Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 19:11 Der er 33 kommentarer

de sidste tre bogstaver i dk alfabetet vises ikke korrekt

Jeg skal have en formular til ar virke 100 %.  Formularen bliver da godt nok sendt og ser virkelig godt ud men men æ ø og å vises ikke korrekt. Jeg har indsat en lille sekvens i php-filen men den virker ikke.

Håber der er en af jer der kan hjælpe :-)

senvensen er her derefter kommer hele php filen og tilsidst sidefilen

i øvrigt avender cms made simple.

1 sekvensen:

function bog( $_post ) {

    $_post = str_replace( "Ã¥", "å", $_post );

    $_post = str_replace( "æ", "æ", $_post );

    $_post = str_replace( "ø", "ø", $_post );

    $_post = str_replace( "ä", "ä", $_post );

    $_post = str_replace( "ö", "ö", $_post );

    $_post = str_replace( "Ã…", "Å", $_post );

    $_post = str_replace( "Æ", "Æ", $_post );

    $_post = str_replace( "Ø", "Ø", $_post );

    $_post = str_replace( "Ä", "Ä", $_post );

    $_post = str_replace( "Ö", "Ö", $_post );

    return $_post;

    }

2 - php-filen:

<?php

function bog( $_post ) {

    $_post = str_replace( "Ã¥", "å", $_post );

    $_post = str_replace( "æ", "æ", $_post );

    $_post = str_replace( "ø", "ø", $_post );

    $_post = str_replace( "ä", "ä", $_post );

    $_post = str_replace( "ö", "ö", $_post );

    $_post = str_replace( "Ã…", "Å", $_post );

    $_post = str_replace( "Æ", "Æ", $_post );

    $_post = str_replace( "Ø", "Ø", $_post );

    $_post = str_replace( "Ä", "Ä", $_post );

    $_post = str_replace( "Ö", "Ö", $_post );

    return $_post;

    }

    // recipients

    $to    = $_POST['recipient'];

    if ( isset( $_POST['ema'] ) ) {

        $to    .= ", Sender <".$_POST['ema'].">";

    }

    // subject

    $subject = "frivillig-formularen";

    $m4_20 = $_POST['m4_20'] ? 'x' : '';

    $m4_21 = $_POST['m4_21'] ? 'x' : '';

    $m4_22 = $_POST['m4_22'] ? 'x' : '';

    $m4_23 = $_POST['m4_23'] ? 'x' : '';

    $m4_24 = $_POST['m4_24'] ? 'x' : '';

    $m4_25 = $_POST['m4_25'] ? 'x' : '';

    $m4_26 = $_POST['m4_26'] ? 'x' : '';

    $m4_27 = $_POST['m4_27'] ? 'x' : '';

    $m4_28 = $_POST['m4_28'] ? 'x' : '';

    $m4_29 = $_POST['m4_29'] ? 'x' : '';

    $m4_30 = $_POST['m4_30'] ? 'x' : '';

    $m4_31 = $_POST['m4_31'] ? 'x' : '';

    $m4_32 = $_POST['m4_32'] ? 'x' : '';

    $m4_33 = $_POST['m4_33'] ? 'x' : '';

    $m4_34 = $_POST['m4_34'] ? 'x' : '';

    $m4_35 = $_POST['m4_35'] ? 'x' : '';

    $m4_36 = $_POST['m4_36'] ? 'x' : '';

    $m4_37 = $_POST['m4_37'] ? 'x' : '';

    $m4_38 = $_POST['m4_38'] ? 'x' : '';

    $m4_39 = $_POST['m4_39'] ? 'x' : '';

    $m4_40 = $_POST['m4_40'] ? 'x' : '';

    $m4_41 = $_POST['m4_41'] ? 'x' : '';

    $m4_42 = $_POST['m4_41'] ? 'x' : '';

    // message

    $message = '<table width="573" cellspacing="1" cellpadding="1" border="0">'."\n";

