Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 21:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Brug af variabel som tabelnavn

Hej.

Jeg er rendt ind i et problem jeg ikke kan gennemskue.

Det gå ud på at jeg har lavet nogle filer i DW, og de virkede sådan set rigtig godt, indtil jeg synes det kunne blive smartere.

Så jeg udskiftede det faste tabelnavn med en variabel.

Når jeg vil indsætte en post i en tabel, virker det helt fint. Der ser insert linien sådan ud:

  $insertSQL = sprintf("INSERT INTO `$tabellen` (id, BestilNr, Opstilling, Forfatter, Titel, Tekst, Forlag, Udgivet, Info, Dato, Koebt) VALUES (%s, %s, %s, %s, %s, %s, %s, %s, %s, %s, %s)",

Når jeg så vil rette i posten går det helt galt. Her ser update linien sådan ud:

  $updateSQL = sprintf("UPDATE `$tabellen` SET BestilNr=%s, Opstilling=%s, Forfatter=%s, Titel=%s, Tekst=%s, Forlag=%s, Udgivet=%s, Info=%s, Dato=%s, Koebt=%s WHERE id=%s",

Alle linierne derefter ser jo helt ens ud.

Problemer med update er, at den taber det der står i $tabellen

Jeg får følgende fejl:

Incorrect table name ''

Så det der stod i variablen indtil jeg trykkede på opdater forsvinder. Jeg har prøvet med echo $tabellen; og det står der, lige indtil jeg trykker på opdater.

Nogen der kender et bissetriks til at løse dette ?

Ole.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 10:48 #1
I denne linie:

$query_Opdater = "SELECT * FROM `$tabellen` WHERE BestilNr = '$nr'";

verker $tabellen også. Hvorfor mon lige nøjagtig update ikke virker ?

Slet ingen bud ?
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2007 - 15:29 #2
<ole>

Der er ingen af de første to, der kan virke. Der er vrøvl med parenteserne i begge to. Du skal altid afslutte det samme antal parenteser, som du har åbnet ... og det gør du ikke  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
31. juli 2007 - 15:30 #3
$insertSQL = sprintf("INSERT INTO `$tabellen` (id, BestilNr, Opstilling, Forfatter, Titel, Tekst, Forlag, Udgivet, Info, Dato, Koebt) VALUES (%s, %s, %s, %s, %s, %s, %s, %s, %s, %s, %s)");

- og:

$updateSQL = sprintf("UPDATE `$tabellen` SET BestilNr=%s, Opstilling=%s, Forfatter=%s, Titel=%s, Tekst=%s, Forlag=%s, Udgivet=%s, Info=%s, Dato=%s, Koebt=%s WHERE id=%s");

- prøv dem  =)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 15:44 #4
Hej Ole (rigtig godt navn :)  )

Jamen parantesen slutter jo efter alle de andre linier. Her er sidste linie i update:

GetSQLValueString($_POST['id'], "int"));

Jeg undlod bare at klistre al den kode ind. Den første virker, det er kun update der ikke vil fungere, og jeg kan bare ikke regne ud hvorfor variablen $tabellen bliver tom når jeg klikker på opdater.
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 20:21 #5
Her er hele update filen, giver det noget ? Den er lidt stor synes jeg.

<?php require_once('Connections/NytMateriel.php'); ?>
<?php
$tabellen = $_POST['Navn'];
if (!function_exists("GetSQLValueString")) {
function GetSQLValueString($theValue, $theType, $theDefinedValue = "", $theNotDefinedValue = "")
{
  $theValue = get_magic_quotes_gpc() ? stripslashes($theValue) : $theValue;

  $theValue = function_exists("mysql_real_escape_string") ? mysql_real_escape_string($theValue) : mysql_escape_string($theValue);

  switch ($theType) {
    case "text":
      $theValue = ($theValue != "") ? "'" . $theValue . "'" : "NULL";
      break;
    case "long":
    case "int":
      $theValue = ($theValue != "") ? intval($theValue) : "NULL";
      break;
    case "double":
      $theValue = ($theValue != "") ? "'" . doubleval($theValue) . "'" : "NULL";
      break;
    case "date":
      $theValue = ($theValue != "") ? "'" . $theValue . "'" : "NULL";
      break;
    case "defined":
      $theValue = ($theValue != "") ? $theDefinedValue : $theNotDefinedValue;
      break;
  }
  return $theValue;
}

$editFormAction = $_SERVER['PHP_SELF'];
if (isset($_SERVER['QUERY_STRING'])) {
  $editFormAction .= "?" . htmlentities($_SERVER['QUERY_STRING']);
}

if ((isset($_POST["MM_update"])) && ($_POST["MM_update"] == "form1")) {

    $datoen = $_POST['Dato'];
    $date = substr($datoen,0,2);
    $month = substr($datoen,2,2);
    $year = substr($datoen,4,4);

    $Dato = $year.'-'.$month.'-'.$date;

