Avatar billede supermanden Nybegynder
20. august 2007 - 22:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Allergi støvsugere

ja hejsa

jeg er ved at kigge efter en allergi støvsuger

men støder på noget der hedder HEPA  og så et nummer derefter

jeg ved at det er filtret  men hvad står tallet for

og hvor kan jeg læse mere om dette inden jeg køber en
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. august 2007 - 22:21 #1
Generelt: de virker ikke, uanset filteret. Ok, det er nok en sandhed med modifikationer, men lov mig at du ikke køber en "allergistøvsuger" alene på fabrikantens anprisninger.

Tjek Astma- og Allergiforbundets hjemmeside.

Det der hjælper er en centralstøvsuger, der sender luften udenfor. Det er selvfølgelig også i en anden prisklasse.
Avatar billede enya Nybegynder
20. august 2007 - 22:32 #2
Du må heller ikke købe en støvsuger alene pga. forhandlerens anprisninger.
Har også hørt, at disse filtre ikke virker bedre end andre støvfiltre.
Link til Astma- og Allergiforbundet: http://www.astma-allergi.dk/
Avatar billede supermanden Nybegynder
20. august 2007 - 22:33 #3
har kigget derinde på den hjemmeside men der er da intet
Avatar billede enya Nybegynder
20. august 2007 - 22:36 #4
Sorry - glemte linket med råd vedr. støvsugere: http://allergi.astma-allergi.dk/regado.jsp?type=page&id=325
Avatar billede supermanden Nybegynder
20. august 2007 - 22:41 #5
Et mikrofilter kan hedde et HEPA-filter.
jow jow det er da fint nok  men hvad betyder tallet efter der står HEPA  ved de forskellige støvsugere  det er mere det jeg er intereseret i
Avatar billede enya Nybegynder
20. august 2007 - 22:47 #6
Sorry - så misforstod jeg dit spørgsmål..!  Kender ikke disse forskellige numre eller deres betydning.. :(
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
20. august 2007 - 22:57 #7
Heller ikke mig, og undskyld jeg blander mig. Og grunden til det ikke interesserer er jo altså fordi vi har en lækker centralstøvsuger (ehm, lige bortset fra når den skal tømmes...altid mig, øv...)
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. august 2007 - 08:38 #8
http://www.hss.energy.gov/CSA/CSP/hepa/docs/std3020.pdf

Men... HEPA filter kan købes til mange mærker støvsugere, så kontakt din nærmeste støvsugerforhandler, så kan han hjælpe dig.
Avatar billede enya Nybegynder
08. september 2007 - 02:17 #9
Respons..?
Avatar billede supermanden Nybegynder
11. september 2007 - 18:22 #10
vi har købt en AEG med HEPA14 filter i elgiganten, dejlig støvsuger
Avatar billede enya Nybegynder
11. september 2007 - 18:26 #11
Tilykke :) Fandt du så ud af, hvad tallene betyder..?
Avatar billede jesperskov Nybegynder
27. september 2011 - 10:19 #12
Er der nogle herinde som har erfaring med Roomba 780: http://www.roboteksperten.dk/roomba-robotstoevsugere/116-irobot-roomba-780.html - den har et originalt hepa-filter indbygget. Længe ventet i de kære robotter :-)