    $message .= "\t<tbody>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<th></th>\n";

    $message .= "\t\t\t<th width=\"80\">12 - 18</th>\n";

    $message .= "\t\t\t<th width=\"80\">18 - 23</th>\n";

    $message .= "\t\t\t<th width=\"150\">Nattevagt 23 - 09</th>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Fredag 31. august</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_20."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_21."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_22."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Lørdag 1. september</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_23."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_24."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_25."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Søndag</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td></td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_26."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Mandag</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td></td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_27."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Tirsdag</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_28."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_29."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_30."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Onsdag</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_31."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_32."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_33."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Torsdag</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_34."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_35."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_36."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Fredag 7. september</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_37."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_38."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_39."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Lørdag 8. september</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_40."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_41."</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td></td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Oprydning lørdag 8. sep.</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td></td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td style=\"text-align: center;\">".$m4_42."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Dato: </td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td colspan=\"3\">".$_POST['dato']."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Navn: </td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td colspan=\"3\">".$_POST['navn']."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Adresse: </td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td colspan=\"3\">".$_POST['adresse']."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Postnr. og by: </td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td colspan=\"3\">".$_POST['by']."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t\t<tr>\n";

    $message .= "\t\t\t<td>Email adresse:</td>\n";

    $message .= "\t\t\t<td colspan=\"3\" valign=\"top\">".$_POST['ema']."</td>\n";

    $message .= "\t\t</tr>\n";

    $message .= "\t</tbody>\n";

    $message .= "</table>";

    $email = <<<EOD

<html>

    <head>

        <title>Tilmeldning</title>

    </head>

    <body>

$message

    </body>

</html>

EOD;

    // additional headers

    $headers  = "MIME-Version: 1.0\n";

    $headers .= "content-type: text/html; charset=iso-8859-1\n";

    $headers .= "From: Hjemmesiden thomasbangpedersen.dk <ths@oncable.dk>\r\n";

    // and now mail it

    if ( mail( $to, $subject, $email, $headers ) ) {

        header( "location:".$_POST['redirect'] );

    } else {

        echo "Meddelsen blev desv&aelig;rre ikke sendt.";

    }

?>

3 - og endelig sidefilen:

