Avatar billede bl0chbuster Nybegynder
12. august 2007 - 22:19 Der er 7 kommentarer

Maks bredre på en div class

Jeg udskriver en tekst fra en database, og jeg vil gerne have den ud i en boks som ikke må blive mere end x antal pixels bred. hvordan gøres dette?
Avatar billede jweber Nybegynder
12. august 2007 - 22:29 #1
<div style="width:500px;">
  indhold
</div>
Avatar billede olebole Juniormester
13. august 2007 - 00:23 #2
<ole>

- og hvis der er tale om bruger input med ekstremt lange ord, er der blot tale om drilleri - og så dumper du bare indlægget i stedet for at lægge det i databasen  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede kongknabe Nybegynder
13. august 2007 - 01:12 #3
Der kan være mange grunde til at folk indskriver lange ord.. I et forum kan der f.eks. være tale om lange URLer eller andet. Nogle parser dem og indsætter et mellemrum så man tvinger et linjeskift ind, dette efterlader dog linket ubrugeligt, og en anden og mere elegant måde er at bruge følgende CSS på sin boks. Bemærk at dette ikke virker ordentligt i Firefox (den cliper bare uden at tilføje tre punktummer) da det er en del af CSS3 standarten. - de fleste andre browsere har dog allerede support for dette og mons tro det ikke også snart kommer i Firefox!? - Smart er det i hvert fald:

text-overflow:ellipsis;
overflow:hidden;

Dette er givetvis ikke den smarteste løsning i alle sammenhæng, men i nogle kan det være overordentlig smart - DU kan jo prøve det og se ad :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. august 2007 - 01:39 #4
Jeg ved ikke hvor "fint" der vil se ud, men man kunne jo bruge overflow:auto sammen med en bredde..

Eksempel:

<div style="width:500px;overflow:auto">
  indhold
</div>

Så kommer der scrollbars, og div'en ødelægger ikke layoutet..
Avatar billede bl0chbuster Nybegynder
13. august 2007 - 10:19 #5
mange tak for hjælpen, det ser ud til at fungere udemærket.

hvis kongknabe lige smider et svar kan du få pointne.
Avatar billede kongknabe Nybegynder
13. august 2007 - 15:44 #6
Faldt faktisk lige over denne smarte linje CSS i går aftes der i stedet for at afkorte ord bare bryder dem.. Måske den kan være mere hensigtsmæssig!? (Lige som med den anden virker den ikke i Firefox, der bare cliper i stedet)

word-wrap: break-word;

Går ikke så meget op i point - ellers tak :-)
Avatar billede kongknabe Nybegynder
13. august 2007 - 15:52 #7
Hvis du virkelig vil dække dig ind kan du kombinere ovenstående med overflow:auto som thesurfer foreslår. Browsere der forstår "word-wrap: break-word; vil så bare dele ordet, mens browsere der ikke forstår det vil smide en scrollbar ind i bunden så man stadig har mulighed for at læse alt indholdet :-)