Avatar billede wandahl89 Nybegynder
16. august 2007 - 20:52 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan laver jeg kategorier og id'er ?

Hej Alle Eksperter!

Jeg er ved at lave en hjemmeside med photoshop tutorials på dansk så alle kan være med.
Til det formål har jeg brug for et system i php så det bliver let at finde rundt.
Jeg kommer til at opdele tutorialsne i kategorier som f.eks: 3d effekter, 3.d parts plugins, knapper og interfaces, tekst effekter, filter tricks.. og alt muligt..

Det jeg gerne vil have jer til er at forklare og lave et system hvor linket vil komme til at se nogenlunde sådan her ud:
http://dennehjemmeside.dk/index.php?cat=013&id=03

Hvor kategori bare er angivet som et tal, og id er tutorialens nummer ... og se en måde at kalde dem frem i en mainframe fra menuen af :)

Hvis besvaringen er rigtig god og nem, og det er en langtidsholdbar løsning vil jeg muligvis gerne betale penge for et godt svar!

Med Venlig Hilsen
Wandahl
Avatar billede gumphfy Nybegynder
16. august 2007 - 21:12 #1
Her har du et meget enkelt script i PHP som kan det du ønsker

Du får en URL der ser sådan ud: http://www.example.com/index.php?id=1

degtte er din SQL database
CREATE TABLE `tutorial` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `cat` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `title` varchar(255) collate latin1_general_ci NOT NULL default '',
  `text` text collate latin1_general_ci NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 COLLATE=latin1_general_ci AUTO_INCREMENT=1 ;

og dette er din index.php fil
Du kan selv style den med html og CSS som du ønsker.
<?PHP

$server = "localhost"; //server addresse, normals localhost
$db_user = "username"; //brugernavn til databasen
$db_pass = "password"; //adgangskode til databasen
$database = "DB"; //Databasens navn

mysql_connect($server, $db_user, $db_pass);
mysql_select_db("$database");

$id = $_GET['id'];

$result = mysql_query("select * from tutorial where id like '$id' limit 1");
while($row = mysql_fetch_array($result)) {

echo $row['title'];
echo $row['cat'];
echo $row['text'];
}
?>
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
16. august 2007 - 21:16 #2
Jeg kigger lige lidt på det i løbet af aftenen :)
Avatar billede barklund Nybegynder
16. august 2007 - 21:19 #3
Altså, det her er en kategori med "hjælp til selvhjælp" - ikke færdige løsninger.

Du bør poste deciderede opgaver i kategorierne til det samme. Her kan du få hjælp til selv at lave det.
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
16. august 2007 - 21:24 #4
Barklund > Det er jeg klar over, men jeg har arbejdet så minimalt lidt med det her og det er en af mine svage sider, men hvis jeg får koden i hånden så ved jeg godt hvordan det skal gøres.
Avatar billede gumphfy Nybegynder
16. august 2007 - 21:33 #5
her er en opdateret kode:
nu har du 2 tabeller i din database (den bliver større og større :p)

CREATE TABLE `tutorial` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `cat` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `title` varchar(255) collate latin1_general_ci NOT NULL default '',
  `text` text collate latin1_general_ci NOT NULL,
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 COLLATE=latin1_general_ci AUTO_INCREMENT=1 ;

CREATE TABLE `category` (
  `id` int(11) NOT NULL auto_increment,
  `title` varchar(255) collate latin1_general_ci NOT NULL default '',
  PRIMARY KEY  (`id`)
) ENGINE=MyISAM  DEFAULT CHARSET=latin1 COLLATE=latin1_general_ci AUTO_INCREMENT=1 ;

<?PHP

$server = "localhost"; //server addresse, normals localhost
$db_user = "username"; //brugernavn til databasen
$db_pass = "password"; //adgangskode til databasen
$database = "DB"; //Databasens navn

mysql_connect($server, $db_user, $db_pass);
mysql_select_db("$database");

$id = $_GET['id'];

$result = mysql_query("select * from tutorial where id like '$id' limit 1");
while($row = mysql_fetch_array($result)) {

$cat = $row['cat'];
echo $row['title'];

$result2 = mysql_query("select * from category where id like '$cat' limit 1");
while($row_2 = mysql_fetch_array($result2)) {

echo row_2['title'];
}

echo $row['text'];
}
?>

det eneste som er anderledes er at den nu forbinder til to 2 tabeller og krydsreferere mellem cat i tutorial og id i category.
derved kan du få tekst ud af dine tal ^^
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
16. august 2007 - 23:24 #6
Så langt så godt.. nu har jeg udfyldt informationerne, men den kommer en fejl på linie 30, den skriver:
Parse error: syntax error, unexpected '[', expecting ',' or ';' in /hsphere/local/home/wandahl/wandahls.dk/index.php on line 30

Det er der ved: echo row_2['title']; den laver fejl..
Hvad skal jeg gøre?
Avatar billede gumphfy Nybegynder
16. august 2007 - 23:29 #7
ja det kan jeg godt forstå...for det mangler et $
den skal se sådan us $row_2['title'];
my bad ><
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
26. august 2007 - 17:31 #8
Prøver lige at få det til at virke med mit nye design :)
Avatar billede gumphfy Nybegynder
05. september 2007 - 21:36 #9
hva så, kan du hitte ud af det?
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
05. september 2007 - 21:56 #10
Nej det kan jeg faktisk ikke, kan ikke få fremkaldt det jeg vil bruge og sådan..
Du må få pointene hvis du kan linke til noget som kan hjælpe mig med at få det op at køre :)
Avatar billede gumphfy Nybegynder
06. september 2007 - 08:45 #11
hvad er det helt præcist du skal have fremkaldt?
Avatar billede wandahl89 Nybegynder
06. september 2007 - 11:52 #12
Altså, det jeg gerne vil have overordnet er en måde at kunne:
- Holde styr på hvilke kategori en given tutorial hører til i, så brugeren kan vælge at han kun vil se f.eks. tekst effekter.
- Give tutorialen en sværhedsgrad, så brugeren kan vælge han vil se alle der er af sværhedsgrad 3 f.eks.
- en mulighed for let at styre det og tilføje nye tutorials.

Undskyld hvis det har været uklart fra starten, det har jeg fået at vide af en del andre som jeg har spurgt, og undskyld hvis jeg har spildt din tid.
Avatar billede gumphfy Nybegynder
07. september 2007 - 09:33 #13
Det du egentlig jager, er noget der kunne ligne et CMS (content manager system). Der findes mange af sådanne systemer, også hele hjemmeside løsninger, en af de mere kendte er phpnuke.

Hvis jeg skulle lave det system du omtaler, ville det kræve lidt mere tid. Tid jeg ikke har, desværre.
Men, du skal bruge:
-Det jeg har givet dig, med nogle tilføjelser.
-Et admin system der er begrænset til dig, så andre ikke kan ændre i dine tutorials, hvilket vil kræve et login script.

Og der er en del andre elementer man skal tage højde for, men mest af alt sikkerheden af systemet.

Jeg kan hurtigt bikse noget kode-værk sammen, så du kan tilføje tutorials, men du må selv tilpasse det efter dit behov.
Avatar billede gumphfy Nybegynder
25. september 2007 - 16:51 #14
Jeg takker for pointenen og håber dette bragte dig, i hvert fald, bare en smule i den rigtige retning.