Avatar billede comodin Nybegynder
21. august 2007 - 14:30 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

to sande værdier, skal give det rigtige output

jeg har denne lille ting her...
=HVIS(B3="r";HVIS(C3="";$A3&", ";""))
resultatet bliver så vist som skrevet... A3 indeholder et navn;-)
lige nu hvis jeg skriver noget i feltet C3 forbliver mit info felt tomt, sådan må det gerne blive ved med.

Jeg vil gerne have at hvis der ikke er skrevet "r" i B3 men derimod anden info eks. "x" eller "a" , at den så ikke fremviser et "FALSK" i min info boks.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. august 2007 - 14:32 #1
=HVIS(B3="r";HVIS(C3="";$A3&", ";"");"")?
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
21. august 2007 - 14:50 #2
=HVIS(B3="r";$A3&", ";"")
Hej igen - jeg tror slet ikke du behøver den anden hvis til dit formål, blot hvis den er "r" så navnet med komma og mellemrum og ellers så ingenting - right?
Hilsen  Luffe
Avatar billede comodin Nybegynder
21. august 2007 - 15:09 #3
den er god nok med den første idet den skal checke C3 for rette info også, så hvis du lige dropper et svar pidgeot ;-)
luffe -> hvis den ikke checker min info i C3, får jeg "forkert" info i min boks ;-)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
21. august 2007 - 15:10 #4
Prøver lige igen - læste lige dit spørgsmål igen:
Bare for info, så skal en nested hvis formel se således ud - i denne rækkefølge:
=HVIS(B3="r";$A3&", ";HVIS(B3="";"FALSK";""))
Det du skal bruge i denne situation er ikke en hvis formel, den kunne du måske have ude til højre med et falsk, men eftersom du har syv dag, skulle du også have syv formler ude til højre.
Istedet skal du bruge en validering af cellen:
- Om du til eksempel skriver et r i celle a1. Dette er din/e gyldige værdier.
- gå til en tilfældig inputcelle såsom B3
- så tager du - menu - data - validation - under "settings" vælger du list. Til højre er der to aftickningsbokse den første "ignore blank" skal der være tick ved. Den tillader tomme celler. Den anden "In-cell drop down" skal der ikke være tick ved, når der kun er en tilladt værdi synes jeg.Den nederste "source" udfylder du med =$A$1
- så går du til den mest højre tab der hedder noget med "error alert" og udfylder den title og fejlmeddelelse du gerne vil have popper op ved en fejlindtastning.
- tryk "OK"
- stå i B3 og tag en <ctrl>c for copy og mal hele dit inputområde op og gå til - menu - edit - paste special - og sæt en prik ved "validation" og tryk OK, så er denne validering kopieret til de øvrige celler.
Så skulle det virke således at om cellen er tom eller du indtaster r er det tilladt, men indtaster du noget andet kommer din fejlmeddelelse op.
Skriv hvis du får problemer med denne.
Hilsen Luffe
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. august 2007 - 15:11 #5
Værsgo :)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
21. august 2007 - 15:15 #6
Tror jeg misforstod lidt hvad du skulle bruge din hvis-formel til, men jeg tror nu stadig en datavalidering er et godt alternativ, fylder mindre i dine sammenhængende formler.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
21. august 2007 - 15:27 #7
Man kan selvfølgelig også lave det uden nested HVIS, såfremt det er samme værdi der skal bruges når et af kriterierne ikke opfyldes:

=HVIS(OG(B3="r";C3="");$A3&", ";"");
Avatar billede comodin Nybegynder
21. august 2007 - 17:25 #8
fantastisk med disse svar, har dog givet point til pidgeot da han kom med den løsning som jeg så vil bruge ;-)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
21. august 2007 - 22:36 #9
fair nok comodin - prøv dog alligevel at kigge lidt på data validation; jeg tror ikke det er en dum ide i dit tilfælde ... og måske skifte de "r" ud med et-taller - he he
Avatar billede comodin Nybegynder
22. august 2007 - 00:00 #10
vil klart kigge på det luffe... angående det med 1 taller så kommer det til at se mærkeligt ud... det jeg laver er et check sytem for at se om folk er kommet, gået og om der skal ringes til personerne... da der er flere folk som skal bruge det, er det mest logisk at bruge forkortelser for ord som ringe = r, kommet = x, gået = v etc. jeg kan godt se idéen i at lave det med 1 taller, men i dette tilfælde er det for brugervenlighed for de andre ;-)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
22. august 2007 - 15:09 #11
Tak for feedback.
Med de flere muligheder, som r, x og v, så vil jeg give dig helt ret at et-taller ikke er sagen. Til gengæld kunne du bruge datavalidering lidt udvidet som beskrevet ovenfor, tick "in-cell drop down og skabe en liste over gyldig værdier - en per celle fra f.eks. A1 til A4 kommet, gået, ringe, uvist etc. Og så udvide dit source område til $A$1:$A$4, så vil du hvis du står i cellen få en lille drop down menu med de gyldige muligheder - måske endnu bedre end r, x, v etc? Alle díne formler som du har brugt tid på kan du rette med en find / replace - søg / erstat - bare mal celler med formler op - <ctrl>H og erstat ="r" med ="ringe" ... blot en ide.