Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2007 - 11:47 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

ITIL - hvad bør man vide - Brainstorm om Itil?

hej alle - jeg er blevet udspurgt om Itil , men synes ikke jeg ved så meget om begrebet hvad bør man lære eller læse på nettet og hvad er formålet med ITIL?

På forhånd tak.
Avatar billede serverservice Praktikant
12. august 2007 - 11:48 #1
Her er noget fra et it leksikon
ITIL

ITIL® (IT Infrastructure Library® ) er en række ”best practices” fra både private og offentlige it-organisationer for styring af IT Service Management primært i form af processer, roller og anbefalinger.

Ved IT Service Management forstås de strukturer og processer, der inden for it og telekommunikation bredt understøtter:

    * drift,

    * support,

    * sikkerhed,

    * infrastrukturforvaltning,

    * applikationsforvaltning samt

    * styring af samspillet mellem it-organisationen og dennes kunder og leverandører.

ITIL er tænkt som ”best practice” og ikke som forskrifter eller standarder. ITIL kan derfor ikke kritikløst ”implementeres”, men skal adopteres og tilpasses organisationens konkrete udfordringer og forretningsmæssige behov. Det betyder også, at stort set ingen it-organisationer vælger at adoptere alle ITIL’s processer, men udvælger de processer, der er relevante for organisationen.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. august 2007 - 12:08 #2
ITIL er ultrakort sagt en række forslag til processer som man kan benytte i en IT organisation for at tingene kører på den mest hensigtsmæssige og effektive måde.

Hvis du vil sætte dig ind i ITIL skal du læse OGC's bøger om det. Start feks med ITIL Service Management og gå videre til ITIL Service Delivery.
OGC udgiver bøgerne: http://www.ogc.gov.uk/guidance_itil.asp
Du kan ikke læse dig til det hele på nettet. Du skal købe de bøger, og start med de to kernedicipliner jeg foreslår.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. august 2007 - 12:16 #3
Hvis du er i tvivl om hvad der menes med "processer" så et eksempel:

Situation: Et indgående kald til service desk.
ITIL foreslår så at der sidder nogle mennesker og tager røret. Der er foreslag til deres kompetence profil. Foreslag til hvem de skal spørge hvis de ikke kan løse problemet. Eskaleringsprocedurer, titler på de forskellige folk osv osv osv.

Det er så en stående påstand at alle IT organisationer vil køre mere smidigt og repetitivt ved at implementere i det mindste dele af ITIL processerne. Altså at der er noget at hente for organisationer af alle størrelser.
Avatar billede serverservice Praktikant
13. august 2007 - 16:27 #4
Ok kom bare med et svar Frantz så jeg kan lukke. Så skal jeg jo studere igen.
Avatar billede strych9 Praktikant
13. august 2007 - 19:28 #5
et svar. Takker.
Avatar billede idastenberg Nybegynder
18. januar 2011 - 13:42 #6
Hallo,

Information Technology Infrastructure Library (ITIL) er en samling af bedste praksis på området for IT Service Management. Den første version af ITIL fra 1980'erne blev fulgt op i 2001 af version 2 og version 3 blev introduceret i slutningen af maj 2007.

Den nye ITIL litteratur omfatter nu kun fem bind. Disse er Service Strategy, Service Design, Service Transition, Service Operation og løbende Service Improvement. De fem bind repræsenterer de forskellige stadier af Tjenesten Lfecycle. I version 3 forbindelsen mellem IT og business indtager centrum. Fokus ligger på løbende forbedring af disse tjenester og få Service Lifecycle i orden.

Service Strategi

strategi og værdi planlægning
Styring af efterspørgslen
Planlægning og gennemførelse af Service Strategy, og meget mere...

Jeg arbejder for Firebrand Training, der tilbyder ITIL kurs og meget mere.Kontakt os hvis du leder efter ITIL uddannelse i Danmark.