Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 15:14 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Samle checkboxe i i en søgestreng

Hejsa
Nu har jeg ledt og prøvet en del, men jeg er ikke så stærk i det engelske. Problemet er chechboksens værdier (bynavnene) skal bruges i søgningen i databasen (mysql)
Koder er her, noget forkortet, da der er mange checkboxe, der også kan checkes i grupper eller alle.

- start --
<?php $strTitle=" ";?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<body>

<script type="text/javascript">
<!--
    var checkboxgrp = new Object();
    checkboxgrp["a"] = new Array("saf[00]","saf[10]","saf[01]","saf[02]","saf[03]","saf[04]","saf[05]","saf[10]","saf[11]","saf[12]");
    checkboxgrp["n"] = new Array("saf[01]","saf[02]","saf[03]","saf[04]","saf[05]");
    checkboxgrp["m"] = new Array("saf[10]","saf[11]","saf[12]");

    function checkbox(grp,o,formname) {
        var f = document.forms[formname];

        if( checkboxgrp[grp][0] == o.name ) {
            for( var c = 0; c < checkboxgrp[grp].length; c++ )
                f.elements[checkboxgrp[grp][c]].checked = o.checked;
        } else {
            var checked_boxes = 0;

            for( var c = 1; c < checkboxgrp[grp].length; c++ )
                if( f.elements[checkboxgrp[grp][c]].checked ) checked_boxes++;
            if(checked_boxes == checkboxgrp[grp].length - 1 )
                f.elements[checkboxgrp[grp][0]].checked = true;
            else
                f.elements[checkboxgrp[grp][0]].checked = false;
        } //else
    } //checkbox
-->
</script>

<table ALIGN=TOP border="1" cellpadding="0" cellspacing="0">
<form name="kgl" method="post" action="a_test.php">
<tr><td>
<center><b>&nbsp;Søg på Alle : &nbsp;<input type="checkbox" name="saf[00]" value="Alle" onclick="checkbox('a',this,'kgl');" />&nbsp;</b></center>
</tr></td>
<tr><td>
<table ALIGN=TOP border="1" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr><td>

<br>
<center><label for=snavn accesskey=9><b>Søg på :</b><br></label><input type=text id=snavn name=snavn value="Max" tabindex=1/>
<br>
<input type=submit name=s1 value='S&oslash;g nu' errormessage="Søgeord mangler!" tabindex=6></center>
</tr></td>
<td ALIGN=LEFT VALIGN=TOP>
    <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
        <tr><td BGCOLOR=#FFFF00>&nbsp;<input type="checkbox" name="saf[01]" value="Vejle Amt" onclick="checkbox('n',this,'kgl');" />&nbsp;&nbsp;Hele Vejle Amt.
        </td></tr>
        <tr><td><input type="checkbox" name="saf[02]" value="Fredericia" onclick="checkbox('n',this,'kgl');" />Fredericia.
        </td></tr>
        <tr><td><input type="checkbox" name="saf[03]" value="Horsens" onclick="checkbox('n',this,'kgl');" />Horsens
        </td></tr>
        <tr><td><input type="checkbox" name="saf[04]" value="Kolding" onclick="checkbox('n',this,'kgl');" />Kolding
        </td></tr>
        <tr><td><input type="checkbox" name="saf[05]" value="Vejle" onclick="checkbox('n',this,'kgl');" />Vejle
        </td></tr>
    </td></tr></table>
<td ALIGN=LEFT VALIGN=TOP>
<td>
    <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
        <tr><td BGCOLOR=#FFFF00><input type="checkbox" name="saf[10]" value="Ribe Amt" onclick="checkbox('m',this,'kgl');" />&nbsp;&nbsp;Ribe Amt.
        </td></tr>
        <tr><td><input type="checkbox" name="saf[11]" value="Ribe" onclick="checkbox('m',this,'kgl');" />Ribe
        </td></tr>
        <tr><td><input type="checkbox" name="saf[12]" value="Esbjerg" onclick="checkbox('m',this,'kgl');" />Esbjerg
        </td></tr>
    </table>
</tr></td></table>
</td></tr></table>
</form>

<?php
echo "</b>Du har s&oslash;gt p&aring; navnet : <b>" . $snavn . "</b><br>";
// viser byerne
  if ( isset( $_POST['saf'] ) ) {
      echo 'I disse byer :<b> '.implode(', ',$_POST['saf']);
  } else {
      echo '<b>Du kan vælge område</b>';
  }

include ("mydb.php");
$query = mysql_query("select * from navne where navn like '%" . $snavn . "%' and byn like '%" . $cb . "%' ORDER BY id DESC LIMIT 0,3") or die (mysql_error());

echo "<table border=1 width=400 coler=#882222>
<tr><td align=center width=26%><i><b>Navn</b></i>
<td align=center width=26%><i><b>By</b></i>
</tr></td><tr>
<td align=\"left\" width=26%><b>" .$row["sn"]. "</b></td>
<td align=\"left\" width=26%><b>" .$row["by"]. "</b></td>
</tr></table>"
?>
-- slut --

En testside kan se på http://www.polsterbo.dk/test/a_test.php
Jeg har en lille test ved "// viser byerne"  der kommer bynavnene godt nok frem.

