Avatar billede ceacer Praktikant
03. august 2007 - 17:52 Der er 19 kommentarer

gemme tabel som billede

Kan man på en smart måde gemme sine tabeller som en graf? Hvis muligt så vil jeg gerne have dem gemt som en PNG fil.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
03. august 2007 - 17:57 #1
Min fantasi rækker vist ikke så langt, så jeg kan se en smart måde, men hvis du danner en graf på baggrund af dine data, kopierer grafen, indsætter den i PowerPoint (jo, bær lige over med mig), kan du i PowerPoint højreklikke på det billede, som du nu har sat ind af din graf og gemme det som PNG.
Avatar billede ceacer Praktikant
03. august 2007 - 18:24 #2
Det er fx en tabel med overskrifter, hvor jeg skal bruge et "skærmprint" af det der står. Data kan ikke laves til en tabel.

Fx:

IB  Bo Jens

jeg skal både bruge overskrifter og det hele som et billede. :)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
03. august 2007 - 18:57 #3
Altså - du ønsker ikke en graf, som du ellers skrev i dit spørgsmål. Men fremgangsmåden er sådan set den samme. Kopier, sæt det ind i PowerPoint som et billede, højreklik på billedet, vælg Gem som billede osv.
Avatar billede ceacer Praktikant
03. august 2007 - 19:30 #4
ja der var lige en fejl i teksten. Det skulle være lige som overskriften. Gemme tabel som et billede. Beklager.
Jeg mener bare at have hørt, at man kan gøre det direke i Excel, men jeg ved ikke lige hvordan.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
03. august 2007 - 19:41 #5
Jeg ved det heller ikke - men hvis der er en herinde, der ved det, dukker der nok lidt anden hjælp op :-)
Avatar billede valbyhus Nybegynder
03. august 2007 - 19:45 #6
Du kan jo bare tage et skærmbillede med en af de mange friware  captures til det formaål.
Avatar billede ceacer Praktikant
03. august 2007 - 19:47 #7
"Du kan jo bare tage et skærmbillede med en af de mange friware  captures til det formaål."

Vil du uddybe det lidt? jeg kender ikke lige til det.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
03. august 2007 - 19:47 #8
Avatar billede steffansp Nybegynder
03. august 2007 - 21:40 #9
Hvad med print screen? Knappen hedder "Prt Sc/Sys Rq" på tasteturet. Derefter kan du bare indsætte det som billede og eventuelt redigere i mspaint.
Avatar billede ceacer Praktikant
03. august 2007 - 21:58 #10
Att: steffansp

Jeg skal måske gøre det for 200 tabeller hver uge, så det skal helst være lidt mere simpelt. Jeg har fået lavet en VBA kode, som eksporterer en graf som et billede ved at markere grafen og så trykke på en knap, hvorefter der kommer en popup, hvor man giver grafen et navn. Derefter er grafen automatisk gemt som et billede i samme fil som regnearket og i det rigtige format. Er der nogen som ved om det samme kan lade sig gøre for en tabel?
Avatar billede bak Seniormester
03. august 2007 - 22:41 #11
Det kan fint lade sig gøre at gemme et område som GIF eller PNG. Det kan fungerere ved at lave et snapshot af området og derefter smide det i en tom graf, som derefter kan gemmes som billedfil.
Det er set før, men hvis du skal have det gjort med 200 tabeller pr. uge så skal det hele automatiseres og det lyder som en større omgang :-)
Avatar billede ceacer Praktikant
03. august 2007 - 22:47 #12
jeg er endnu ikke helt sikker på omfanget af antal tabeller, men kan du uddybe fremgangsmåden lidt? :)
Skal jeg bruge nogle af de programmer som valbyhus snakker om?
Avatar billede bak Seniormester
03. august 2007 - 22:55 #13
Nix, ren excel og vba
jeg uddyber lidt senere (laver lige et exempel)
Avatar billede bak Seniormester
03. august 2007 - 23:08 #14
Avatar billede ceacer Praktikant
04. august 2007 - 15:40 #15
tak. jeg kigger lige på det i morgen og vender tilbage.
Avatar billede ceacer Praktikant
07. august 2007 - 22:46 #16
den kommer med en fejl når jeg forsøger at lave et billede. noget med error 1004. Method "add" of object "workbooks" failed.

Jeg har fået lavet følgende makro til grafer i excel:

Option Explicit

Sub ExportChart()
    '  Export a selected chart as a picture
    Const sSlash$ = "/"
    Const sPicType$ = ".png"
    Dim sChartName$
    Dim sPath$
    Dim sBook$
    Dim objChart As ChartObject

    On Error Resume Next
    '  Test if there are even any embedded charts on the activesheet
    '  If not, let the user know
    Set objChart = ActiveSheet.ChartObjects(1)
    If objChart Is Nothing Then
        MsgBox "No charts have been detected on this sheet", 0
        Exit Sub
    End If

    '  Test if there is a single chart selected
    If ActiveChart Is Nothing Then
        MsgBox "You must select a single chart for exporting ", 0
        Exit Sub
    End If

Start:
    sChartName = Application.InputBox("Please Specify a name for the exported chart" & vbCr & _
    "There is no default name available" & vbCr & _
    "The chart will be saved in the same folder as this file", "Chart Export", "")

    '  User presses "OK" without entering a name
    If sChartName = Empty Then
        MsgBox "You have not entered a name for this chart", , "Invalid Entry"
        GoTo Start
    End If

    '  Test for Cancel button
    If sChartName = "False" Then
        Exit Sub
    End If

    '  If a name was given, chart is exported as a picture in the same
    '  folder location as their current file
    sBook = ActiveWorkbook.Path
    sPath = sBook & sSlash & sChartName & sPicType
    ActiveChart.Export Filename:=sPath, FilterName:="PNG"

End Sub

Kan man lave noget lignende for tabeller?
Avatar billede bak Seniormester
08. august 2007 - 10:19 #17
har du downloaded filen ? (den virker ikke hvis den køres direkte fra nettet)

Ja, man kan lave noget lignende for tabeller, jeg kigger på det, men kan ikke love at have noget klar de næste par dage.
Avatar billede ceacer Praktikant
08. august 2007 - 22:35 #18
Det var måske der fejlen var.

Jeg vil være rigtig glad for noget tilsvarende det jeg har for grafer, da det virker rigtig godt.

Jeg er ude at rejse den næste uge, så jeg svarer først derefter, men du må meget gerne poste noget, når du har det klar.
Avatar billede gider_ikke_mere Nybegynder
13. august 2007 - 03:14 #19
Hypersnap, som er et screencaptureprogram, kan du bruge til formålet. Programmet kan du sætte til at køre i baggrunden med hotkeys for forskellige former for captions. Du kan, direkte fra programmet, maile billeder, uploade til en ftp server blot med et klik, og meget andet.