Avatar billede kak Nybegynder
13. august 2007 - 12:11 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Åbne notepad fra en aspx-side

Jeg vil gerne åbne notepad.exe fra en asp.net side, for at vise en .csv fil (og give brugeren mulighed for at gemme den).

Hvis jeg kører koden fra Visual Web Developer virker det fint, men kører jeg det på "normal" vis (altså bare ved at åbne siden fra en browser) startes notepad ikke synligt (det ligger blot som en process).

Her er koden jeg bruger...

        Dim objStreamWriter As IO.StreamWriter

        Dim filename
        filename = Replace(Today, "-", "") & Hour(Now) & Minute(Now) & Second(Now) & ".csv"
        objStreamWriter = New IO.StreamWriter(Server.MapPath("docs/") & filename.ToString)

        Dim Str As String
        Dim i As Integer
        Dim j As Integer

        For i = 0 To (Me.GridView1.Rows.Count - 1)

            For j = 0 To (Me.GridView1.Columns.Count - 1)
                Str = (Replace(Me.GridView1.Rows(i).Cells(j).Text.ToString, ";", " ") & ";")
                objStreamWriter.Write(Str)
            Next
            objStreamWriter.WriteLine()

        Next
        objStreamWriter.Close()

        System.Diagnostics.Process.Start("notepad.exe", Server.MapPath("docs/") & filename)

Hvordan kan jeg få åbnet notepad, eller er der en anden smart løsning, når brugere skal kunne gemme filen lokalt?
Avatar billede -psycho- Nybegynder
13. august 2007 - 12:34 #1
Bare lige så du ved det du kan ikke starte notepad på klienten kun på den maskine/server siden ligger på.
Avatar billede saudoo Nybegynder
14. august 2007 - 02:16 #2
Præcis.. Du kan ikke få asp.net til det, da den jo i bund og grund blot sender dig indhold til din browser. Det skulle kun kunne lade sig gøre, hvis du kan fortælle browseren i et clientside sprog, at den skal åbne et program, og en tilhørende fil deri. :)
Avatar billede kak Nybegynder
14. august 2007 - 08:20 #3
Ok, og tak for svarerne! Vil I ikke lige oprette et svar hver, så I kan få point for hjælpen!
Avatar billede montago Praktikant
14. august 2007 - 09:17 #4
hvad med at bruge <textarea></textarea> !?!?!?

som jo basalt set ER online-notepad :D
Avatar billede montago Praktikant
14. august 2007 - 09:18 #5
ps. hvis man skal kunne formatere texten kan man bruge en wysiwyg editor - eller www.codepress.org til kode formatering
Avatar billede kak Nybegynder
14. august 2007 - 09:29 #6
montago, det skulle være notepad, for at enhver kan finde ud af at gemme den, så den kan bruges til brevfletning. Derfor er en wysiwyg editor heller ikke en løsning.
Avatar billede montago Praktikant
14. august 2007 - 09:41 #7
hmm... endnu nemmere...

brug TEXTAREA til at redigere filen - lav en knap som hedder GEM og en som hedder DOWNLOAD SOM TXT - så kan brugeren nemt få filen

endvidere kan du lave endnu en knap : SEND MED MAIL hvor brugere kan sende filen vedhæftet...

smart :D
Avatar billede montago Praktikant
14. august 2007 - 09:41 #8
evt. kan du bruge Javascript til at gemme imens brugeren redigere filen, sådan at ændringer ikke går tabt
Avatar billede -psycho- Nybegynder
16. august 2007 - 10:03 #9
Behøver nu ikke noget for det :)
Avatar billede saudoo Nybegynder
16. august 2007 - 13:28 #10
Nej samme her.. Behold du dine points..
Avatar billede kak Nybegynder
16. august 2007 - 17:52 #11
Jeg vil gerne give point for deltagelse, så selvom jeg ikke helt kan bruge dit forslag montago, deler jeg pointene mellem jer.

Tak for hjælpen til jer alle!