<p>Tilmelding</p>
<p>Jazz-&amp; Folk teltet</p>
<form action="http://www.thomasbangpedersen.dk/uploads/mail4.php" method="post">
    <!-- INDSTILLINGER --><!-- Hjælp til nedenstÃ¥ende linie: Her skrives email-adressen som formularen skal sende til. --><input type="hidden" name="recipient" value="ths@oncable.dk" /> <!-- Hjælp til nedenstÃ¥ende linie: Her angives hvilke felter som skal være obligatoriske. --><input type="hidden" name="required" value="m4_20,m4_21,m4_22,m4_23,m4_24,m4_25,m4_26,m4_27,m4_28,m4_29,m4_30,m4_31,m4_32,m4_33,m4_34,m4_35,m4_36,m4_37,m4_38,m4_39,m4_40,m4_41,m4_42,dato,navn,adresse,by,ema" /> <!-- Hjælp til nedenstÃ¥ende linie: Her skrives den fulde adresse pÃ¥ siden som brugeren skal se, efter succesfuld indtastning/sending.. --><input type="hidden" name="redirect" value="http://www.thomasbangpedersen.dk/index.php?page=sendt" /> <!-- INDSTILLINGER -->
    <table cellspacing="1" cellpadding="1" width="573" border="0">
        <tbody>
            <tr>
                <th colspan="4">&nbsp;</th>
                <th width="80">12 - 18</th>
                <th width="80">18 - 23</th>
                <th width="140">Nattevagt 23 - 09</th>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Fredag 31. august</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_20" value="12 - 18" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_21" value="18 - 23" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_22" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">L&oslash;rdag 1. september</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_23" value="12 - 18" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_24" value="18 - 23" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_25" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">S&oslash;ndag</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center">&nbsp;</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_26" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Mandag</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center">&nbsp;</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_27" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Tirsdag</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_28" value="12 - 18" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_29" value="18 - 23" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_30" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Onsdag</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_31" value="12 - 18" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_32" value="18 - 23" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_33" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Torsdag</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_34" value="12 - 18" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_35" value="18 - 23" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_36" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Fredag 7. september</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_37" value="12 - 18" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_38" value="18 - 23" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_39" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">L&oslash;rdag 8. september</td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_40" value="12 - 18" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center"><input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_41" value="Nattevagt 23 - 09" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: center">&nbsp;</td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">
                <p align="right">&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp; </p>
                </td>
                <td colspan="2">
                <p align="center">Oprydning <br />
                l&oslash;rdag&nbsp;24 - 02</p>
                </td>
                <td>
                <p align="left">&nbsp;<input style="WIDTH: 10px" type="checkbox" name="m4_42" value="Nattevagt 23 - 09" />&nbsp; </p>
                </td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Dato:</td>
                <td colspan="3"><input maxlength="8" size="8" name="dato" value="dd-mm-åå" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Navn: </td>
                <td colspan="3"><input style="WIDTH: 300px" maxlength="32" name="navn" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Adresse: </td>
                <td colspan="3"><input style="WIDTH: 300px" maxlength="32" name="adresse" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Postnr. og by: </td>
                <td colspan="3"><input style="WIDTH: 300px" maxlength="32" name="by" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">Indtast din mail adresse,<br />
                og f&aring; sendt en bekr&aelig;ftelse:</td>
                <td valign="top" colspan="3"><input style="WIDTH: 300px" maxlength="32" name="ema" /></td>
            </tr>
            <tr>
                <td colspan="4">&nbsp;</td>
                <td colspan="2"><input style="WIDTH: 140px" type="submit" value="Send" /></td>
                <td style="TEXT-ALIGN: right"><input style="WIDTH: 140px" type="reset" value="Fortryd" /></td>
            </tr>
        </tbody>
    </table>
</form>
Avatar billede olebole Juniormester
07. august 2007 - 19:19 #1
<ole>

Du har nogle problemer med brug af forskelligt tegnsæt. Det bør du adressere i stedet for at prøve at replace dig ud af tingene. Hvilket tegnsæt bruger CMS'et?

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
07. august 2007 - 19:23 #2
Deres egen side sendes i hvertfald som utf-8 og det kan man ikke blande sammen med iso-8859-1:
    http://www.cmsmadesimple.org/
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 19:26 #3
Et lille øje blik. det skal jeg lige se på vender så tilbage
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 19:38 #4
Jeg har endnu ikke lært at bruge formbuilder og har i stedet udformet en side -fil og refereret derfra til en php-fil der kan sende formularen- men som sagt er jeg ny i faget. Kan det ikke løses i denne php fil. oprindelig så scriptet således ud, men det virkede heller ikke.
Er det ikke muligt at løse problemet ad den vej.

function bog( $txt ) {

    $txt = str_replace( "Ã¥", "å", $txt );
    $txt = str_replace( "æ", "æ", $txt );
    $txt = str_replace( "ø", "ø", $txt );
    $txt = str_replace( "ä", "ä", $txt );
    $txt = str_replace( "ö", "ö", $txt );

    $txt = str_replace( "Ã…", "Å", $txt );
    $txt = str_replace( "Æ", "Æ", $txt );
    $txt = str_replace( "Ø", "Ø", $txt );
    $txt = str_replace( "Ä", "Ä", $txt );
    $txt = str_replace( "Ö", "Ö", $txt );
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 19:44 #5
dermangler lige

  return $txt;

