Avatar billede franklinpaper Nybegynder
08. august 2007 - 16:24 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Hvad er fordelen ved TIFF-filer?

Jeg ved, at TIFF-filer besidder den fordel, at næsten alle billedbehandlingsprogrammer kan håndtere dem. Men jeg er ikke klar over, om disse filer skulle besidde en speciel fordel ved udskrift. Er nogen klar over dette?

Jeg har tilmed erfaret, at TIFF-filens farver ved eksport ikke er identiske med de oprindelige. Kan man rette op på dette?

Udover dette, er der så specielle fordele ved filen?

På forhånd tak.
Avatar billede prodic Mester
08. august 2007 - 17:33 #1
Ved udskrift er deres - formodentligt eneste og største - fordel at de kan læses/skrives på alle platforme.
En anden fordel - fra tidernes morgen - kan også skyldes, at de ikke indeholdt en destruktiv komprimering som med f.eks. jpg-filer.
Personligt har jeg ikke hørt eller erfaret, at de har nogle specielle egenskaber der gør dem særligt gode til udskrift - udover det faktum, at de kan læses/skrives på stort set alle tænkelige platforme.

Hvis du har gemt en tiff-fil i lag, og f.eks. konverterer den fra RGB til CMYK, så kan farverne blive forkerte.
Rådet er derfor, at såfremt du ønsker at anvende tiff-filer eller har fået ordre på det, så flatten din tiff og konverter den først derefter til CMYK.
Dine arbejdsfiler bør naturligvis altid være i lag(psd eller lign.).
I de nyere udgaver af f.eks. InDesign kan du med fordel anvende psd-filer fremfor tiff-filer. De bliver lidt tungere i det daglige flow, men det er et valg man må tage.
Skulle du ønske at arbejde med psd-filer, så anvend dem i CMYK-mode eller i det mindste med et CMYK-preview, og konverter dem senere(med samme CMYK-profil som resten af dine programmer).

Så få var ordene.
Avatar billede doggy82 Praktikant
08. august 2007 - 19:38 #2
Jeg lavede den her for nogle år siden på min skole http://lassefernov.dk/exp/Filformater.pdf
Der står lidt :)

På mit arbejde gør vi nogenlunde som prodic beskriver.
PSD til vores arbejdsfiler. Så kan man let gå tilbage og ændre noget hvis kunden ønsker det. Plus man kan se hvad/hvor meget der er lavet når sagen skal faktureres.

Flattende TIF til highres og lowres filer.

Bruger kun PSD i dokumentet hvis illustrationen skal have en fritlægningsmaske.
Men så er alle lagene også merged.
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. august 2007 - 21:53 #3
Læs denne artikel der beskriver de forskellige formater

http://www.bufferzone.dk/vidensbank/grafikformat.htm
Avatar billede prodic Mester
08. august 2007 - 22:28 #4
Lidt yderligere læsestof for dem der kan lide sådan noget:
http://www.awaresystems.be/imaging/tiff/faq.html
Specielt det her afsnit tror jeg har afgørende betydning for valget af tiff-filer som det primære billedformat til tryk.

Another major difference between most other image file formats and TIFF, is that TIFF allows for a wide range of different compression schemes and color spaces. These are specified in dedicated tags. Where other file formats are often designed to suit a single compression method, TIFF allows for JPEG or JBIG compression, the infamous LZW or the free-as-a-bird deflate compression, amongst many others. The same goes for color spaces. Theoretically, you could even use any compression method and color space of your own, though it goes without saying this would result in crippled portability.

Unless restricted by the nature of the chosen compression algorithm, any color space and any bitdepth can be combined with any compression scheme.

And the same goes for bitdepths and datatypes, too. One of the powerful TIFF features is support for a wide range of data types. You can store signed or unsigned integers, floating point values and even complex data in the TIFF file. Combined with the possibility to store an arbitrary number of image channels, this makes TIFF a very useful format to store scientific data.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2007 - 22:37 #5
LZW patentet er udloebet.
Avatar billede mobius6 Juniormester
08. august 2007 - 22:58 #6
udover det allerede nævnte kunne man tilføje at TIFF er velegnet fordi den ved "extern" komprimering (fx WinZip) kan komprimeres ned til 10% (fx en 50Mb højopløslig TIFF kan fylde 5Mb zippet.) Ganske velegnet hvis der skal deles filer og man (som i mit tilfælde i udlandet) ikke sidder på en 10Mb forbindelse :-)
Jeg arbejder selv ofte med flere sprog (også exotiske) samt arbejder med folk med andre standardsprog og platforme, her er TIFF særdeles velegnet, jeg har faktisk måtte droppe PDF formatet grundet for meget bøvl med manglende skrifter forkerte profiler og ikke opdaterede readers.

:)
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2007 - 23:16 #7
Jeg forstaar ikke helt din pointe. Det betragter det som en fordel ved TIFF formatet
at det enten ikke komprimerer eller komprimerer daarligt saa du kan bruge et eksternt
komprimerings program ?
Avatar billede prodic Mester
09. august 2007 - 09:02 #8
Arne_v: Som jeg læser det, så betrager mobius6 det som en fordel ved tiff-formatet, at det kan komprimeres meget med en tabsfri komprimering ala lzw(som stadigvæk anvendes i f.eks. photoshop), ekstern komprimering(Winzip) eller intern Zip-komprimering(f.eks. Photoshop).
Netop den tabsfri eller nondestruktive komprimering må betegnes, sammen med at det virker på stort set alle platforme, må betegnes som værende forholdsmæssigt store fordele indenfor det for spørgsmålet relevante emne.
Avatar billede franklinpaper Nybegynder
06. oktober 2007 - 16:50 #9
Tak for indsatsen.