Avatar billede skooter Nybegynder
22. august 2007 - 09:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Centering ved scroll zoom

Jeg har lavet et galleri hvor man kan klikke på en række små billeder som så vises i stor. Når det store billede vises kan man zoom'e med scroll-hjulet. Problemet er at når man zoom'er vil jeg gerne have at det sker i forhold til musens X-Y koordinater. Lige nu forstørres billedet blot i forhold til dens eget nul-punkt. Jeg har prøvet 2 ting (og en masse andet):

1)
picture._x = _root._xmouse - picture._xmouse;
picture._y = _root._xmouse - picture._xmouse;

2)
pt = {x:_root.picture._xmouse, y:_root.picture._ymouse};
var pt2 = {x:pt.x, y:pt.y};
_root.picture.localToGlobal(pt2);
_root.picture._x = (pt2.x-pt.x);
_root.picture._y = (pt2.y-pt.y);

Ingen af dem virker. Det er jo "simpel" matematik, men hvad gør jeg forkert?
Avatar billede skooter Nybegynder
22. august 2007 - 11:35 #1
Her er hele scroll-funktionen...

mouseListener = new Object();
mouseListener.onMouseWheel = function (delta) {

    if (large_frame.hitTest(_xmouse, _ymouse)) {
        if ((picture._xscale < 100 and delta > 0) or (picture._xscale >= 10 and delta < 0)) {
            picture._xscale += delta;
            picture._yscale += delta;

            picture._x = _root._xmouse - picture._xmouse; // virker ikke
            picture._y = _root._ymouse - picture._ymouse; // virker ikke

            prc.text = Math.round(picture._xscale) + "%";
        }
Avatar billede skooter Nybegynder
23. august 2007 - 13:37 #2
Jeg tænkte at skaleringen påvirkede musens position på billedet så jeg prøvede med ...

picture._x = _root._xmouse - ((picture._xmouse*picture._xscale)/100);
picture._y = _root._ymouse - ((picture._xmouse*picture._yscale)/100);

... Det er tætter på, men stadig kun semi.
Avatar billede skooter Nybegynder
28. august 2007 - 13:15 #3
Så fik jeg endelig løst problemet...

var mouseListener:Object = new Object();
mouseListener.onMouseWheel = function(delta) {

    if (large_frame.hitTest(_xmouse, _ymouse)) {
        if ((picture._xscale < 100 and delta > 0) or (picture._xscale >= 10 and delta < 0)) {

            var picMouseXratio = _root.picture._xmouse/(picture._width*100/_root.picture._xscale);
            var picMouseYratio = _root.picture._ymouse/(picture._height*100/_root.picture._yscale);

            _root.picture._xscale += delta*2;
            _root.picture._yscale += delta*2;

            _root.picture._x = _root._xmouse-(_root.picture._width*picMouseXratio);
            _root.picture._y = _root._ymouse-(_root.picture._height*picMouseYratio);
        }
};

Mouse.addListener(mouseListener);