Avatar billede silentbob_dk Nybegynder
01. august 2007 - 12:43 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Desktop fryser

Davs
Har den sidste måneds tid haft et utrolig belastende problem på min PC.

Skal fra starten siges at jeg er ikke den store PC guru, men vil prøve at beskrive problemet så godt som muligt.

Min desktop fryser mens det er ved at reloade desktop ikonerne, hvilket foråsager at hele PC går kold og jeg er nød til at genstarte vha. reset knappen.

Problemet opstår tilfældigt når jeg sidder surfer på nettet/høre musik og vælger at hoppe ud på desktop for at ordne et eller andet. 9 ud af 10 gange er alt normalt, men enkelte gange (par gange om dagen) bliver jeg præsenteret for udelukkende de hvide default windows ikoner. Efterfølgende mens den er ved at loade ikonerne fryser hele PCen.

Et par gange er det lykkedes at loade alle ikoner og jeg kan fortsætte som normalt.

Jeg har prøvet flere gange at give den ekstra tid inden jeg resetter, men den er aldrig kommet længere end 5 - 6 ikoner.

Ved godt min beskrivelse er lidt vandet, men håber jeg har præsenteret problemet godt nok.

Tak på forhånd
Klaus
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. august 2007 - 13:08 #1
Efter nedbrud er det altid en god idé, at køre en checkdisk på C drevet. Selv har jeg gjort det til en vane, at gøre det med jævne mellerum i forbindelse med oprydning og optimering i øvrigt - dette selvom jeg ikke får de uventede nedbrud/genstarter.

Bruger du WinXP, så prøv nedenstående som måske løser problemet.

Gør først følgende:
1. Læg Windows Cd'en i drevet, og luk den ned hvis den starter automatisk.
2. Tryk på Start > Kør > skriv  SFC /SCANNOW  (husk mellemrummet) og tryk på "Enter" tasten.
(scanningen tager et kvarters tid og kontrollerer/reparerer manglende eller ødelagte systemfiler. Der kommer ingen meddelser eller forklaringer, når scanningen er slut.)
3. Tag Cd'en ud af drevet igen og genstart computeren.

Checkdisk:
1. Tryk på Start > Kør > skriv  CMD  og tryk på "Enter" tasten.
2. I vinduet skiver du  CHKDSK /F  (husk mellemrummet) og trykker "Enter".
3. Skriv  J  og tryk "Enter".
4. Skriv  EXIT  og tryk "Enter".
5. Genstart computeren.

Første gang computeren startes op efter gennemførelse ovenstående, kan det godt vare længere tid end sædvanligt. Derefter burde det hele køre normalt igen.
Avatar billede silentbob_dk Nybegynder
01. august 2007 - 22:06 #2
Hej

Mange tak for det hurtige svar. Var lidt bange for at løsningen krævede en Windows CD, hvilket jeg desværre ikke er i besidelse af.

Prøvede at køre en Checkdisk som du foreslog. Får man ingen resultat præsenteret? Efter den var færdig, kom der en besked på skærmen i cirka et halv sekund før PCen genstartede.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. august 2007 - 22:30 #3
Du kan læse om CHKDSK og de forskellige parametre dertil, hvis du går i Start > Hjælp og Support, skriver det i feltet og trykker "Enter". Det er langt bedre end en masse forklaringer her.

Men umiddelbart lyder det som om alt har fungeret som det skulle. ;o)
Spørgsmålet er så - har det virket?
Avatar billede silentbob_dk Nybegynder
01. august 2007 - 22:57 #4
Det har desværre ikke virket. For ca. en halv time siden frøs den igen, hvorefter jeg igen måtte resette.

Må nok lære at leve med det indtil jeg formatere den om et par måneder.

Mange tak for din hjælp.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
01. august 2007 - 23:12 #5
Prøv at kigge i Windows Logbog. Den kan muligvis give en forklaring på, hvad det er som går galt.
1. Højreklik på "Denne computer" > vælg "Administrer" > klik på - ud for "Logbog" og marker "Program" lige under.
2. Led efter gule og røde markeringer i højre side, dobbelklik på hver enkelt for at se dens egenskaber.
3. Her finder du en forklaring og et link. Klikker du på linket åbner "Hjælp & Support" i Windows, og kan muligvis give lidt hjælp.
(vær opmærksom på, at Hjælp & Support skal have adgang til Internettet)

Finder du ikke en løsning, så prøv her at forklare hvad du finder frem til. Så må vi se om vi kan hjælpe dig videre.
Avatar billede silentbob_dk Nybegynder
02. august 2007 - 17:12 #6
Takker mange gange for din hjælp.

