Avatar billede coltmania Nybegynder
21. august 2007 - 11:16 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Lukke Access db ned, selvom der er flere der har db åben

Jeg har en db som har flere brugere, som sidder rundt omkring i en mellemstor virksomhed. Jeg har brug for at lukket db ned en gang imellem og skal rundt til alle pcérne for at lukket dbén(der sidder ikke altid en person ved pcén jeg kan kontakte).

Jeg ville så hører om der er en måde og lukke dbén ned fra min pc ?

Mvh.Carsten
Avatar billede mugs Novice
21. august 2007 - 11:19 #1
Avatar billede jensen363 Forsker
21. august 2007 - 11:26 #2
Mig bekendt, kan du ikke umiddelbart som almindelig bruger lukke en database på netværket.

Der skal du via IT-afdelingen og få dem til at lukke
Avatar billede coltmania Nybegynder
21. august 2007 - 11:43 #3
mugs: Den lukker vis kun alle forms, jeg skal have hele db lukket bla. for at komprimerer dbén

jensen363: Det var også hvad jeg frygtede.

Jeg lader lidt spørgsmålet stå åben lidt, det kunne jo være der nogen der havde løsningen.

Mvh.Carsten
Avatar billede mugs Novice
21. august 2007 - 11:49 #4
Avatar billede mugs Novice
21. august 2007 - 11:53 #5
Måske kan du få et hint her:

http://support.microsoft.com/?id=128814
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2007 - 20:26 #6
Problemet i Access er, at du er nød til få den enkelte bruger til aktivt at lukke ned. Jeg tror kun at du kan gøre dette med timeren...

Sæt en Timer på f.eks. 60000 og Call en funktion, som laver en dlookup i en tabel hvor der kunne være et ja/nej felt. Hvis feltet er sat til ja, så skal den lukke ned. Du kan så bare sætte kryds i feltet, så vil alle programmerne lukke ned indenfor 1 minut!~)

Hvis du var systemadministrator, så kunne du også bare "skyde" dem ned....
(Det kender jeg dog ikke nok til, hvordan man gør!~)
Avatar billede coltmania Nybegynder
22. august 2007 - 13:15 #7
spg: Det lyder til at være en mulig løsning, nu er jeg ikke nogen super haj til access, kunne du skrive hvordan sådan en dlookup kunne se ud ?
Avatar billede mugs Novice
22. august 2007 - 13:27 #8
DLookup("[JA/NEJ felt]", "TABELNAVN", "[ID FELT]='" & Me.ID felt & "'")
Avatar billede mugs Novice
22. august 2007 - 13:27 #9
Forkert. Et Ja/Nej felt er numerisk:

DLookup("[JA/NEJ felt]", "TABELNAVN", "[ID FELT]=" & Me.ID felt & "")
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2007 - 13:33 #10
Lige præcis, tak mugs!~)
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2007 - 13:34 #11
Du skal selvfølgelig selv indsætte de rigtige navne...
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2007 - 13:39 #12
Du kan lave en tabel, som ser sådan ud:

tblLuk
idLuk (tal)
Luk (ja/nej felt)

Så opretter du den første post, hvor du skriver 1 i idLuk, det vil så være i denne post du bruger ja/nej feltet. Dlookup'en vil så se sådan ud:

DLookUp("[Luk]", "tblLuk", "[idLuk] = 1")
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2007 - 13:47 #13
Lav et modul, som siger

Public Function Luk()
If DLookUp("[Luk]", "tblLuk", "[idLuk] = 1") = -1 Then Docmd.Quit
End Function

og så på hver formular

Private Sub Form_Timer()
Call Luk
End Sub

og sæt TimerInterval til 60000

!~)
Avatar billede coltmania Nybegynder
22. august 2007 - 13:56 #14
Super !

mugs smider du ikke lige et svar så deler jeg pointene mellem dig og spg, da i begge er kommer med et brugbar svar ?
Avatar billede mugs Novice
22. august 2007 - 13:57 #15
Tak :o)