Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 21:05 Der er 35 kommentarer

Onchange dropdown

Hej

Jeg har en dropdown, som skal sende følgende værdi videre når dropdown bliver ændret.

/videogallery/%værdi%

Videogallery er en rewrite af en side og %værdi%, er det er som bliver hentet fra en database. Værdi kunne f.eks. være "billeder"

Det ser måske kryptisk ud, men hvordan gør jeg det ?
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 21:16 #1
<ole>

- og hvad spørger du om?

/mvh
</bole>
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 21:24 #2
Hvordan sender jeg /videogallery/%værdi% videre istedet for videogallery.asp?Cat=%værdi% fra en dropdownmenu
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 21:29 #3
Hvis du forventer, jeg skal svare nogenlunde begavet, ville det nok være hensigtsmæssigt, om du brugte en anelse energi på at formulere et spørgsmål!
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 21:38 #4
OK, jeg skærer det lige ud.

Hvordan omskrives følgende :
<select name="Cat" onchange="if(this.selectedIndex!=0){this.form.action='videogallery.asp?Cat='+this.value;this.form.submit();}">

som så den sender /videogallery/%værdi% videre og ikke videogallery.asp?Cat=%værdi%
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 21:47 #5
<select name="Cat" onchange="if(this.selectedIndex!=0){this.form.action='/videogallery/'+this.value}">
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 21:51 #6
det virker ikke, det har jeg også selv prøvet. Den sender følgende videre :

?Cat=Diverse
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 21:56 #7
Jo, selvfølgelig virker det
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 21:57 #8
- men formen skal naturligvis submittes:
    <select name="Cat" onchange="if(this.selectedIndex!=0){this.form.action='/videogallery/'+this.value;this.form.submit()}">
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 22:03 #9
Jeg lavede lige en fejl i det som jeg skrev i midt sidste indlæg. Den kode som du har lavet giver følgende : videogallery/%værdi%?Cat=%værdi%
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 22:11 #10
Nej, ikke den kode, jeg har skrevet ... men jeg kan jo ikke garantere for, hvad resten af din kode gør. Jeg kan jo kun forholde mig til den kode, du vælger at vise mig
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 22:13 #11
Nå, på den måde  :D

Ja, naturligvis skriver den "videogallery/%værdi%?Cat=%værdi%" ... det er lige efter bogen. Naturligvis kommer elementet selv med i query'en ... det undgår du ikke  =)
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 22:15 #12
- men hvis du følger min opfordring og skriver et tydeligt formuleret spørgsmål, hjælper det sikkert på mulighederne for at finde en løsning  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 22:17 #13
Prøv f.eks. med et link, så vi kan se, hvad det er, du prøver at lave  ;o)
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 22:18 #14
Nu har selv rettet den lidt til :

<select onchange="if(this.selectedIndex!=0){this.form.action='/videogallery/'+this.value;this.form.submit()}">

det giver følgende : /videogallery/Diverse?

så skal der bare fjernes et ?
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 22:19 #15
Lad os se et link
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 22:21 #16
Spørgsmålstegnet _skal_ stå der ... det er jo en form, du submitter med metoden GET. Igen: Hvis du fortælller - eller viser - lidt mere om, hvad det er, du gerne vil, er det meget lettere at hjælpe dig  ;o)
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 22:27 #17
<form name="video" type="get">

<select onchange="if(this.selectedIndex!=0){this.form.action='/videogallery/'+this.value;this.form.submit()}">
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
</select>
</form>

Men jeg vil gerne have ? væk.
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 22:29 #18
Spørgsmålstegnet _skal_ som sagt stå der. Når vi ikke ved mere, kan vi ikke anvise dig andre løsninger
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 22:35 #19
Du har koden ovenover, der er ikke meget mere at se end plaintekst.
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 22:54 #20
Jeg er hermed ude af tråden. Jeg er ikke i stand til at hjælpe dig, når du ikke vil hjælpes
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 23:00 #21
Det er helt fint, men jeg kan jo ikke give dig mere kode hvis der ikke er mere. Hvis du selv laver en html side med det som jeg har givet dig af kode, så kan du selv se hvad jeg mener. Vælger man i dropdown et punkt, sender den ? med. Det vil jeg gerne have væk, for at lave det som kommer i adresselinien søgemaskine venligt.

Følgende vil jeg have skal i adresselinien :

http://testside.dk/videogallery/%værdi fra dropdown%

og ikke

http://testside.dk/videogallery/%værdi fra dropdown%? <= bemærk spørgsmålstegn.

Hvis det ikke kan lade sig gøre, ja så må jeg finde en anden løsning.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. august 2007 - 23:03 #22
<form name="video" type="get" onsubmit="return false">

<select onchange="if(this.selectedIndex!=0){document.location='/videogallery/'+this.value}">
<option value="0">Tag så og beslut dig, ik'?</option>
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
</select>
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
18. august 2007 - 23:17 #23
Erik der er ikke så meget at beslutte mig med, jeg har jo lagt det hele på bordet fra starten. Men jeg kan jo ikke komme med mere kode når der ikke er noget. Men det er også lige meget, det virker med det som du har lavet, og det er jo dejligt. Kom med et svar.
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 23:24 #24
Hvis man disabler formen, er der vel ikke grund til at bruge en form.

Det var logisk, der måtte være en form, men spørgsmålet er, om den overhovedet skal bruges til noget. Det er der ingen, der har haft lyst til at fortælle noget om - eller andet om, hvad der egentlig skal ske. Derfor er der heller ingen, der ved, om det er en god løsning ... det tyder dog ikke umiddelbart på det.

