Avatar billede harboe Nybegynder
02. august 2007 - 19:14 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Ny kubuntu bruger. hjælp

Jeg har installeret kubuntu, og min ambition er nu at det skal være mit styresystem :) nu må vi se om jeg kan finde ud af det.

Jeg vil gerne installere nogle flere programmer fra adept manager, men den adept manager som jeg så hos en kammerat, hvor man i en grafisk brugerflade vælger katagotier af programmer og derefter vælger hvilket programman vil have, er ikke den jeg har her på min kubuntu.

Hvad gør jeg. den liste af programmer jeg får frem kan jeg ikke overskue.

Jeg vil også gerne have et mailprogram, hvilket er godt, og nemt at oprette koti i.

Jeg er totalt grøn hvad kubuntu angår, så hav tålmodighed :-)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. august 2007 - 19:28 #1
jamen velkommen til kubuntu :)

jeg plejer gerne at sige at man ikke skal sidde og kigge hele listen igennem for programmer; prøv fritekstsøgning det er noget nemmere for begyndere :)

mailprogram - kan kun anbefale mozilla thunderbird :) - fås på dansk :)
ligeledes mozilla firefox - fin webbrowser som også kan fås på dansk :)

/psycosoft-funware :)
Avatar billede harboe Nybegynder
02. august 2007 - 20:34 #2
tak for det !!!

hvordan for jeg mit lydkort til at virke ? lige nu har jeg ingen lyd og jeg har ingen idé om hvad jeg skal gøre. Fuck man er fortabt når man er ny
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
02. august 2007 - 21:01 #3
har du fået skruet ned for lyden? -> åben kmix og kontroller dette :)
Avatar billede harboe Nybegynder
02. august 2007 - 22:01 #4
tak for hjælpen ........ det er da utroligt at det er de simpleste ting mang kan se sig blind på.

Har lige et spørgsmål mere:

Lige nu er skærmopsætningen ikke helt ok. skærmbilledet er alt for lille, det vil sige at tekst osv er for småt, bliver helt træt i øjnene. Hvor kan jeg indstille den.

hvis jeg vil oprette en bruger mere hvordan gør jeg det. har ledt og ledt, men kan sgu' ikke finde det.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. august 2007 - 18:27 #5
hvis skærmbilledet ikke er optimalt kan det meget vel være at der ikke er installeret en driver til grafik kortet.

brugerhåndtering: klik på K ikonet -> system indstillinger -> Bruger håndtering -> klik på administrator mode for at få lov til at lave nye brugere :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
03. august 2007 - 18:33 #6
driverproblemer:

åben Konsole og skriv: lspci | grep VGA
og post resultatet her :)

skriv derefter glxinfo | grep direct

får du direct rendering: Yes virker dit grafik kort optimalt

hvis du der i mod for direct rendering: no eller unable to open display(null) skal vi til og installere driveren til grafik kortet

til sist kan du ændre opløsningen her: K ikon -> system indstillinger -> skærm og display -> klik på administrator mode for at ændre opløsning

/psycosoft-funware :)
Avatar billede harboe Nybegynder
04. august 2007 - 17:42 #7
martin@Harboe:~$ lspci | grep VGA
01:00.0 VGA compatible controller: nVidia Corporation NV34 [GeForce FX 5500] (rev a1)
martin@Harboe:~$ glxinfo | grep direct
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect

det er de oplysninger jeg får når jeg skriver som du siger i kosol

ser ud til der skal en driver til ..... hvordan ?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
04. august 2007 - 18:13 #8
du skal åbne adept manager: K ikon -> system -> adept manager

og find: nvidia-glx og nvidia-settings  installer disse og genstart systemet

test bag efter genstart med: glxinfo | grep direct

/psycosoft-funware :)
Avatar billede harboe Nybegynder
04. august 2007 - 20:03 #9
dette er svaret i konsol efter jeg har hentet de to filer, installeret og genstartet.

jeg har været inde i system-settings og se om jeg kan gøre noget ved slærmstørrelsen som nu er på max størrelse som er 640x480 hvilket jo ikke ligefrem er fantastisk.

for to dage siden kunne skærmbilledet kun være meget større så må næsten ikke kunne læse hvad der tod på skærmen. mærkeligt.

martin@Harboe:~$ glxinfo | grep direct
direct rendering: No
OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect
martin@Harboe:~$
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
04. august 2007 - 21:26 #10
oh, glemte at skrive at du skal gøre følgende efter installering af driveren:

åben konsol og skriv sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg

nu kommer der en blå skærm frem med en lang liste af drivere, bladr ned til nividia og tryk på enter.
nu kommer der en ny skærm med forskellige opløsninger, brug mellemrums tasten til at sætte en sjerne ud fra de opløsninger du ønsker at bruge og tryk derefter på Tab knappen for at markere ok ->tryk enter

nu skal du bare genstarte xserveren - gøres enkelt med kombinationen: Ctrl + Alt + Backspace

