Avatar billede henrik_40 Nybegynder
19. august 2007 - 14:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Parameter i Like-kommando

Hej
Følgende spørgsmål har jeg også stillet i databaser/access, men jeg tror det hører hjemme her:
Jeg forsøger at udtrække data fra en access-database  i asp.net's Query Builder. Følgende VIRKER:
SELECT        ShareWord_Id, ShareWord_Word, ShareWord_Definition
FROM            ShareWord
WHERE        (ShareWord_Word LIKE 'A%')
ORDER BY ShareWord_Word

Jeg får - som ønsket alle de forekomster som starter med A. Hvis jeg vil have en parameter ind, plejer jeg normalt bare at sætte &parameter. Sådan:
LIKE '&A%'. Det virker IKKE. Jeg tror at den ta'r alle forekomster som starter med &A.
Så hvad gør jeg?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2007 - 16:46 #1
Du sætter en parameter place holder og så sætter du parameterens værdi til a + "%".
Avatar billede henrik_40 Nybegynder
19. august 2007 - 17:36 #2
SELECT        ShareWord_Id, ShareWord_Word, ShareWord_Definition
FROM            ShareWord
WHERE        (ShareWord_Word LIKE ' {{ @Letter }} ')
ORDER BY ShareWord_Word
Hvor @Letter sættes til a + "%"

Er det sådan du mener?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2007 - 17:46 #3
Noget a la:

        OleDbCommand sel = new OleDbCommand("SELECT * FROM t WHERE f LIKE ?", con);
        sel.Parameters.Add("@val", OleDbType.VarChar);
        sel.Parameters["@val"].Value = a + "%";
        OleDbDataReader rdr = sel.ExecuteReader();
Avatar billede henrik_40 Nybegynder
19. august 2007 - 18:53 #4
Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du laver. Jeg plejer bare at lave forespørgslerne i .net's queryBuilder. Og herefter bruge en tableadapter.
Så jeg regnede med der ville være en løsning i QueryBuilderen.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2007 - 23:08 #5
Ingen anelse - jeg foretrækker at skrive kode.
Avatar billede henrik_40 Nybegynder
04. september 2007 - 16:03 #6
Fandt en løsning:
I table-adapteren / query-builderen:
SELECT        ShareWord_Id, ShareWord_Word, ShareWord_Definition
FROM            ShareWord
WHERE        (ShareWord_Word LIKE ?)
ORDER BY ShareWord_Word

I koden kalder jeg ved at skrive
ordbog('A%')
Nu får jeg alle dem med A :-)