Avatar billede jvh Nybegynder
06. juni 2001 - 15:03 Der er 24 kommentarer

Er Iframes gode?

Hermed et spørgsmål, som garanteret kan give anledning til en ordentlig omgang \"religion\".

Findes der kort og godt nogle der gode eller dårlige erfaringer med Iframes/Ilayers? Her mener jeg ikke med HTML problemer - de kan sgu nok løses - men med brugervenlighed o.l.

Jeg har efterhånden udviklet en del intranet/e-commerce løsninger, og de udemærker sig alle ved at være noget mere komplekse, end en standard hjemmeside kan siges at være. Nu er min opmærksomhed blevet henledt på iframes/ilayers, og mener at kunne se at de løser et behov for delvis opdatering af en side. Dette kunne f.eks. være en master-detail side, hvor man kan oprette/slette detail records uden at master siden skal/behøver at blive reloadet.

Så har du gode eller dårlige erfaringer med Iframes/Ilayers - så giv endelig lyd!

På forhånd tak!
Avatar billede janmansilver Nybegynder
06. juni 2001 - 15:05 #1
De er ganske smarte, men netscape understøtter dem ikke.
Avatar billede janmansilver Nybegynder
06. juni 2001 - 15:06 #2
Brug PHP eller ssi i stedet for \"iframes\" der er smartere...
Avatar billede jesper-hanzen Nybegynder
06. juni 2001 - 15:07 #3
Jeg syntes også at de er rigtig gode, men jeg kan bedre li IncludeSite i asp(hvis du kan bruge dem)

-Jz
Avatar billede janmansilver Nybegynder
06. juni 2001 - 15:09 #4
ups der=det i mit svar... Har lige været til årsprøve i dansk...
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
06. juni 2001 - 15:10 #5
Jeg tilslutter mig synspunkterne om SSI istedet - der er altid færrest problemer ved at køre så meget som muligt serverside.

Hvis du ikke kender til SSI - så kig her:
http://www.html.dk/tutorials/ssi/

Mvh Jonas
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. juni 2001 - 15:10 #6
janmansilver, dokumenter dine påstande. Udokumenterede påstande kan vi jo alle komme med.

Jeg mener iframes er ganske gode. De er nemme at have med at gøre for knap så html kyndige som jeg selv. Det er et problem, at de ikke understøttes i ældre Netscape versioner (gør de ikke det i nyeste?). Men det kan kun være et tidsmæssigt problem. Det skulle undre mig svært, om ikke iframes vil blive brugt i høj grad fremover.

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
06. juni 2001 - 15:11 #7
Det må jo også hellere være et svar ;)
Avatar billede nute Nybegynder
06. juni 2001 - 15:14 #8
hmmm.....hvordan kan man begynne å snakke om PHP og spesielt SSI i denne sammenheng. IFrame/Layer er en inline frame som man kan fremvise dokumenter i, eller bruke som en ghostframe (en skjult frame) i et dokument....det har da *ingenting* med PHP eller SSI å gjøre.
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
06. juni 2001 - 15:15 #9
nanoq >> iframes understøttes af Netscape 6, Opera, Explorer, med mange flere. Iframe er også med i W3C-standarden for HTML og XHTML.

Det er kun Netscape 4, som ikke understøtter dem. Og det til trods for at de første gang var med i W3C\'s forslag i 1997 !!!
Avatar billede janmansilver Nybegynder
06. juni 2001 - 15:15 #10
Jeg har selv brugt iframes, men fandt hurtigt ud af at de ikke virkede i Netscape 4.x browseren, om de virker i 6.0 ved jeg faktisk ikke. Desuden er ssi næsten lettere end HTML:o)
Avatar billede janmansilver Nybegynder
06. juni 2001 - 15:17 #11
Nute læs spørgsmålet. Den fine herre vil gerne have at del elementerne kan opdateres uden at han skal opdatere 50 side, for fx at ændre på en menu der går igen!
Avatar billede jvh Nybegynder
06. juni 2001 - 15:18 #12
Tak for alle de hurtige svar!!

Jeg har vist været lidt uklar i min formulering. Jeg er fuldt ud bekendt med SSI (udvikler i ASP), og det er ikke modulariseringen jeg er ude efter at gøre noget ved med iframes/ilayers. Det er brugeroplevelsen ved, at kun noget at siden reloader ved opdatering.

Tag for eksempel en forfatter database. Nu kan vi forestille os, at man på forfatter stamkortet kan se hvilke bøger han har udgivet. For at oprette en ny bog, findes en \"opret\" knap som åbner et nyt vindue, hvori man kan oprette en ny udgivelse. Efter endt oprettelse, skal listen over udgivelser opdateres på stamkortet. Det er så her jeg mener at kunne se en fordel i iframes (netscape4.7 = ilayers, netscape6 = iframes og de virker altså begge fint!!). Spørgsmålet er altså: har nogen gode eller dårlige erfaringer med denne anvendelse?

Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
06. juni 2001 - 15:19 #13
nute >> Hvem har snakket om PHP?