Hilsen Torben
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2007 - 17:03 #1
Jeg er lidt i tvivl om hvad du ønsker?
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 17:18 #2
Jeg mangle et eller andet som hvor jeg får bynavnene fra chexkboxende sat ind i en
mysql_query("select * from ... en sådan noget ligende, alså opslag i databasen sammen med tekst input-et
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2007 - 20:38 #3
Prøv følgende:

$query = mysql_query("SELECT * FROM navne WHERE navn IN ('".implode("','",$_POST['saf'])."')");
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 21:01 #4
Virker ikke helt får fejlen
Warning: implode() [function.implode]: Bad arguments. in /home/virtual/polsterbo.dk/public_html/test/a_test.php on line 85
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2007 - 21:13 #5
Test lige dette:
if(is_array($_POST['saf']))
{
    $navne = implode("','",$_POST['saf']);
    $sql = "SELECT * FROM navne WHERE navn IN ('".$navne."')";
    echo 'DEBUG : ' . $sql . '<br />';
    $query = mysql_query($sql);
}
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 21:24 #6
Heller ikke rigtig får følgende hvis jeg vælger Kolding og Vejle, checket
VejleDEBUG : SELECT * FROM navne WHERE navn IN ('Kolding','Vejle')
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 21:24 #7
Det første Vejle skulle ikke med, kun
DEBUG : SELECT * FROM navne WHERE navn IN ('Kolding','Vejle')
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2007 - 21:34 #8
SQL'en ser rigtig ud.
Hvad hedder dine felter i din tabel?
Og hvad hedder din tabel?
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 21:38 #9
øjeblik
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 21:40 #10
Jeg ville lige være helt sikker
Tabel  - Navne
kolonne 1 - ID
Kolonne 2 - navn
Kolonne 3 - byn
Avatar billede jakobdo Ekspert
22. august 2007 - 21:46 #11
if(is_array($_POST['saf']))
{
    $navne = implode("','",$_POST['saf']);
    $sql = "SELECT * FROM Navne WHERE navn IN ('".$navne."') AND byn LIKE '%".$_POST['snavn']."%'";
    echo 'DEBUG : ' . $sql . '<br />';
    $query = mysql_query($sql);
}
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 21:46 #12
og
saf - er bynavnet fra checkboxe
snavn - er tekstboxen (og den har jeg styr på)
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 21:47 #13
se ud til at være det samme
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 21:49 #14
skulle det ikke være med "saf" istedet for "snavn"
{
    $navne = implode("','",$_POST['saf']);
    $sql = "SELECT * FROM Navne WHERE navn IN ('".$navne."') AND byn LIKE '%".$_POST['saf']."%'";
    echo 'DEBUG : ' . $sql . '<br />';
    $query = mysql_query($sql);
}
Avatar billede torbenbs Nybegynder
22. august 2007 - 22:34 #15
Jeg lukker nu pga. kraftig torden

foto af basen kan se på
http://polsterbo.dk/test/mysql.jpg
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 07:51 #16
SQL'en skal være:

$sql = "SELECT * FROM Navne WHERE byn IN ('".$navne."') AND navn LIKE '%".$_POST['snavn']."%'";
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 09:37 #17
Så er jeg her igen efter tordenvejret og lidt søvn.
Det er stadig det samme. (på a_test)
men jeg har lavet en anden setning her
http://www.polsterbo.dk/test/b_test.php
PHP delen ses her (Jeg skal lige i byer, er tilbage til middag)
<?php
echo "</b>Du har s&oslash;gt p&aring; navnet : <b>" . $snavn . "</b><br>";
// viser byerne
  if ( isset( $_POST['saf'] ) ) {
      echo 'I disse byer :<b> '.implode(', ',$_POST['saf']);
  } else {
      echo '<b>Du kan vælge område</b>';
  }

include ("mydb.php");
$sql = "SELECT * FROM Navne WHERE navn IN ('".$snavn."') AND byn LIKE '%".$_POST['saf']."%'" or die (mysql_error());

print "<table border=1 width=400 coler=#882222><tr>
<td align=center width=26%><i><b>Navn</b></i></td>
<td align=center width=26%><i><b>By</b></i></td>
</tr><tr>
<td align=\"left\" width=26%><b>" .$row["navn"]. "</b></td>
<td align=\"left\" width=26%><b>" .$row["byn"]. "</b></td>
</tr></table>"
?>
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 09:48 #18
Test denne kode:

