Avatar billede bas Forsker
01. august 2007 - 21:21 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Instant Web Publishing - kildekode?

Hej

Jeg er ret ny i FileMaker, og ved derfor ikke helt, hvordan programmet er skruet sammen.

På mit arbejde har vi en formular, der ligger på det interne net via Instant Web Publishing.
Jeg vil gerne prøve at rette nogle ting som f.eks. feltstørrelser, tekster, alerts osv. i formularen.

Så vidt jeg har forstået det, så fungerer FileMaker som en slags tegneprogram, hvor man trækker og tegner alle elementer ud på layoutet.

Kan man ikke rette direkte i HTML'en, eller er det lukket land? Her tænker jeg f.eks. på, at jeg gerne vil ændre nogle felter til at være text i stedet for textarea og gerne vil lægge
formularen i en tabel.

Og er det helt umuligt at komme til at rette alerts - altså de fejlbeskeder der kommer, hvis et felt ikke er udfyldt korrekt. Som det er nu står disse alerts med en standard fejlbesked

på engelsk. Jeg kan se, at der i kildekoden ude på nettet refereres til en .js fil, som jeg formoder bl.a. indeholder feltvalideringer. Men kan jeg finde, åbne og redigere i den i
FileMaker 8.5 via Instant Web Publishing?

Mine spørgsmål går altså på, om man ikke på en eller anden måde kan komme til at rette
i kildekodeni HTML, css og javascript til sider, som er lagt ud via Instant Web Publishing via

File Maker 8.5, og om
man ikke kan komme til at rette sine alerts, så beskederne kommer til at stå på dansk og
bliver mere logiske?

Når man er vant til at arbejde med HTML, css, javascript osv. hvor man har direkte adgang til

kildekoden er det lidt svært lige at vende sig til, at stort set alt bliver genereret automatisk.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin
Avatar billede hotsupport Nybegynder
09. august 2007 - 08:56 #1
Hej Martin,

Nej du kan som udgangspunkt ikke rette i disse ting.
IWP (Instant Web Publishing) er fra FMI's (Filemaker Inc.) side bevidst designet til lynhurtigt og uden dikkedarer at gøre dele af en Filemaker database tilgængelig via en webbrowser. Derfor er det rigtig nemt, men ikke så fleksibelt.

Ønsker du detaljeret kontrol over udseendet og funktionaliteten, kan du i stedet benytte PHP. Så vil du have total frihed til at lave det du ønsker. ...og det vil tage længere tid!

PHP kan tale med Filemaker via det XML interface, der indbygget i Filemaker. Der har i en årrække været en open source PHP klasse ved navn FX.php som fås fra www.iviking.org.
Jeg har meget gode erfaringer med denne løsning. Bla. er der en rigtig god mailingliste, hvor jeg ofte har fået support til spørgsmål jeg ikke lige selv kunne regne ud. Udviklerne bag FX.php er aktive på denne liste.

Desuden har FMI i nogen tid haft en beta af deres eget PHP interface til Filemaker. Nu har de lanceret Filemaker v.9, inkl. PHP (vistnok kun på serverversionen), så betaen til 8.5 er muligvis ikke længere tilgængelig.
FMI's eget PHP interface er udviklet med hjælp fra én af dem der står bag FX.php (Chris Hansen), og såvidt jeg har forstået er de to løsninger nogenlunde lige gode.

Håber du kommer nærmere en brugbar løsning med ovenstående ;-)

/hotsupport
Avatar billede bas Forsker
21. august 2007 - 21:37 #2
Hej hotsupport

Jeg beklager, at jeg har været så længe om at reagere på dit indlæg.

Mange tak for dine svar og løsningsforslag.

Du skal naturligvis nok få dine points, men først vil jeg høre dig,
om du kan komme med et alternativt løsningsforslag til nedenstående.

Jeg har ikke umiddelbart mulighed for og mod på at udvikle noget i
php til FM-løsningen.
Jeg vil i stedet forsøge at løse nogle af problemerne inden for
IWPs rammer.

