17. august 2007 - 11:22Der er
7 kommentarer og 2 løsninger
returnering af navne ved check
Jeg sidder med et projekt med 8 forskellige ark i, et ark er opbygget på denne måde: x antal navne i kolonne A derefter følger ugens dage i kolonnerne efter, disse kolonner bruges til checke om personen er der ved hjælp af en markering i feltet.
A B C D etc. 1 Navn man tir ons 2 arne r r - 3 bjarne - - r 4 carl r r r
nu vil jeg så gerne have returnering af de folk som har været der den pågældende dag, med deres navn stående på en liste, så den vil f.eks se sådan her ud:
man: arne, carl tir: arne, carl ons: bjarne, carl
så det må være noget med at den går ind og checker om der er et "r" i den pågældende kolonne, hvorefter den returnerer de navne hvor ud fra der er markeret med "r".
informationerne skal stå på et 9 ark som er opsamling af info fra de 8 andre ark.
Her en mulig løsning: For det første tror en fordel kunne være at bruge et taller istedet for r. Du ville så have mulighed for at tælle sammen, lave checkcifre, etc. Skriv formlen: =IF(B2;$A2&", ";"")&IF(B3;$A3&", ";"")&IF(B4;$A4&", ";"") i B5 og kopier denne til C5, D5, ... Så har du oversigten for det ark; formoder det vel for oversigtens skyld er rart at have dem opdelt. På dit niende ark laver du så en formel der kæder de enkelte sammen, der kunne se således ud (for to ark i dette tilfælde): ="Mandag: "&Sheet1!B5&Sheet2!B5 Kommer selvfølgelig lidt an på hvor mange medarbejdere der er, men det er da en mulig løsning. Hilsen Luffe
hmm ok, nu er jeg meget nybegynder ud i disse regneark men hvorhenne i det du har skrevet checker den efter r? når jeg indtaster det du har skrevet kommer den bare med en #NAVN? nogen idé om hvorfor den gør det?
1) Du må have en dansk version, hvor jeg har en engelsk, så hvis du har kopieret formlen direkte hedder den HVIS alle de steder hvor jeg har IF. På samme måde skal summeringsformlen henføre til Ark1 (eller hvad du nu har kaldt det) og ikke Sheet1. 2) Jeg havde lavet formlen efter at jeg forudsatte at du skiftede dine "r" ud med et et-tal og at dine "-" skiftede du ud med blanke celler. Hvis det ikke kan lade sig gøre at skifte r og - med 1 og tom celle, så skal formlen se således ud i B5: =IF(B2="r";$A2&", ";"")&IF(B3="r";$A3&", ";"")&IF(B4="r";$A4&", ";"") Men overvej om du ikke vil skifte til at registrere med 1-taller istedet. Det vil alt andet lige være nemmere om du senere skal regne hvor mange der ialt har været på arbejde om mandagen, hvor mange dage Carl har arbejdet i alt, gennemsnitsberegninger, osv - det kan lade sig gøre med "r", men er meget simplere med en et-tals registrering, når man direkte kan regne sammen. Sig til om det spiller eller om der er problemer. Hilsen Luffe
super mange gange tak Luffe det har åbenbart noget at gøre med sprogversionen ja... troede at den kunne kryds læse de forskellige sprog, men alt virker perfekt nu hvor jeg rettede det til dansk.
hvis du kommer med et svar kommer jeg med nogle point ;-)
oki måske var jeg lidt for hurtig... kan det ikke lade sig gøre at den automatisk læser igennem, så man ikke behøver sidde taste så meget ind? lige nu er det jo sådan her... =IF(B2="r";$A2&", ";"")&IF(B3="r";$A3&", ";"")&IF(B4="r";$A4&", ";"") men forestil dig hvis der er 200 folk der skal checkes og dette er hver dag, det er meget taste arbejde som måske kan gøres automatisk eller hva'? jeg forestillede mig at den gik ind i en hel kolonne checkede igennem hvor der var sat r og den så derefter kunne læse ud fra det pågældende r hvilken person det var og så poste det nederst...
noget a la =IF(B2:B25="r";... så tag de pågældende felter og lav om til de rette navne...
det virker helt fint det du har skrevet, men ville jo være lettere hvis det kunne spare noget taste arbejde i første omgang ;-)
Nu var jeg ikke lige klar over hvor mange der var på en side, men det skal jo vel kun gøres én gang og ikke daglig? Det du kan gøre istedet for at skrive det hele selv hele tiden er: - skriv de første to: =IF(B2="r";$A2&", ";"")&IF(B3="r";$A3&", ";"") og tryk <enter> - tryk <F2> for edit og mal det sidste led op: &IF(B3="r";$A3&", ";"") og tag en <ctrl>c for kopier. - stil cursoren i slutningen af formlen og tag en <ctrl>v for at indsætte det sidste led og du kan så blive ved med at trykke <ctrl>v for så mange du nu skal bruge - så er det kun cellereferencerne for B3 hhv. A3 der skal ændres til 4, 5, 6 osv. Det skulle da lette at skrive formlen lidt. Men med 200 medarbejdere per sheet kan du hurtigt ende op i at formlen simpelthen bliver for lang, da der er et maks. for hvor meget der kan stå i en celle. Men jeg forstår ikke rigtig om der er 200 medarbejdere per sheet i 8 sheet, det vil jo give en mega lang streng af opsummerede navne i sheet 9? Vil det ikke blive lidt uoverskueligt? Det var derfor jeg stillede spørgsmål ved antallet af medarbejdere ved løsningen i min første kommentar ;o) Hilsen
Læste måske din kommentar lidt forkert - der er nok tale om 200 medarbejdere ialt. Maks. antal karakterer for en formel i en celle er 1024 (ihvertfald i xl2003). Hvilket vil sige at en celle kan håndtere max 44 medarbejdere med ovenstående formel(53 hvis du udskifter til et-taller og derved "sparer" ="r" i formlen ;o)). Alternativt kan man blot kombinere to celler, men kommer man op på et væsentlig højere antal medarbejdere, skal man nok begynde at søge andre løsninger.
Ok - lægger et svar så - vend tilbage om du får problemer // Luffe
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.