<?php
echo "</b>Du har s&oslash;gt p&aring; navnet : <b>" . $snavn . "</b><br>";
// viser byerne
  if ( isset( $_POST['saf'] ) ) {
      echo 'I disse byer :<b> '.implode(', ',$_POST['saf']);
  } else {
      echo '<b>Du kan vælge område</b>';
  }

include ("mydb.php");

if(is_array($_POST['saf']))
{
    $navne = implode("','",$_POST['saf']);
    $sql = "SELECT * FROM Navne WHERE byn IN ('".$navne."') AND navn LIKE '%".$_POST['snavn']."%'";
    echo 'DEBUG : ' . $sql . '<br />';
    $query = mysql_query($sql);
    if(mysql_num_rows($query))
    {
        while($row = mysql_fetch_assoc($query))
        {
            print "<table border=1 width=400 coler=#882222><tr>
            <td align=center width=26%><i><b>Navn</b></i></td>
            <td align=center width=26%><i><b>By</b></i></td>
            </tr><tr>
            <td align=\"left\" width=26%><b>" .$row["navn"]. "</b></td>
            <td align=\"left\" width=26%><b>" .$row["byn"]. "</b></td>
            </tr></table>";
        }
?>
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 12:48 #19
Det gir fejlen :
DEBUG : SELECT * FROM Navne WHERE byn IN ('Kolding') AND navn LIKE '%Max%'

Warning: mysql_num_rows(): supplied argument is not a valid MySQL result resource in /home/virtual/polsterbo.dk/public_html/test/b_test.php on line 91
og linie 91 er
    if(mysql_num_rows($query))
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 12:50 #20
OG der kommer ingen tabel frem
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 12:53 #21
Ret lige:
$query = mysql_query($sql);
til:
$query = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 12:57 #22
Det gir dette
DEBUG : SELECT * FROM Navne WHERE byn IN ('Vejle') AND navn LIKE '%Max%'
Table 'polsterbo_dk.Navne' doesn't exist

Jeg har lige prøvet at lave dette, for at se om der kommer navne frem, men der kommer ikke noget
    $stmt = mysql_query("select * from navne where navn like '%" . $snavn . "%'") or die (mysql_error());
er livet i: c-test.php
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 13:08 #23
Ret Navne i min sql til navne
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 13:10 #24
Ja det hjalp da
men også med fejl
DEBUG : SELECT * FROM navne WHERE byn IN ('Vejle') AND navn LIKE '%Max%'
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 13:15 #25
Jeg prøvede at fjerne ECHO foran  'DEBUG : ' . $sql . '<br />';
Det se ud til at virke
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 13:23 #26
Sådan lige for en ordens skyld er hele PHP delen her
<?php
echo "</b>Du har s&oslash;gt p&aring; navnet : <b>" . $snavn . "</b><br>";
// viser byerne
  if ( isset( $_POST['saf'] ) ) {
      echo 'I disse byer :<b> '.implode(', ',$_POST['saf']);
  } else {
      echo '<b>Du skal vælge område</b>';
  }

    echo "<table border=1 width=400 coler=#882222><tr>
    <td align=center width=26%><i><b>Navn</b></i></td>
    <td align=center width=26%><i><b>By</b></i></td>
    </tr></table>";
include ("mydb.php");

if(is_array($_POST['saf']))
{
    $navne = implode("','",$_POST['saf']);
    $sql = "SELECT * FROM navne WHERE byn IN ('".$navne."') AND navn LIKE '%".$_POST['snavn']."%'";
    'DEBUG : ' . $sql . '<br />';
    $query = mysql_query($sql) or die(mysql_error());
    if(mysql_num_rows($query))
    {
        while($row = mysql_fetch_assoc($query))
        {
            echo "<table border=1 width=400 coler=#882222><tr>
            <td align=\"left\" width=26%><b>" .$row["navn"]. "</b></td>
            <td align=\"left\" width=26%><b>" .$row["byn"]. "</b></td>
            </tr></table>";
        }
?>

Så skal jeg se om kan kan finde ud af at give poing, (det har jeg aldrig prøvet før !)
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 13:30 #27
ja og så 10000 tak for hjælpen her fra, så skal jeg bare have resten på plads.
Torben
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 13:32 #28
Du bør fjerne resten: 'DEBUG : ' . $sql . '<br />';

Du får et svar.
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 13:37 #29
Har jeg gjort i b_test
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 13:48 #30
I dit indlæg: 23/08-2007 13:23:07
er den der nemlig stadig...
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 13:58 #31
den skulle være væk lige får jeg skrev
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 14:17 #32
Ja, det ser jo ok ud...
Avatar billede torbenbs Nybegynder
23. august 2007 - 14:20 #33
ja det mener jeg også, så er er fult hus til dig
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 14:31 #34
Du skal bare vælge mit navn, accepter svar så er sagen lukket.
Avatar billede jakobdo Ekspert
23. august 2007 - 15:27 #35
Takker for point.