Avatar billede Lasse Novice
06. juni 2001 - 18:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Hastighed på søg

Jeg har en tabel hvor første kolonne(primary key) er et ID, den anden kolonne er et navn og de tre sidste er filer(binær - ca. 5 mb). Navne kolonnen er også en nøgle.

Nu vil jeg uddrive kolonne * hvor navn = \'etEllerAndet\' Tager denne søgning LAAANG tid, hvis der er store filer i de andre kolonner? Hvis dette er tilfældet, tager det så lang tid kun at uddrive ID, navn hvor navn = \'etEllerAndet\'?
Avatar billede Lasse Novice
06. juni 2001 - 18:09 #1
det gælder selvfølgelig også for update....
Avatar billede nebula Nybegynder
06. juni 2001 - 18:36 #2
Søgningen i selv tabellen burde ikke tage lang tid. Internt i databasen ligger text (BLOB) felter ikke i samme page som alm. data - så en søgning indvolvere ikke disse felter (pånær du specielt ønsker det). Selve udskrivningen af det fundne data kan derimod godt tage lang tid. der skal jo f.eks. sendes over 15mb (fra db til klient) ved din \"select * from min_tabel\".
Avatar billede Lasse Novice
06. juni 2001 - 18:48 #3
ok, det var svaret jeg var udeefter....

for at være helt sikker. Her tænktes ikke på at sende noget til klienten... kun søgningen:

select ID, navn, filnavn1, filnavn2, filnavn3 from foo where navn=\'hans\'

vil ikke tage længere tid end:
select ID, navn from foo where navn=\'hans\'

?
Avatar billede nebula Nybegynder
06. juni 2001 - 19:02 #4
Næh (eller jo - der skal vel sendes \"antal blobs i select * 8 bytes\" mere ved navne forespørrelsen)... når du kun snakker om selve søgningen (internt i db\'en).

databasen arbejder med pointere (værdier på addresserum) til blob felterne. Databasen behøver desuden ikke læse data\'en i de felter der er inkluderet i forrespørgelsen (kun dem der skal indekseres efter, navn i dit tilfælde -> where navn = \'hans\').
Avatar billede Lasse Novice
06. juni 2001 - 20:01 #5
ok takker.