Avatar billede dumledumledumle Nybegynder
14. august 2007 - 15:42 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ændre skrifttype ved mouse-over?

Hej experts!!

http://dumledumledumle.frac.dk/menu.html

Jeg sidder og bøvler lidt med denne menu. Jeg kunne godt tænke mig, at skrifttypen ved mouse-over ændre sig til #FFFFFF eller hvid i stedet for den grå farve. Samtidig kan jeg ikke finde ud af, hvordan jeg får skrifttypen bold både før og ved mouse-over.

Kilder er også at finde her:
<html>
<head>
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- <!-- Begin
var isDOM = (document.getElementById ? true : false);
var isIE4 = ((document.all && !isDOM) ? true : false);
var isNS4 = (document.layers ? true : false);

function getRef(id) {
    if (isDOM) return document.getElementById(id);
    if (isIE4) return document.all[id];
    if (isNS4) return document.layers[id];
}

function getSty(id) {
    return (isNS4 ? getRef(id) : getRef(id).style);
}

var popTimer = 0;
var litNow = new Array();

function popOver(menuNum, itemNum) {
    clearTimeout(popTimer);
    hideAllBut(menuNum);
    litNow = getTree(menuNum, itemNum);
    changeCol(litNow, true);
    targetNum = menu[menuNum][itemNum].target;
    if (targetNum > 0) {
        thisX = parseInt(menu[menuNum][0].ref.left) + parseInt(menu[menuNum][itemNum].ref.left);
        thisY = parseInt(menu[menuNum][0].ref.top) + parseInt(menu[menuNum][itemNum].ref.top);
        with (menu[targetNum][0].ref) {
            left = parseInt(thisX + menu[targetNum][0].x);
            top = parseInt(thisY + menu[targetNum][0].y);
            visibility = 'visible';
        }

function popOut(menuNum, itemNum) {
    if ((menuNum == 0) && !menu[menuNum][itemNum].target)
        hideAllBut(0)
    else
        popTimer = setTimeout('hideAllBut(0)', 500);
}

function getTree(menuNum, itemNum) {
    itemArray = new Array(menu.length);

    while(1) {
        itemArray[menuNum] = itemNum;
        if (menuNum == 0) return itemArray;
        itemNum = menu[menuNum][0].parentItem;
        menuNum = menu[menuNum][0].parentMenu;
    }

function changeCol(changeArray, isOver) {
    for (menuCount = 0; menuCount < changeArray.length; menuCount++) {
        if (changeArray[menuCount]) {
            newCol = isOver ? menu[menuCount][0].overCol : menu[menuCount][0].backCol;
            with (menu[menuCount][changeArray[menuCount]].ref) {
                if (isNS4) bgColor = newCol;
                else backgroundColor = newCol;
            }

function hideAllBut(menuNum) {
    var keepMenus = getTree(menuNum, 1);
    for (count = 0; count < menu.length; count++)
    if (!keepMenus[count])
    menu[count][0].ref.visibility = 'hidden';
    changeCol(litNow, false);
}

// *** MENU CONSTRUCTION FUNCTIONS ***

function Menu(isVert, popInd, x, y, width, overCol, backCol, borderClass, textClass) {
    // True or false - a vertical menu?
    this.isVert = isVert;
    // The popout indicator used (if any) for this menu.
    this.popInd = popInd
    // Position and size settings.
    this.x = x;
    this.y = y;
    this.width = 194
    // Colours of menu and items.
    this.overCol = overCol;
    this.backCol = backCol;
    // The stylesheet class used for item borders and the text within items.
    this.borderClass = borderClass;
    this.textClass = textClass;
    // Parent menu and item numbers, indexed later.
    this.parentMenu = null;
    this.parentItem = null;
    // Reference to the object's style properties (set later).
    this.ref = null;
}

function Item(text, href, frame, length, spacing, target) {
    this.text = text;
    this.href = href;
    this.frame = frame;
    this.length = 18
    this.spacing = 17
    this.target = target;
    // Reference to the object's style properties (set later).
    this.ref = null;
}

function writeMenus() {
    if (!isDOM && !isIE4 && !isNS4) return;
    for (currMenu = 0; currMenu < menu.length; currMenu++) with (menu[currMenu][0]) {
        // Variable for holding HTML for items and positions of next item.
        var str = '', itemX = 0, itemY = 0;

