Avatar billede frets Nybegynder
19. august 2007 - 23:52 Der er 2 kommentarer

IF statement

Hvordan laver jeg følgende i mysql 5:

SET @id = (SELECT id FROM table WHERE val1 = val2)

IF @id IS NULL THEN
  INSERT INTO...
ELSE
  UPDATE...
END IF
Avatar billede arne_v Ekspert
20. august 2007 - 00:06 #1
Avatar billede frets Nybegynder
20. august 2007 - 20:20 #2
Det har jeg nu, men jeg kan ikke lige se hvordan jeg kan få den til at virke efter hensigten.

Jeg prøver lige at forklare min struktur lidt bedre.

Tabel 1:
Id
Felt1
Felt2

Tabel2:
Id
IdTabel1
Felt3
Slettet

Lad os sige at jeg har et sted mellem 1 og 10 værdier, i dette tilfælde 5: abe, banan, cykel, dåse, egern. Disse værdier ligger i Felt3 (Tabel2).

Nu ønsker jeg at lave en update på Tabel2, da jeg nu ønsker at slette dåse og i stedet tilføje flaske, således Tabel2 kommer til at indeholde abe, banan, cykel, egern, flaske.

Jeg havde tænkt mig først at sætte feltet 'Slettet' i Tabel2 til true, efterfølgende tjekke om jeg har fat i eksisterende post, hvis ja, så sættes 'Slettet' tilbage til false.
Hvis posten ikke findes, så oprettes den som ny.

Dette kan garanteret gøres simplere, men jeg kan dog ikke se hvordan.