Avatar billede k_m_rasmussen Nybegynder
02. august 2007 - 12:57 Der er 3 kommentarer

CSV-Import og ændring af data i tabel?

Jeg har en 32mb CSV fil (udtræk fra ERP system) indeholdende >100000 linier, hvilket er over Excels begrænsning, hvorfor jeg bruger Access
Eks.:  "PO nr.";"Indkøber";"KreditorNr"; etc.

Jeg vil flette Kreditor Navnet ind i ovenstående via en anden DB ("KreditorNr";"KreditorNavn").

Mit problem er at KreditorNumrene kan indeholde bogstaver, som jeg jo så ikke kan flette...

Praktiske forslag til at løse dette???
Jeg har tænkt på at åbne CSV filen i word og lave en makro dér som erstatter eks.  "66456A" med "6645600001", og så lave en tabel i access, og flette det tilbage igen.
Alternativt - kan man lave en makro som erstatter MEMO indholdet i en tabel, via opslag i en anden tabel (en slags VLOOKUP i Excel)
Avatar billede fdata Forsker
02. august 2007 - 14:14 #1
Forstår ikke helt problematikken. Hvis KreditorNumrene indeholder bogstaver, indeholder de tilsvarende poster i den anden DB vel også bogstaver, eller hvad?
Det er intet problem at linke to tabeller via et alfanumerisk felt.

Prøv lige at forklare lidt nærmere, hvad du mener med "...kan indeholde bogstaver, som jeg jo så ikke kan flette..."
Avatar billede k_m_rasmussen Nybegynder
02. august 2007 - 14:28 #2
Hvordan kan du flette 2 alfanumeriske felter???  (jeg får fejl i Forespørgslen, og Hjælpen forklarer årsagen med at Relationen mellem Tabel 1 KreditorNr og Tabel 2 KreditorNr ikke må være MEMO eller TEKST).

Eks har jeg i udtrækket følgende i Tabel 1:
"PO nr."  ;  "Indkøber"  ;  "KreditorNr"
"000001"  ;  "Jens"      ;  "5001"
"000002"  ;  "Jens"      ;  "5002"
"000003"  ;  "Jens"      ;  "5003"
"000004"  ;  "Jens"      ;  "5003R"

For at kunne importerer dette bliver jeg nød til at vælge Datatype="MEMO" for "KreditorNr".

I min tabel 2 har jeg så:
KREDITORNR  ;  KREDITORNAVN
"5000"      ; "T.Hansen"
"5001"      ; "A Autodele"
"5002"      ; "B Autodele"
"5003"      ; "C Autodele"
"5003R"    ; "C Autodele (Returvare)"
Avatar billede fdata Forsker
02. august 2007 - 15:28 #3
Sørg for at KreditorNr i begge tabeller er af typen Tekst (ikke Notat).
Det lader til at den ene (eller begge) er Notat.
Er din tabel i øvrigt Sammenkædet eller Importeret?