        // Remember, items start from 1 in the array (0 is menu object itself, above).
        // Also use properties of each item nested in the other with() for construction.
        for (currItem = 1; currItem < menu[currMenu].length; currItem++) with (menu[currMenu][currItem]) {
            var itemID = 'menu' + currMenu + 'item' + currItem;

            // The width and height of the menu item - dependent on orientation!
            var w = (isVert ? width : length);
            var h = (isVert ? length : width);

            // Create a div or layer text string with appropriate styles/properties.
            // Thanks to Paul Maden (www.paulmaden.com) for helping debug this in IE4, apparently
            // the width must be a miniumum of 3 for it to work in that browser.
            if (isDOM || isIE4) {
                str += '<div id="' + itemID + '" style="position: absolute; left: ' + itemX + '; top: ' + itemY + '; width: ' + w + '; height: ' + h + '; visibility: inherit; ';
                if (backCol) str += 'background: ' + backCol + '; ';
                str += '" ';
            }
            if (isNS4) {
                str += '<layer id="' + itemID + '" left="' + itemX + '" top="' + itemY + '" width="' + w + '" height="' + h + '" visibility="inherit" ';
                if (backCol) str += 'bgcolor="' + backCol + '" ';
            }
            if (borderClass) str += 'class="' + borderClass + '" ';

            // Add mouseover handlers and finish div/layer.
            str += 'onMouseOver="popOver(' + currMenu + ',' + currItem + ')" onMouseOut="popOut(' + currMenu + ',' + currItem + ')">';
            // Add contents of item (default: table with link inside).
            // In IE/NS6+, add padding if there's a border to emulate NS4's layer padding.
            // If a target frame is specified, also add that to the <a> tag.

            str += '<table width="' + (w - 8) + '" border="0" cellspacing="0" cellpadding="' + (!isNS4 && borderClass ? 3 : 0) + '"><tr><td align="left" height="' + (h - 7) + '">' + '<a class="' + textClass + '" href="' + href + '"' + (frame ? ' target="' + frame + '">' : '>') + text + '</a></td>';
            if (target > 0) {
                // Set target's parents to this menu item.
                menu[target][0].parentMenu = currMenu;
                menu[target][0].parentItem = currItem;
                // Add a popout indicator.
                if (popInd) str += '<td class="' + textClass + '" align="right">' + popInd + '</td>';
            }
            str += '</tr></table>' + (isNS4 ? '</layer>' : '</div>');
            if (isVert) itemY += length + spacing;
            else itemX += length + spacing;
        }

        if (isDOM) {
            var newDiv = document.createElement('div');
            document.getElementsByTagName('body').item(0).appendChild(newDiv);
            newDiv.innerHTML = str;
            ref = newDiv.style;
            ref.position = 'absolute';
            ref.visibility = 'hidden';
        }

        // Insert a div tag to the end of the BODY with menu HTML in place for IE4.
        if (isIE4) {
            document.body.insertAdjacentHTML('beforeEnd', '<div id="menu' + currMenu + 'div" ' + 'style="position: absolute; visibility: hidden">' + str + '</div>');
            ref = getSty('menu' + currMenu + 'div');
        }

        // In NS4, create a reference to a new layer and write the items to it.
        if (isNS4) {
            ref = new Layer(0);
            ref.document.write(str);
            ref.document.close();
        }

        for (currItem = 1; currItem < menu[currMenu].length; currItem++) {
            itemName = 'menu' + currMenu + 'item' + currItem;
            if (isDOM || isIE4) menu[currMenu][currItem].ref = getSty(itemName);
            if (isNS4) menu[currMenu][currItem].ref = ref.document[itemName];
        }
    with(menu[0][0]) {
        ref.left = x;
        ref.top = y;
        ref.visibility = 'visible';
    }

var popOldWidth = window.innerWidth;
nsResizeHandler = new Function('if (popOldWidth != window.innerWidth) location.reload()');

if (isNS4) document.captureEvents(Event.CLICK);
    document.onclick = clickHandle;

function clickHandle(evt) {
    if (isNS4) document.routeEvent(evt);
    hideAllBut(0);
}

function moveRoot() {
    with(menu[0][0].ref) left = ((parseInt(left) < 100) ? 100 : 5);
}