Er pænt meget hængt op de næste par dage. Så vender tilbage Mandag med resultatet.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
02. august 2007 - 21:00 #7
Velbekomme - ser frem til at forsøge at hjælpe dig videre. ;o)

Der har i øvrigt sneget sig en lille fejl og en STOR mangel, ind i min sidste vejledning.

Fejlen:
"Klik på (-) ud for Logbog" skulle selvfølgelig ha' været "Klik på (+) ud for Logbog".

Manglen:
Jeg skrev du skulle markere "Program" og der lede efter fejl, men glemte at skrive, at du også skal markere "System" og kontrollere for fejl der.
Avatar billede silentbob_dk Nybegynder
04. august 2007 - 21:06 #8
Hej igen

Fandt lige lidt tid:)
Under Program fandt jeg inden for de sidste 14 dage 4 eller 5 gule, alle forskellige. Dog hvis jeg går 3 uger tilbage, har jeg åbenbart lavet grueligt rav i den. Der er en lang liste af røde. Har dog fundet en rød under System, jeg syntes virker mere relvant. Da den kommer flere gange dagligt, alle ens.
Den lyder som følger (Kunne ikke finde yderligere oplysninger vha. Windows support):

Kilde: Service Kontrol Manager

Beskrivelse: Tjenesten Driver til parallel port kunne ikke starte pga. følgende fejl:
Den angivne tjeneste kan ikke startes, fordi den er deaktiveret eller fordi den ikke har nogen aktiverede enheder tilknyttet.

Håber dette kan være kilden til problemet, ellers må jeg prøve at kigge nærmere på de gule + røde under Program.
Avatar billede goulduck Nybegynder
04. august 2007 - 23:26 #9
For mig lyder den ene røde ting ikke som problemet.

Men når computeren fryser helt, kan det også være hardware problem. F.eks. kan et defekt RAM modul gøre underlige ting. Når Windows går i stå, kan du da stadig bevæge musen?

Prøv at starte Windows i fejlsikret tilstand og se om det gør nogen forskel. Kan du ikke genskabe fejlen her, skal vi nok kigge i softwaren.

Fejler den ikke i fejlsikret tilstand, så prøv at gå i Start -> Kør og skriv msconfig og tryk ok. Dette får et lille Microsoft program til at dukke op, hvor du skal smutte hen i fanebladet Start (det længst til højre) og læg mærke til at om der nogen ting som der ikke er hak i. Hvis der er ting uden hak, så skriv ned hvilke det er. Herefter fjerne du hakkerne i alle programmer, trykker ok og genstarter computeren. Dette stopper en del programmer i at starte med Windows, hvorefter vi så kan se om det er et af disse programmer som laver problemer for dig.

Ellers har jeg også lige oplevet et problem med at Explorer frøs under start af Windows, således at jeg måtte slå den ihjel og starte den manuelt med taskmanager. Dette løste jeg med TuneUp Utilities 2007, hvor jeg kørte en "RegistryCleaner", hvor jeg lod den fjerne alt den fandt.
Avatar billede silentbob_dk Nybegynder
06. august 2007 - 22:00 #10
Hej igen

Jeg tror jeg må give fortabt. Der opstår flere og flere underlig ting hver dag. Vælger i stedet at formatere PCen. Hvis der stadig er problemer bagefter, antyder det stærk et hardware problem.

Kan man dele sine point op mellem flere? Ellers tro jeg at, victor-1 fortjener pointene for sin indsats.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
06. august 2007 - 22:19 #11
Jeg synes det er en god idé med en formatering og en geninstallation. Undervejs kunne du dog prøve at kontrollere dine RAM og din CPU for fejl.

Med hensyn til geninstallation -
http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Jeg ligger så et svar - takker på forhånd for pointene og ønsker held og lykke med projekt format. :o)
Avatar billede goulduck Nybegynder
06. august 2007 - 22:42 #12
Ja, inden man bruger for meget tid, er en formatering måske meget rar at prøve sig med. Med det sagt, så er det ellers ret sjældent at jeg laver en reinstallation - faktisk tror jeg kun at jeg har gjort det (i nyere tid) i forbindelse med skift af styresystem eller en større hardware opgradering. Hader at reinstallere. ;-)

Her er et svar fra mig af.
Avatar billede silentbob_dk Nybegynder
07. august 2007 - 17:13 #13
Takker mange gange for jeres hjælp. Syntes virkelig det er imponerende så hjælpsomme folk er i dette forum:)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. august 2007 - 18:47 #14
Sad selv engang, som helt grøn i pc-verdenen og anede hverken ud eller ind, med de computer problemer jeg tumlede med den gang. Fandt nærmest ved et tilfælde ind på E og fik også dengang hjælpen. Så ja - jeg kan kun give dig ret.

Det er egentlig ret imponerende, at brugere fra både indland og udland, gider bruge så megen tid på det. Men fakta er at det fungerer på den måde. ;o)