Avatar billede pft Nybegynder
06. august 2007 - 23:19 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Bærbar stjålet

En af mine kamerater har fået stjålet sin bærbar.
Han har stadig sin tråløse router tændt hvor den er sat op med webkey + mac adresse. En gang imellem bliver han logget af windows messenger på sin stationnære, han tror det er fordi han også har windows messenger på sin bærbare. Så er spørgsmålet er der nogle muligheder for at søge efter hans bærbar når den er logget på hans tråløse? Han bor i hus, så det kan da max være 250 meter fra hans hus den kan være.

PS. Vi har Mac adressen på hans bærbare, er der et program man kan bruge til at finde en tråløs bærbar?
Avatar billede bacardil Nybegynder
06. august 2007 - 23:22 #1
Det er vist en opgave for politiet.
Avatar billede pft Nybegynder
06. august 2007 - 23:29 #2
Det er det måske, men de har jo ikke tid til at vente på at tyven logge på, så det kunne være smart hvis vi fandt vedkommen for Politiet?
Avatar billede cazzmin Nybegynder
06. august 2007 - 23:29 #3
Ja ring til politiet.
ellers prøv at logge ind på routeren, der kan man se hvilken ip adresse mac adresse og hvad computeren hedder og så videre,

:)
Avatar billede pft Nybegynder
06. august 2007 - 23:32 #4
Ok, jeg tager over til ham i morgen aften, så kigger jeg lige på hans router.

Det er en Linksys han har, der må man kunne se en logfil?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. august 2007 - 23:33 #5
Hvis tyven logger på messengeren, er det ikke nødvendigvis, fra en trådløs forbindelse.
Det kan være en hvilken som helst forbindelse, og det kan være fra et hvilken som helst sted eller by, i Danmark, Europa eller hele jordkloden.

Et accesspoint rækker ikke 250 meter.. Man er heldig hvis den rækker 50.. eller måske 20-30 meter..
Avatar billede pft Nybegynder
06. august 2007 - 23:35 #6
Det er rigtig nok, men vi får se imorgen i hans logfil, for der hvor han bor er ikke det pæneste kvater i byen.
Avatar billede steffansp Nybegynder
06. august 2007 - 23:36 #7
Men hvis den logger på msn, kan du i det øjeblik den er online spore ip og se mac.. Hvordan dette gøres kan politiet nok hjælpe med..
Man kan vidst se hvilke ip'er ens venner har på msn hvis man sender en mail eller har en samtale med dem, men kan ikke huske hvordan det lader sig gøre.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. august 2007 - 23:37 #8
Du får heller ikke noget ud af loggen.. med mindre at den logger (al) http traffiken, og tyven er logge ind på sin email, hos sin udbyder, eller noget andet der kræver validering af brugerens identitet..

Det eneste man sådan set kan gøre, er give politiet bærbarens beskrivelse og serienummer, og derefter håbe på at de tilfældigvis får bærbaren i hænderne, og checker serienummeret..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. august 2007 - 23:39 #9
Jeg mener at man kan få fat på modtagerens IP, hvis man sender vedkommende en fil, da der så skal oprettes forbindelse med de to computere..

Normalt kører teksten (chatten) via en server..
Avatar billede pft Nybegynder
06. august 2007 - 23:42 #10
Hvad med Airsniffer kan den finde en mac adresse? Jeg ved godt den kan finde til tråløs routers mac, men kan den finde dens bærbares Mac?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. august 2007 - 23:44 #11
Du kommer ikke langt med en Mac adresse.. Mac adressen har du sikkert allerede i din router..

Mac adressen tilhører netkortet (netværkskortet).. hvis man putter et andet netkort i maskinen, f.eks. PCMCIA eller USB, vil "bærbaren" få en ny mac adresse..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. august 2007 - 23:44 #12
PS: Man kan overskrive Mac adressen i Windows.. så det nytter heller ikke noget..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
06. august 2007 - 23:51 #13
Giv politiet en beskrivelse af bærbaren samt serienummer.. oplys også gerne mac adressen som I muligvis kan finde i routeren..

Jeg tror ikke at der er andet at gøre..
Avatar billede pft Nybegynder
06. august 2007 - 23:53 #14
Hej igen.
Som jeg skrev før, så er det ikke det pænste kvater i byen, jeg tror sgu heller ikke det er de klogeste folk (Tyven)Så jeg vil lige se den log fil i Linksys imorgen aften.
Avatar billede pft Nybegynder
06. august 2007 - 23:55 #15
Den er meldt stjålet for 14 dage siden til Politiet. Men det kan da godt være han skal prøve at kontakte Politiet i morgen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. august 2007 - 00:07 #16
Hvis man påbegynder en filoverførsel til bærbaren, og skynder sig at afvikle følgende kommando i DOS-Prompt'en:

netstat -a

kan man nå at se modtagerens IP adresse.

Der vil typisk stå:

  TCP    ComputerNavn:Port      ModtagerIP:ModtagerPort    OverførselsType

Eksempel:

  TCP    olescomputer:12345      123.123.123.123:1234    EtEllerAndet

Hvis I oplyser de data til politiet, har de mulighed for at finde ham, hvis politiet for en retskendelse..

Uden en retskendelse, kan de ikke forlange at internetudbyderen udleverer oplysningerne på personen der havde IP på det tidspunkt..

Husk at politiet ikke kun skal have IP adressen, men IP + dato + tid, da IP adressen kan være dynamisk, hvilket betyder at den kan skiftes af internetudbyderen..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
07. august 2007 - 00:08 #17
Alternativt kan man bruge programmet TCP View.. altså som erstatning til kommandoen "netstat -a"..
Avatar billede old-faithful Praktikant
07. august 2007 - 02:26 #18
Jeg har for et stykke tid siden skrevet en artikel om at finde IP-adresser. Hvis det lykkes dig at finde tyvens IP-adresse, kan du give denne videre til politiet, som kan bruge den til at spore IP'en og fange tyven.

Læs artiklen her: http://www.eksperten.dk/artikler/1050 (særligt afsnit 3.3.3 vil være relevant, da det omhandler MSN-metoder specifikt)

Metoderne burde kunne bruges af enhver som har din ven på sin kontaktliste. Alternativt kan forsøges med en af de fælder, som beskrives i artiklen.
Avatar billede old-faithful Praktikant
07. august 2007 - 02:27 #19
I øvrigt mener jeg at have læst her på eksperten, at en politiet i en lignende sag fik udleveret IP-adresse direkte hos MSN, men jeg tager måske fejl.
Avatar billede pft Nybegynder
22. november 2007 - 22:38 #20
Lig et svar hvis i vil have point. Min kamerat har opgivet at finde den igen.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
23. november 2007 - 10:30 #21
Ingen points til mig, tak.
Avatar billede pft Nybegynder
14. august 2008 - 22:01 #22
Lukker.