//    new Menu
//    menu[menuNumber][0] = new Menu(Vertical menu? (true/false), 'popout indicator', left, top, height,
//    'mouseover colour', 'background colour', 'border stylesheet', 'text stylesheet');

//    new Item
//    menu[menuNumber][itemNumber] = new Item('Text', 'URL', 'target frame', length of menu item,
//    additional spacing to next menu item, number of target menu to popout);

menu = new Array();
menu[0] = new Array();
menu[0][0] = new Menu(true, '?', 0, 0, 17, '125fa5', '', '', 'itemText');
menu[0][1] = new Item('Intro', '?vis=login', '', 90, 0, 0);
menu[0][2] = new Item('Adresseliste', '?vis=adr', '', 90, 0, 0);
menu[0][3] = new Item('Forum', '?vis=forum', '', 90, 0, 0);
menu[0][4] = new Item('Galleri', '?vis=gal', '', 90, 0, 0);
menu[0][5] = new Item('Profiler', '?vis=pro', '', 90, 0, 0);
-->
</script>

<style>
<!--

.itemBorder { border: 1px solid black }
.itemText { text-decoration:none; color:#848484; font-size: 10px;font-family: Geneva,Arial,Verdana,sans-serif;margin-left: 10px;}

-->
</style>
</head>
<body onLoad='writeMenus()' onResize='if (isNS4) nsResizeHandler()'>
</body>
</html>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. august 2007 - 16:10 #1
Beklager, men må bare side det (har dog ikke kigget JavaScript-koden igennem):

Det er dumt at bruge JavaScript til at skifte farve, når CSS er optimal til det her..

PS: #FFFFFF er hvid.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. august 2007 - 16:11 #2
Hvis det er denne her:

.itemText { text-decoration:none; color:#848484; font-size: 10px;font-family: Geneva,Arial,Verdana,sans-serif;margin-left: 10px;}

mener jeg at du bare kan tilføje:

.itemText:hover { text-decoration:none; color:#FFFFFF; font-size: 10px;font-family: Geneva,Arial,Verdana,sans-serif;margin-left: 10px;}

Men jeg er ikke helt sikker..
Avatar billede dumledumledumle Nybegynder
14. august 2007 - 16:17 #3
Det er korrekt at teksten skifter farve, men KUN når du har musen over teksten. Jeg vil gerne have en effekt, hvor skrifttypen skifter farve ved mouse-over uanset hvor på bælken du holder har musen over.

Jamen, hvis du har et forslag til hvor jeg kan se et eksempel/source på CSS vil det være fint?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. august 2007 - 16:41 #4
Du kunne evt prøve med:

td:hover { color:#ffffff }

Bare for at teste:

td {color: #ff0000}

Så skulle teksten i cellerne gerne blive med rødt, med mindre at du bruger noget andet css kode..

Jeg kan se at du har en klasse, som du bruger på linksne:

<a class="' + textClass + '" href=

hvor textClass henviser til itemText (se bunden af dette indlæg), hvilket betyder at 14/08-2007 16:11:31 burde virke, hvis ":hover" er brugt korrekt..

itemText-kald (sidste parameter):
menu[0][0] = new Menu(true, '?', 0, 0, 17, '125fa5', '', '', 'itemText');
Avatar billede thesurfer Nybegynder
14. august 2007 - 16:43 #5
En meget simpel test:

<style type="text/css">
.itemText
{
color:#00ff00;
}

.itemText:hover
{
color:#ff0000;
}
</style>

<a href="#" onclick="return false" class="itemText">tester lige klasser</a>
Avatar billede dumledumledumle Nybegynder
16. august 2007 - 23:09 #6
Har selv fundet ud af det. Tak for kommentarerne.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
16. august 2007 - 23:40 #7
Hvad mener du med at du har fundet ud af det? Jeg har jo fortalt dig det.