  }
Avatar billede olebole Juniormester
07. august 2007 - 19:50 #6
Nej, det er et tegnsæt problem. Det vil du blive ved med at rende ind i på alle mulige måder. Du er nødt til at lægge dig fast på et tegnsæt - og så sørge for, at alle led anvender dét
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 19:52 #7
Hvordan ændrer jeg tegnsæt?  Det er så der problemet er! :-)
Avatar billede olebole Juniormester
07. august 2007 - 19:54 #8
Det burde der vel stå noget om i dokumentation på CMS'et
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 20:02 #9
olebole - - det prøver jeg lige at kigge på. og vender tilbage
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 23:34 #10
det er ISO-8859-1 har prøvet ISO-8859-15 med uændret resultat
Avatar billede olebole Juniormester
07. august 2007 - 23:36 #11
Hvad er iso-8859-01?
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 23:39 #12
ISO 8859-1 er et standard 8-bit tegnsæt der kan bruges på de fleste computere. Tegnsættet omfatter alle ASCII-tegn plus de fleste specialtegn brugt i vesteuropæiske sprog dog ikke æ ø og å
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 23:40 #13
passer ikke æ ø og å er med
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 23:41 #14
se lige skemaet

x0 x1 x2 x3 x4 x5 x6 x7 x8 x9 xA xB xC xD xE xF
0x ikke brugt
1x
2x SP ! " # $ % & ' ( ) * + , - . /
3x 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 : ; < = > ?
4x @ A B C D E F G H I J K L M N O
5x P Q R S T U V W X Y Z [ \ ] ^ _
6x ` a b c d e f g h i j k l m n o
7x p q r s t u v w x y z { | } ~
8x ikke brugt
9x
Ax NBSP ¡ ¢ £ ¤ ¥ ¦ § ¨ © ª « ¬ SHY ® ¯
Bx ° ± ² ³ ´ µ ¶ · ¸ ¹ º » ¼ ½ ¾ ¿
Cx À Á Â Ã Ä Å Æ Ç È É Ê Ë Ì Í Î Ï
Dx Ð Ñ Ò Ó Ô Õ Ö × Ø Ù Ú Û Ü Ý Þ ß
Ex à á â ã ä å æ ç è é ê ë ì í î ï
Fx ð ñ ò ó ô õ ö ÷ ø ù ú û ü ý þ ÿ
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 23:43 #15
og dette er starten af min template fil:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-15" />
Avatar billede thomasl Nybegynder
07. august 2007 - 23:57 #16
iso-8859-15 er blot et udvidet tegnsæt
Avatar billede dkfire Nybegynder
08. august 2007 - 01:04 #17
prøv at ændre din tegnset i din template til utf-8
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 01:14 #18
et øjeblik
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 01:28 #19
det giver samme resultat desværre
Avatar billede coderdk Praktikant
08. august 2007 - 01:45 #20
Det er multibyte, altså UTF-8, som du af en eller anden grund modtager fra din form...
I øvrigt kan du bruge utf8_decode for at få en UTF-8 streng til ISO-8859-1...

Jeg tror at selve din FIL er gemt som UTF-8 - Kan du i din teksteditor gemme den som ISO-8859-1 i stedet?
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 01:58 #21
det er da en mulighed og går i gang nu men ved ikke lige hvordan men alligevel.
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 02:01 #22
den er gent som ansi
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 02:15 #23
Nej nu skal der prøves noget andet  De to filer tester jeg på min pc og de skal senere over paå en anden server. Det er også testet på localhodt men eneste problem er at æ ø å ikke vises korrekt og jeg kan nu se at eder er rigtig mange andre der har problemet. der må væte et script der kan bruges er faldet over dette:

Jeg er faldet over denne lille fildel:

//Fikser norske bokstaver i subject
$subj = ereg_replace("Æ", "Æ", $subj);
$subj = ereg_replace("Ø", "Ø", $subj);
$subj = ereg_replace("Ã…", "Å", $subj);
$subj = ereg_replace("æ", "æ", $subj);
$subj = ereg_replace("ø", "ø", $subj);
$subj = ereg_replace("Ã¥", "å", $subj);

