Avatar billede pejoh Nybegynder
31. juli 2007 - 19:14 Der er 22 kommentarer

Flere computere end routeren (DHCP) kan tildele?

Jeg har tit tænkt over hvordan man gør hvis man har over ca. 255 computere, da dette er det max man kan tildele med en alm. routere.

Hvis man har større netværks med mange computere hvilket udstyr og hvordan opsætter man så det?

Håber i forstår mit spørgsmål
Avatar billede zodiac2800 Nybegynder
31. juli 2007 - 19:15 #1
Jeg ville mene at man i store netværkssystemer typisk ville bruge en form for server til at tildele IP'er i stedet for en router.
Avatar billede pejoh Nybegynder
31. juli 2007 - 19:29 #2
zodica2800> Ja det har jeg også hørt! Meeen den kan vel heller ikke tildele mere end 254 IP-adr.? Eller hvad? Fordi hvordan skal routeren så finde ud af det?
Avatar billede zodiac2800 Nybegynder
31. juli 2007 - 19:46 #3
En server kan godt tildele mere en én IP-range bestående af xxx.xxx.xxx.1 til xxx.xxx.xxx.255

Derimod er det rigtigt at en router typisk ikke kan konfigureres til at tildele mere en 255 IP'er.

De IP'er som serveren tildeler er helt uafhænging af hvad routeren laver. De maskiner er slet ikke koblet til en router. De er koblet til serveren via Switches eller Hubs i stedet for en router. Serveren derimod har så 2 netkort for at kunne route internet traffik videre til de computere der får tildelt IP fra serveren. Det ene netkort er så forbundet med det interne system af Switches/Hubs og det andet netkort er forbundet til Internettet - evt. vha. en router.
Avatar billede bartolomos Nybegynder
31. juli 2007 - 21:55 #4
zodiac2800 jeg er ikke helt enig med dig, stort set alle routere kan tildeles en subnetmask og derved kan den sagtens tildele flere IP adresser end 254.
Avatar billede zodiac2800 Nybegynder
31. juli 2007 - 22:41 #5
bartolomos -> Takker for oplysningen :) Troede jeg ikke var normalt.
Avatar billede gurly Praktikant
31. juli 2007 - 23:22 #6
hvis du har en almindelig router med eksempelvis 4 "udgange"
så kan du til hver af disse udgange sætte ennu en router med eksempelvis 4 udgange
så du får 16 udgange i alt
kan man ikke bygge videre i det uendelige på den måde ?
Avatar billede plx Nybegynder
31. juli 2007 - 23:33 #7
Du kan gode sætte flere nat routere i røven på hinanden, men det giver ikke et større netværk, bare mange små.

De SOHO routere jeg har leget med, kan ikke køre med subnet større end /24
Avatar billede riversen Nybegynder
01. august 2007 - 12:12 #8
Det er meget normalt at en router, der er sigtet til det private marked, ikke kan tildele mere end de 255 adresse (altså et 24bit subnet), men mere avancerede routere kan sagtens tildele de adresser man nu ønsker, alt efter subnettet. Der kan typisk også oprettes x antal scopes, et for hvert subnet man ønsker at have DHCP tildeling på. Det kræver blot at DHCP requests forwardes til DHCP serveren, da DHCP normalt tildeles via et indledende broadcast på subnettet.
Avatar billede bartolomos Nybegynder
01. august 2007 - 19:26 #9
Det var godt nok en dyr løsning gurly :) Så ville man helt 100 vælge en switch efter routeren.

En helt anden sag..... Hvis man har brug for mere end de 254 netværks adresser, så tænkte jeg lige - mon så ikke vi er oppe i det lidt dyrere udstyr :)

Jeg undskylder - i har ret subnetmask /24 er normalt til private.... sorry!
Avatar billede pejoh Nybegynder
01. august 2007 - 20:26 #10
Det jeg søger er egentligt ikke til en privat løsning - men egentligt for at få lidt indblik i hvordan man gør i større virksomheder?
Avatar billede bartolomos Nybegynder
01. august 2007 - 21:41 #11
Man finder det antal netværksadresser man ønsker til rådighed derfra finder man sin subnetmaske.
Avatar billede pejoh Nybegynder
01. august 2007 - 22:12 #12
lad os så antage at en virksomhed har 500 computere - Hvilket subnetmaske ville man vælge og hvilket udstyr skulle der opstille og opsættes?
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2007 - 08:06 #13
fx 192.168.0.0/23 subnet..

dvs. en subnetmaske det hedder 255.255.254.0

så vil man kunne give ip adresser fra 192.168.0.1 til 192.168.1.254
Avatar billede riversen Nybegynder
02. august 2007 - 08:07 #14
Avatar billede bartolomos Nybegynder
02. august 2007 - 21:11 #15
Til en så stor virksomhed ville man nok vælge at bruge en klasse A eller B IP adresse.
Avatar billede plx Nybegynder
02. august 2007 - 21:24 #16
Spørgsmålet er, om man ønsker så stort et broadcast domæne. I en virksomhed med rigtig mange computere, vil man typisk dele netværket op i flere små.
Avatar billede pejoh Nybegynder
06. august 2007 - 16:59 #17
plx> Ja tænkte jeg nok - meeen!

Hvordan kobler man så disse netværk sammen? altså de små så alle kan snakke sammen?
Avatar billede riversen Nybegynder
07. august 2007 - 21:45 #18
vha. routere
Avatar billede riversen Nybegynder
07. august 2007 - 21:46 #19
eller retter... lag 3 enheder
Avatar billede juleulven Nybegynder
19. august 2007 - 11:53 #20
tjae man kunne jo også bare bruge IPv6  :-)
Avatar billede pejoh Nybegynder
24. september 2007 - 18:19 #21
Er der ikke nogen som vil have point her? :-)
Avatar billede riversen Nybegynder
24. september 2007 - 19:07 #22
nej tak