslinjer/knapper på samme måde som i Excel, kan det dog ikke betale sig. Word har nemlig altid været i stand til at håndtere, at man oprettede en ny værktøjslinje og "trak" knapper, menuer osv. ind i linjen. Det gør sig så gældende for Word til og med 2003.

I 2007 er der sket helt nye ting ("gamle" værktøjslinjer havner på en fane, der hedder Add-ins/Tilføjelsesprogrammer), da vi har fået det nye Ribbon. Man kan godt bruge koden, som du har lavet, til at oprette en ny værktøjslinje i Word (som altså så havner på Add-ins-fanen), men det nye er, at man f.eks. kan oprette en ny "min egen fane", hvor man opretter knapper mv. Dette gøres ved at tilføje en xml-fil i den samlede pakke med skabelonen (kan lade sig gøre fuldstændig los manuelos, men man kan også downloade og bruge Custom UI Editor).
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. august 2007 - 10:03 #13
I øvrigt - der findes ikke menuer i Word/Excel 2007, ud over Office-knappen. :-)
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
24. august 2007 - 11:16 #14
Ok, min uvidenhed. Lavede menumakroen i 2003. Dog har den der stadig sin berettigelse, da 2003 også smider siden til venstre. Jeg har O2007 på konens bærbare, men har kun brugt det lidt.
Avatar billede technux Nybegynder
24. august 2007 - 14:35 #15
Word-hajen: "Faktisk så kan jeg se, at hvis man bruger Zoom-funktionen under View-fanen, zoomer og derefter (under many pages) angiver, at der kun skal være én side, så er den også god nok (må jeg lige afprøve på kollega-skærm i 24")."

Jeg har ikke kunnet bekræfte dette med min 22" - desværre.

Skal lige prøve at lege lidt med de makroer I har beskrevet herinde.
Avatar billede technux Nybegynder
24. august 2007 - 15:08 #16
Jeg har forsimplet akyhnes makro til følgende:

Public Sub Zoom50()
    With ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom
        .PageFit = wdPageFitFullPage
        .Percentage = 50
        .PageFit = wdPageFitNone
    End With
End Sub

Public Sub Zoom75()
    With ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom
        .PageFit = wdPageFitFullPage
        .Percentage = 75
        .PageFit = wdPageFitNone
    End With
End Sub

Public Sub Zoom80()
    With ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom
        .PageFit = wdPageFitFullPage
        .Percentage = 80
        .PageFit = wdPageFitNone
    End With
End Sub

Public Sub Zoom85()
    With ActiveWindow.ActivePane.View.Zoom
        .PageFit = wdPageFitFullPage
        .Percentage = 85
        .PageFit = wdPageFitNone
    End With
End Sub

osv.........

Jeg linker til de zoomniveauer jeg bruger mest i ribbon og det virker bare perfekt! Lige som jeg gerne vil have det :-)

Er det muligt at lave en drop-down menu (ala den til 2003) i ribbon, så jeg kan vælge zoom niveauet der fra?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
27. august 2007 - 00:32 #17
Jeg tester også lige med forskellige skærmstørrelser/zoom-procenter osv., når jeg kommer på jobbet igen.

Du kan godt lave en drop-down menu. Hvis ikke du har rodet med ribbon, bør du hente Custom UI Editor (http://openxmldeveloper.org/articles/customuieditor.aspx), så du får lidt hjælp til at lave den xml-fil mv., som skal til for at "lave sjov" i ribbon.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
28. august 2007 - 21:42 #18
Hvordan går det her?
Avatar billede technux Nybegynder
29. august 2007 - 16:35 #19
Jeg anvender det lige nu via quick access menuen og det virker ganske fint. Der er et par små bugs, f.eks. zoomes der til one-page view hver gang word minimeres, men det er til at leve med.