//Fikser norske bokstaver i kropp
$kropp = ereg_replace("Æ", "Æ", $kropp);
$kropp = ereg_replace("Ø", "Ø", $kropp);
$kropp = ereg_replace("Ã…", "Å", $kropp);
$kropp = ereg_replace("æ", "æ", $kropp);
$kropp = ereg_replace("ø", "ø", $kropp);
$kropp = ereg_replace("Ã¥", "å", $kropp);

der findes på  http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=324727&st=40
Avatar billede coderdk Praktikant
08. august 2007 - 02:17 #24
i din kode står der ...R --><!-- Hjælp til nedenstÃ¥ende linie: He... hvilket tyder på at filen er gemt som UTF-8...

Alle de ereg_replace/str_replace kan du erstatte med:

$text = utf8_decode( $text );

Den skulle gerne transformere $text om til ISO-8859-1
Avatar billede coderdk Praktikant
08. august 2007 - 02:18 #25
I firefox højreklik på siden, vælg "Page info" og se hvad encoding der står...
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 02:31 #26
Det har jeg ikke tænkt på. jamen en en 60-årig kan da tageimod et godt tips :-)
Avatar billede htx98i17 Professor
08. august 2007 - 10:10 #27
lav en nem lille test.

Opret en ny php-fil med kun echo"øæå"; så kan du udelukke serverens indstilling.
Hvis øæå vises, skal du se på dine filer.

Jeg havde selv samme problem for nogle dage siden. Det var et bestemt tegn som blev echo'et i PHP'en som IE ikke kan lide og derfor koksede tegnsættet. En anden jeg kender som kiggede på problemerne kunne ikke se noget galt med tegnsættet, da han brugte en anden browser end IE.
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 11:39 #28
æøåÆØÅ vises
Avatar billede coderdk Praktikant
08. august 2007 - 12:06 #29
De gamle filer kan jo godt være gemt i UTF-8?
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 12:20 #30
Så er jeg færdig og jubler. æøå vises nu rigtigt. Da jeg tilføjede bog i

$message .= "\t\t\t<td colspan=\"3\">".bog( $_POST['by'] )."</td>\n";  blev æ

vist rigtigt som et dansk æ skal se ud. Bog er nu indsat før alle tekstfelterne

Den formular jeg modtager ser sådan ud:

                  12 - 18  18 - 23  Nattevagt 23 - 09
Fredag 31. august                          x
Lørdag 1. september
Søndag
Mandag              x
Tirsdag
Onsdag
Torsdag                      x
Fredag 7. september  x
Lørdag 8. september
Oprydning lørdag 8. sep.  x
Dato:          11-11-11
Navn:          æ
Adresse:        ø
Postnr. og by:  å
Email adresse:  ths@oncable.dk

Jeg har 15 point til hver når der kommer et svar fra jer.:-))
Avatar billede thomasl Nybegynder
08. august 2007 - 12:21 #31
Her på siden sidder x-erne ikke helt som de skal men det gør de altså i formolaren!
Avatar billede coderdk Praktikant
08. august 2007 - 13:07 #32
Skal jeg svare? Ellers afviser du bare :)
Avatar billede olebole Juniormester
08. august 2007 - 13:08 #33
thomasl (07/08-2007 23:39:08) >> Jeg sidder ikke og diskuterer iso-8859-1 uden at vide, hvad det er (man kan ikke kode web uden at vide det). Du svarer i indlægget før: "det er ISO-8859-1 har prøvet iso-8859-1 med uændret resultat" ... og så var det bare, jeg gerne ville vide, hvad der var iso-8859-1  =)
Det kan jo være alt muligt og da du ikke informerede tydeligere, var jeg nødt til at spørge selv  ;o)

Den 'løsning', du har fundet, duer ikke. Du vil stadig ende op med tegnfejl i alle mulige andre situationer ... men hvis du er glad, så lader vi den ligge dér. Det er ikke noget, der er points værd, så jeg står over i den henseende  =)