Prøv at kigge på http://www.detour.dk/fm/webFM_felttyper.jpg

Som jeg har forstået det, findes der i FileMaker kun ét felt-layout
og ikke som i HTML text og textarea.
Man kan derfor ikke oprette én-linjes felter.

I feltet ud for Beskrivelse har jeg det problem, at den øverste
linje tekst "forsvinder", når man laver et linjeskift (trykker Enter)
i feltet. Det skyldes, at teksten ruller "op under feltet".

Så vidt jeg husker fik min  kollega og jeg indsat noget kode
- en custom function - der konverterer linjeskift til mellemrum
i feltet. Jeg synes det så ud til at virke, men efter jeg har testet
igen, ser det ikke ud til at være tilfældet.
Det virker måske ikke understøttet i en web-browser?

Kan man vha. funktioner/scripts i FileMaker gøre sådan,at teksten
ikke "forsvinder" i feltet ved linjeskift - og sådan at det også er
understøttet i en web-browser som IE 6 eller IE 7 ?

Jeg tænker på, om man kan gøre noget, så den øverste linje tekst
bliver stående det samme sted i feltet, selvom der indsættes linjeskift?
Så kan man måske bare sætte scrollbar på feltet og så lade den resterende
tekst fortsætter under som normalt?

Mvh. Martin
Avatar billede hotsupport Nybegynder
22. august 2007 - 01:25 #3
Hej Martin,

IWP er desværre for stiv...
Jeg er selv i fuld gang med at udvikle en løsning med det, og er rendt ind i et lignende problem.
Jeg har en login side (hjemmebrygget i Filemaker) og er vant til fra FM bare at taste ENTER for at komme videre.
Den går ikke med IWP fordi den laver alle felter til TEXTAREA. Du har ikke mulighed for at styre browseradfærden (uden hardcore hacking i FMI's IWP kodegenerator...!)

I dit tilfælde kan du vælge én eller begge af følgende (nød)løsninger:
1. Som du selv er inde på gør du feltet højere (du kan muligvis føje en Scrollbar til feltet i FM og får den med i browseren, jeg har ikke prøvet). Hvis feltet er højere vil brugerne normalt bemærke det, og dernæst reagere passende.
Du kan så i FM tilføje en Auto-Enter kalkulation til feltet som bruger Substitute funktionen til at ændre linieskift til noget andet...
2. Skriv i starten af formularen at brugeren skal bruge TABulator til at springe fra felt til felt.

Det er ikke den perfekte løsning, men det er hurtigt og det er jo derfor IWP er interessant!

PS. Jeg er allerede stødt på 2 begrænsninger/fejl i IWP (i FM Server 9). Hvis også benytter denne version skal du være forberedt på lidt knas i hjørnerne. Det er jo den første udgave...!

vh
/HotSupport
Avatar billede hotsupport Nybegynder
22. august 2007 - 01:31 #4
Der er forresten et andet godt forum, udelukkende om Filemaker. Det er hos det største danske Filemaker udviklerhus, og deres folk deltager aktivt. Du kan selv finde det hvis det har din interesse, og jeg nævner det *ikke* fordi eksperten.dk er ringe... det er det bestemt ikke!
Det er bare rart med med end én kniv i skuffen...

/HotSupport
Avatar billede bas Forsker
22. august 2007 - 12:23 #5
Hej hotsupport

Mange tak for dine uddybende svar og løsningsforslag.

Jeg har oprettet et indlæg i forummet på http://www.filemakercenter.dk
under kategorien Instant Web Publishing.
Indlæget hedder "Optimering af felt - Teksten forsvinder?"

Du har jo svaret på det meste, men nu tog jeg det med alligevel.

Mvh. Martin
Avatar billede bas Forsker
23. august 2007 - 14:02 #6
Hej igen

Jeg har nu også oprettet spørgsmålet under Layout og Brugergrænseflade
i det samme forum, og der er kommet et par svar.

/Martin