Avatar billede pjen2004 Nybegynder
05. august 2007 - 12:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

RegExp (test for tal eller tal+bogst, men EJ bogstaver alene)

Hej!

Jeg har en række strings fra en database, som jeg gerne vil teste karakterne af.

Følgende er lovligt:
Tal+bogstaver (f.eks. 125ab)
Tal alene (f.eks. 1299)
men IKKE bogstaver alene (f.eks. adbvsa)

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan det gøres med RegExp - noget i stil med:

      TESTSTRENG = rs("NR")
      Dim re
        Set re = New RegExp
        re.IgnoreCase = True
        re.Pattern = "[?????????]"

        If re.Test(TESTSTRENG) Then
          MsgBox "OK"
        Else
          MsgBox "EJ OK"
        End If

På forhånd tak :-) !
Avatar billede nielle Nybegynder
05. august 2007 - 18:37 #1
Sådan?

^\d+[a-zæøå]*$
Avatar billede pjen2004 Nybegynder
06. august 2007 - 08:36 #2
Hej

Det ser ud til at virke..! Tak for det, send et svar så får du points.
Avatar billede nielle Nybegynder
06. august 2007 - 08:40 #3
Vil du have en forklaring på hvorfor det virker?

og et Svar :^)
Avatar billede pjen2004 Nybegynder
06. august 2007 - 11:23 #4
Ja, det kunne være fint nok at vide hvad ^\d+ betyder? a-zæøå giver sig selv...
Avatar billede nielle Nybegynder
06. august 2007 - 18:36 #5
Mønsteret består af 4 dele (en pr. linje):

^
\d+
[a-zæøå]*
$

(o) ^ og $ er "ankre" som sikre at det der testes mod passer med hhv. starten og slutningen af strengen. Uden f.eks. ^-tegnet ville det også have matchet imod f.eks.:

"noget tekst, og andet #@¤% skrammel, i starten af strengen! 123abc"

(o) \d står for digit, dvs. ciffer på engelsk. \d er i virkeligheden blot en kort form for [0-9].

(o) + står for "et eller flere ...", dvs. \d+ står for "et eller flere cifre". Det er dette led som sikre at du ikke kan få matchet noget *uden* at der er mindst et ciffer til stede.

(o) [a-zæøå] kender du? Læg mærke til at det er ikke 100% sikkert at din re.IgnoreCase = True faktisk sikre at de store versioner af Æ, Ø og Å også kommer med. Hvis de ikke gør det, så skal du udvide til: [a-zæøåÆØÅ].

(o) * står for "nul eller flere ..." (læg mærke til forskellen fra '+' ovenfor). [a-zæøå]* matcher altså "nul eller flere bogstaver".