Avatar billede hugopedersen Nybegynder
09. august 2007 - 17:07 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Script til opsætning af IP adresse

Findes der et færdigt script der kan bruges til at rette oplysninger i en computers IP konfiguration?

Hvis man nu har nogle maskiner der skal køre med fast IP adresse ville de jo være lidt smart hvis man bare kunne fyre en kommando af med IP nummeret som parameter og så blev alt det trælse (DNS, gateway o.s.v.) sat ind automatisk. Det er jo det samme for alle maskiner på det aktuelle netværk og kan derfor ligge fast i scriptet.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
09. august 2007 - 17:52 #1
Måske, men er det ikke en kende for bøvlet. Sæt i stedet maskinerne til DHCP, og giv dem deres faste IP + alt det andet i DHCP-serveren ud fra deres MAC-adresse.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
09. august 2007 - 18:36 #2
Nu er det sådan at jeg har nogle maskiner hvor det er vigtigt at de altid (med streg under) har de samme IP adresser og det kan være lidt bøvlet at lave i DHCP så defor
Avatar billede morten_leth Nybegynder
09. august 2007 - 20:49 #3
Jeg vil være tilbøjelig til at give erikjacobsen ret.
Hvis du kører med windows 2000/2003 så kan du jo lave reservationer på mac addresserne så du kan være sikker på de altid har samme IP.

Det her er måden at gøre det med netsh (gør det på serveren der hoster dhcp)
netsh dhcp server \\server1 scope 10.16.2.0 add reservedip 10.16.2.11 0019b92895b2 COMPUTER11.DOMAIN.LOCAL

her er måden beskrevet via screendumps
http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/DHCP_Server_Windows_2003.html

Hvis du nu alligevel vælger at det gider du sgu ikke (på trods af det rent faktisk er den nemmeste måde at gøre det på) så har du muligheder med netsh
Netsh interface ip add address "LAN-forbindelse" 10.0.0.2  255.0.0.0
Netsh interface ip add address "LAN-forbindelse" gateway=10.0.0.3 gwmetric=2

Hvis du nu beslutter dig for at gøre det med vbscript kan du gøre det med det her.

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:" _
    & "{impersonationLevel=impersonate}!\\" & strComputer & "\root\cimv2")

Set colNetAdapters = objWMIService.ExecQuery _
    ("Select * from Win32_NetworkAdapterConfiguration where IPEnabled=TRUE")

strIPAddress = Array("192.168.1.141")
strSubnetMask = Array("255.255.255.0")
strGateway = Array("192.168.1.100")
strGatewayMetric = Array(1)

For Each objNetAdapter in colNetAdapters
    errEnable = objNetAdapter.EnableStatic(strIPAddress, strSubnetMask)
    errGateways = objNetAdapter.SetGateways(strGateway, strGatewaymetric)
    If errEnable = 0 Then
        WScript.Echo "The IP address has been changed."
    Else
        WScript.Echo "The IP address could not be changed."
    End If
Next

strComputer er den du vil ændre IP på.

Håber det var svar nok.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
09. august 2007 - 21:47 #4
Jeg kan godt se fidusen i det og jeg har også anvendt det i mit arbejde som IT administrator, men problemet er at det er hjemme hos mig selv og der har jeg ikke noget M$ Server desværre.
Jeg kan opsætte noget der hedder Static DHCP på min DSL router, men jeg synes ikke det fungerer efter hensigten.
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
13. august 2007 - 22:14 #5
Siden sidst:

Jeg har opgraderet firmware i min router og nu ser det ud til at statisk DHCP virker efter hensigten.
Avatar billede morten_leth Nybegynder
15. august 2007 - 08:48 #6
Jamen det jo fint, så fik du jo løst dit problem.. :D
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. september 2007 - 21:45 #7
Det er jeg også glad for