Hvis du tænker over det er VIRKNINGEN af SSI og Iframes jo ikke så forskellige - det ene er bare clientside, og det andet serverside.
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 15:20 #14
<ole>
Om iframes er gode, kommer jo helt an på, hvad der skal laves. Der er masser af løsninger, hvor det ville være tåbeligt (og til tider umuligt) at involvere SSI og andre server-teknologier. Hvis der er tale om simpel inkludering af tekst og billeder vil SSI dog nok være at foretrække. Det kommer som sagt helt an på den specifikke anvendelse og dets mål.
I NS4.x - og KUN i NS4.x - er det nødvendigt at sætte ilayer ind sammen med iframe. NS6 forstår den fint.
/mvh
</bole>
Avatar billede nute Nybegynder
06. juni 2001 - 15:20 #15
jonas >> hva med janmansilver sitt innlegg @ 06/06 2001 15:06:46  ;-)
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
06. juni 2001 - 15:22 #16
nute >> Ups, nu så jeg at der var en, som nævnte PHP - det er i øvrigt relevant fordi man også kan inkludere i PHP <?php include(\"fil.txt\"); ?>

Mvh
Jonas
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
06. juni 2001 - 15:25 #17
jvh >> Du får de samme negative konsekvenser som ved almindelige frames:

Brugeren kan ikke bookmarke
Man kan ikke linke til underliggende sider
Hvad med print? (har ikke testet)
Tilgængeligheden er også lavere

Osv, osv, osv
Avatar billede nute Nybegynder
06. juni 2001 - 15:27 #18
njaaa.....kall meg dum, men jeg forstår rett og slett ikke hvorfor diskusjonen blir styrt i retning av serverside-ting. Spørsmålet er jo klart og tydelig (i mine norske øyne i hvert fall):

orginalt:
Så har du gode eller dårlige erfaringer med Iframes/Ilayers - så giv endelig lyd!

omformulert:
Spørgsmålet er altså: har nogen gode eller dårlige erfaringer med denne anvendelse?

Jeg skal holde meg ute av diskusjonen, men jeg synes bare at spørsmålet er enkelt og klart, men blir vinklet *helt* galt av de som svarer. Hvis jeg forstår spørsmålet på en annen måte enn alle dere andre, så er det nok jeg som ikke forstår dansk godt nok enda :-)

/nute
Avatar billede jvh Nybegynder
06. juni 2001 - 15:29 #19
Tak nute :-)
Avatar billede jvh Nybegynder
06. juni 2001 - 15:42 #20
jonas>> Tak for et godt svar!

Skidt med bookmarks - jeg ville bruge iframes til en liste over details på en master, og så er det masteren der skal bookmarkes - det kan stadig lade sig gøre.

Man kan godt (med noget javascript) linke til underliggende sider - det er bare lidt mere besværligt. Men nu sidder jeg netop på et intranet, og så må det gerne blive kompliceret :-)

Den med print havde jeg ikke overvejet! Jeg prøvede lige i IE5.5, og der udskrives ganske rigtig det \"forkerte\" - hvis man har scrollet i et iframe, er det stadig det oprindelige der udskrives.

Hvis du med tilgængelighed mener netscape/explorer, så er det rigtigt at det kun virker i de nyere versioner af dem, men i-og-med det er et intranet, har vi i forvejen afgrænset os til dem.

Jeg ville gerne give dig nogle point, men du har ikke angivet dit svar som en \"svar\"... gør lige noget ved det, hva?!

Konklusionen bliver altså, at der kan opstå nogle af de samme problematikker som der gør med frames (vi er nok mange der kan huske den ild hede debat om frames i sin tid), men at der ikke er deciderede show-stoppers. Jeg vil prøve at implementere noget med iframes/ilayers, og se hvordan kunden modtager det :-)

Tak for hjælpen!
Avatar billede jonas_html.dk Nybegynder
06. juni 2001 - 16:01 #21
Behold bare pointene ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
06. juni 2001 - 16:34 #22
<ole>
Du kan - hvis du laver en print-knap selv - fokusere den ramme, der ønskes udsrevet først...det virker fint.
Du kunne også loade direkte ind i et <div>. Nå ja...direkte - det er desværre kun NetScape, der har været begavet nok til at give os den mulighed - men det kan lade sig gøre i IE også....med lidt indianertricks  :o)
http://www.olebole.f2s.com/load_html/
/mvh
</bole>
Avatar billede frankbirkmoller Nybegynder
14. juni 2001 - 16:29 #23
Den eneste ulempe jeg har stødt på når jeg bruger Iframe er at man ikke lave links til et dokument der ligger i en iframe fra en ekstern side.
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juni 2001 - 18:33 #24
man kan vel bruge den samme som ved link til individueller rammesider:

<iframe name=\"denne_iframes_navn\" src=\"fil_der_skal_ligge_i_iframe.html\"></iframe>

og så i filen  fil_der_skal_ligge_i_iframe.html  tilføjer man lidt script:

<script>

if ( window.name != \"denne_iframes_navn\" ) {
    // Jeg ligger ikke som jeg skal, så
    self.location.href = \"fil_jeg_skal_vere_iframe_i.html\"
}

</script>

mvh JakobA