/psycosoft-funware :)
Avatar billede harboe Nybegynder
04. august 2007 - 23:06 #11
pis pis nu er det gaaet i lort ........ har startet op fra CDen nu for da jeg genstartede computeren skrev sk;rmen at frqensen var uden for range.

det vil sige at jeg ikke kan se hvad jeg goer da skaermen i vil starte naar den loader skrivebordet.

kan jeg starte den op i safe mode som i windows eller et aller andet.

tror maaske jeg har valgt nogle skaermsterrelser som skaermen ikke understoetter.

pis og lort (Grrrr  @$&*%&%*)

underligt nok saa er skaermstoerrelsen fin naar jeg starter op fra CDen
Avatar billede harboe Nybegynder
04. august 2007 - 23:42 #12
ok. jeg fik paa mirakuloes vis ordnet det ved at starte op i "safe mode" (kan ikke lige huske hvad det hed) og fik gaettet mig frem til hvordan jeg fik logget mig ind og saa skrev jeg det du havde skrevet til mig tidligere, og s[ [bnede det bl[ vindue. fantastisk

MEN MEN MEN . nu er tastaturet fucked har ikke dansk tastatur ..... jeg synes ikke det k'rer helt for mig . eller ogsaa er det kubuntu og mig der ikke passer sammen.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
05. august 2007 - 10:29 #13
K ikon -> system indstillinger -> Regional og sprog -> Tastetur layout

her kan du ændre tastetur layoutet til dansk :)
Avatar billede harboe Nybegynder
05. august 2007 - 12:04 #14
tak for hjælpen med tastaturet. men jeg ved ikke om jeg gør noget galt når jeg ændrer i skærmopsætningen, for den nul stiller og går tilbage til udgangspunktet når jeg genstarter computeren. jeg blev også bedt om at genstarte xserveren, men der gjorde den det også.

jeg er ved at gå lidt kold i det her kubuntu..... selv om det sikkert er en fejl 40 ;)
Avatar billede harboe Nybegynder
05. august 2007 - 12:07 #15
jeg får denne besked når jeg ændrer i indstillingerne i konsol:

martin@Harboe:~$ sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg
Password:
xserver-xorg postinst warning: overwriting possibly-customised configuration
  file; backup in /etc/X11/xorg.conf.20070805120620
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
05. august 2007 - 18:58 #16
in skærmopløsningsindstillinger -> logger du ind i administrator mode? :)
Avatar billede harboe Nybegynder
06. august 2007 - 21:03 #17
ja det ved jeg.. men problemet er der stadig, men ikke hver gang jeg starter op. Meget underligt...

Nu må jeg se om jeg gider blive ved med at bruge kubuntu, men ud over det problem synes jeg det fungerer rigtigt godt, og med mange gode programmer til.

mange tak for hjælpen
Avatar billede harboe Nybegynder
06. august 2007 - 21:06 #18
kan du ikke lige give et svar så får du dine point !
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
07. august 2007 - 08:57 #19
Xserveren kan godt drille en gang i mellem, kan du prøve følgende:

åben konsol og skriv: cd /etc/X11 [enter]
skriv: ls [enter]
skriv: sudo mv xorg.conf xorg.conf.BadCopy [enter]
kig på xorg.conf.[datokode] og find den ældste dato

skriv sudo cp xorg.conf[ældste datokode] xorg.conf [enter]

prøv at lave en ny dpkg-reconfigure :)

/psycosoft-funware :)
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
10. august 2007 - 23:42 #20
har du fået det til at virke? :)
Avatar billede harboe Nybegynder
11. august 2007 - 02:01 #21
ja - og mange tak for hjælpen med det.... nu melder der sig andre problemer. Jeg kan sgu' ikke få installeret java ordentligt. og hvis jeg så får det installeret så virker ikke i firefox.

når jeg bruger tilføj/fjern programmer, så virker det ikke ordentligt og jeg kan sgu ikke finde ud af at installere det i konsol. har prøvet at følge div. vejledninger, men jeg støder ind i problemer med at jeg ikke kan få adgang til root og jeg ikke kan de rigtige kommandoer osv.

det er den nye jave6 2. udgave jeg gerne vil have installeret.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
11. august 2007 - 23:48 #22
åben tilføj/fjern og ændre søgekriterierne fra KDE til alle pakker.

find pakken: ubuntu restricted extras

denne pakke installere java og firefox prowser plugins så det hele skulle kunne fungere med netbank osv :)

/psycosoft-funware :)
Avatar billede harboe Nybegynder
14. august 2007 - 20:20 #23
Hejsa psycosoft

Du er en fantastisk mand at kende !!!

Tusinde tak for hjælpen, alt spiller max her nu, så jeg er bare en glad mand. Du fortjener en guldmedalje og ferie resten af året !

Vil du gifte dig med mig *GGGG* hø hø.

Nej nok om det. Det virker bare perfekt det hele. Fantastisk! Vil du ikke lige svare engang så jeg kan give dig point.

Mange hilsner Martin Harboe
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
15. august 2007 - 00:02 #24
glæedeligt at høre at det hele virker :D

og takker for point :)