Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 22:27 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Lidt forklaring på noget i logfilen

Hej.

Jeg har en lille server kørene til min hjemmeside, med IIS 5.1 på en Windows XP SP2.

Her da jeg tjekkede loggen, fandt jeg to ting jeg ikke helt kan finde ud af hvad er.

Log:
18:35:07 ip - OPTIONS * 200 -
18:35:09 ip - PUT /alert.txt 403 -

Hvad er denne OPTIONS for noget og den PUT, hvad gør den?

911help
Avatar billede venturer Nybegynder
06. august 2007 - 22:49 #1
OPTIONS er en metode til at forespørge din IIS om forskellige ting. OPTIONS * er når noget/noget bare generelt vil finde ud af om din IIS svarer (samme princip som "ping").
200 er koden for at kommandoen er gennemført.

PUT er den metode der bruges til at skrive filer til din IIS. Altså nogen/noget (eller måske et af dine egne scripts) har forsøgt at skrive filen alert.txt.
403 er koden for en mislykket handling fra klientens side (i dette filfælde har det sikkert været "403 Forbidden").
Det er altså IKKE lykkeds at skrive filen.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 22:55 #2
Okay. Jeg ved jeg ikke kører nogle script der skriver til denne fil, eller filer på serveren. Men det er fint den ikke er gået igennem, men blev afvist.

Så er det mere hvad denne OPTIONS kan give af informationer om min server.
Avatar billede venturer Nybegynder
06. august 2007 - 22:57 #3
Det er informationer som f.eks. hvilken HTTP version din webserver kører med. Hvor store headers understøtter den. Altså ikke noget som blotlægger dine data.

Da mange firewalls blokerer for "ping", så vil div. bots og scripts ude på nettet bruge OPTIONS * for at verificere som der er en "live" webserver i den anden ende.
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 23:04 #4
Okay. Så lærte jeg noget nyt der. :)
Findes der evt. en guide som beskriver hvad de forskellige ting i en log betyder?
Da det jo er meget rart at vide hvad der sker med min server. Og hvad de forskellige tal koder betyder?
Avatar billede venturer Nybegynder
06. august 2007 - 23:11 #5
Jeg fandt den her RFC med de mest almindelige webservere relaterede metoder:
http://www.w3.org/Protocols/rfc2616/rfc2616-sec9.html

Selve koderne (errorcodes) er rimligt simple.

200 = "no problem"
4XX = fejl forsaget af klienten (samme som når du forsøger at åbne en side på nette som ikke findes, så er det også en kode 4xx)
5XX = fejl forsaget af DIN server (typisk et program eller script/asp som fejler)
Avatar billede Slettet bruger
06. august 2007 - 23:22 #6
Så siger jeg tak for hjælpen. Det gav en del mere viden.