Hvis man viser hele dokumentet og forklarer hele historien, har man langt bedre muligheder for hjælp  ;o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. august 2007 - 23:29 #25
Jeg samler slet ikke på point, tak.

Jeg tænkte nok jeg kunne lokke dig tilbage, Ole. Det er li'som når man ser en meget nedringet dame til en fest. Ok, men kigger, men beslutter at nu vil man ikke kigge mere. Men det kommer man jo til alligevel....

Kan det ikke være ligegyldigt om det er den bedste løsning? Vi har sparet verden for et spørgsmålstegn.
Avatar billede olebole Juniormester
18. august 2007 - 23:41 #26
Kan aflivelsen af et spørgsmålstegn ikke være rystende ligegyldigt, når spørgeren i stedet kunne have fået en god og logisk løsning?  =)

Spørgsmålstegnet kan vist kun være et problem for folk med en sær - indtil nu udokumenteret - fobi ... eller hvis det efterfølgende skal rodes sammen med noget dårlig kode  ;o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. august 2007 - 00:13 #27
Næh, det hedder qofobi, eller på engelsk: qofobia. Men du har ret - sært nok ikke nævnt på Internettet før nu, ifølge Google.

Det kan være nogen af os trænger til at komme i seng... ;)
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
19. august 2007 - 00:46 #28
Hvis man tænker på SEO, kunne det måske godt være at det var en fordel ikke at have ? med. Så læs lidt på det først, inden I begge to bliver alt for sjove. Denne tråd bliver mere og mere morsom for mig.

Nå, men det er også lige meget, men hvis der skal point på bordet til en løsning så skal der komme et svar. Kan I sove godt.
Avatar billede olebole Juniormester
19. august 2007 - 00:57 #29
"Denne tråd bliver mere og mere morsom for mig." >> Det glæder mig, vi kan underholde dig på et kvalificeret niveau  ;o)

"Hvis man tænker på SEO, kunne det måske godt være at det var en fordel ikke at have ? med" >> Ja, det kunne sikkert godt tænkes - men det kunne jo også være, du fuldstændig har misforstået problemet omkring søgemaskiner og query-strenge.

Jeg er i hvertfald helt sikker på, du får overordentlig vanskeligt ved at finde dokumentation for din antagelse. Det handler nemlig ikke om at 'læse lidt på det' - men at forstå, hvad man læser  ;o)
Avatar billede kumpel2000 Nybegynder
19. august 2007 - 01:35 #30
"Ja, det kunne sikkert godt tænkes - men det kunne jo også være, du fuldstændig har misforstået problemet omkring søgemaskiner og query-strenge."

Men du ved så hvad det drejer sig om. :-)
Avatar billede olebole Juniormester
19. august 2007 - 01:49 #31
- er det en konstatering eller et spørgsmål?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. august 2007 - 09:32 #32
Hvis det er et spørgsmål, så vil en søgemaskine aldrig se den URL med ?-et i på siden, sådan som det fremgår her i spørgsmålet, da den ikke udfører javascript.

Og så en lille historie: For meget længe siden havde de lærde mennesker slet ikke Internet - tro det eller ej. De skrev også på latin, som måske skulle have været det fremherskende sprog på Internettet (flere årsager, gæt selv). De brugte pergament eller papir, der ikke crashede så tit, og en pen og blæk. Når de så skrev et spørgsmål , som fx "Tisser kloge mænd mod vinden?" blev det til noget i retning af "Vir prudens non contra vendum mingit questio". Bemærk "questio" til sidst, som gør det til et spørgsmål. Efterhånden forkortede man "questio", sikkert for at spare på blækket, til "qo". Og så var der munken, der rystede lidt for meget på hånden, da han skulle skrive en stor bog af i klostrets skrivesal, så han fik "qo" skrevet med "q" over "o" i begyndelsen af bogen, men mod slutningen blev "o"-et til et punktum, og "q" pga. skrivekrampe blev til det sving vi kender fra "?". Munken kunne nok ikke forestille sig at hans opfindelse gav anledning til diskussioner om søgemaskiner adskillige hundreder af år senere.

Jo, deraf navnet "qofobia".

Og ja, historien er tildels helt korrekt. Det overlades til læseren at gætte, hvor der er pyntet lidt på historien - det må jeg nemlig godt, jeg er ikke ansat på DR Nyhederne!

When early scholars wrote in Latin, they would place the word questio - meaning "question" - at the end of a sentence to indicate a query. To conserve valuable space, writing it was soon shortened to qo, which caused another problem - readers might mistake it for the ending of a word. So they squashed the letters into a symbol: a lowercased q on top of an o. Over time the o shrank to a dot and the q  to a squiggle, giving us our current question mark.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. august 2007 - 09:34 #33
Og så glemte jeg at skrive, at den engelske udgave forneden nok er en anelse tættere på den virkelige historiske udvikling...
Avatar billede olebole Juniormester
19. august 2007 - 19:36 #34
Altid godt med lidt baggrundsviden - og de munke har da ved Gud haft travlt! Mon ikke også, der har været et par fliitige munkefingre med i udviklingen af Frascatti'en, questio  ;oD
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
19. august 2007 - 19:47 #35
Og retfærdigvis et link til den engelske tekst: http://www.neatorama.com/2007/07/09/the-origin-of-everyday-punctuation-symbols/
Der står om en del andre symboler, dog ikke om den vi elsker med den bøjede snude fra en myresluger svinget rundt om et a