  $updateSQL = sprintf("UPDATE `$tabellen` SET BestilNr=%s, Opstilling=%s, Forfatter=%s, Titel=%s, Tekst=%s, Forlag=%s, Udgivet=%s, Info=%s, Dato=%s, Koebt=%s WHERE id=%s",
                      GetSQLValueString($_POST['BestilNr'], "text"),
                      GetSQLValueString($_POST['Opstilling'], "text"),
                      GetSQLValueString($_POST['Forfatter'], "text"),
                      GetSQLValueString($_POST['Titel'], "text"),
                      GetSQLValueString($_POST['Tekst'], "text"),
                      GetSQLValueString($_POST['Forlag'], "text"),
                      GetSQLValueString($_POST['Udgivet'], "text"),
                      GetSQLValueString($_POST['Info'], "text"),
                      GetSQLValueString($Dato, "date"),
                      GetSQLValueString($_POST['Koebt'], "text"),
                      GetSQLValueString($_POST['id'], "int"));

  mysql_select_db($database_NytMateriel, $NytMateriel);
  $Result1 = mysql_query($updateSQL, $NytMateriel) or die(mysql_error());

  $updateGoTo = "Menuen.html";
  if (isset($_SERVER['QUERY_STRING'])) {
    $updateGoTo .= (strpos($updateGoTo, '?')) ? "&" : "?";
    $updateGoTo .= $_SERVER['QUERY_STRING'];
  }
  header(sprintf("Location: %s", $updateGoTo));
}
// $tabellen = $_POST['Navn'];
$nr = $_POST['nr'];
mysql_select_db($database_NytMateriel, $NytMateriel);
$query_Opdater = "SELECT * FROM `$tabellen` WHERE BestilNr = '$nr'";
$Opdater = mysql_query($query_Opdater, $NytMateriel) or die(mysql_error());
$row_Opdater = mysql_fetch_assoc($Opdater);
$totalRows_Opdater = mysql_num_rows($Opdater);

$date = $row_Opdater['Dato'];
$year = substr($date, 0, 4);
$month = substr($date, 5, 2);
$day = substr($date, 8, 2);
$Dato = $day.$month.$year;
?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<title>Rette titel</title>
<link href="style/style.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>

<body><br />
<?php
$year = substr($tabellen, 0, 4);
$month = substr($tabellen, 4, 2);
$day = substr($tabellen, 6, 2);
echo $day ." ". $month ." ". $year . "Tabellen = " . $tabellen;
setLoc('da_DK.ISO_8859-1');
$new_date = strftime("%e. %B %Y", mktime(0, 0, 0, $month, $day, $year));
?>

<center><h3>RET bestillingsnummer i listen: <?php echo $new_date; ?>.</h3></center>
<form action="<?php echo $editFormAction; ?>" method="post" name="form1" id="form1">
  <table align="center">
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Id:</td>
      <td><?php echo $row_Opdater['id']; ?></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">BestilNr:</td>
      <td><input type="text" name="BestilNr" value="<?php echo htmlentities($row_Opdater['BestilNr'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'); ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Opstilling:</td>
      <td><input type="text" name="Opstilling" value="<?php echo htmlentities($row_Opdater['Opstilling'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'); ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Forfatter:</td>
      <td><input type="text" name="Forfatter" value="<?php echo htmlentities($row_Opdater['Forfatter'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'); ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Titel:</td>
      <td><input type="text" name="Titel" value="<?php echo htmlentities($row_Opdater['Titel'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'); ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Tekst:</td>
      <td><input type="text" name="Tekst" value="<?php echo htmlentities($row_Opdater['Tekst'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'); ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Forlag:</td>
      <td><input type="text" name="Forlag" value="<?php echo htmlentities($row_Opdater['Forlag'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'); ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Udgivet:</td>
      <td><input type="text" name="Udgivet" value="<?php echo htmlentities($row_Opdater['Udgivet'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'); ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Info:</td>
      <td><input type="text" name="Info" value="<?php echo htmlentities($row_Opdater['Info'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'); ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Dato:</td>
      <td><input type="text" name="Dato" value="<?php echo $Dato; ?>" size="32" /></td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">Koebt:</td>
          <td><input type="radio" name="Koebt" value="Ja" <?php if (!(strcmp(htmlentities($row_Opdater['Koebt'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'),"ja"))) {echo "CHECKED";} ?> />
            Ja&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<input type="radio" name="Koebt" value="Nej" <?php if (!(strcmp(htmlentities($row_Opdater['Koebt'], ENT_COMPAT, 'iso-8859-1'),"nej"))) {echo "CHECKED";} ?> />
            Nej</td>
    </tr>
    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right">&nbsp;</td>
      <td><input type="submit" value="  Opdatér titlen  " /></td>
    </tr>
  </table>
  <input type="hidden" name="MM_update" value="form1" />
  <input type="hidden" name="id" value="<?php echo $row_Opdater['id']; ?>" />
</form>
<br />
<center><a href="Menuen.html" target="_parent">Tilbage til MENU</a></center>
<?php
function setLoc($loc) {
  $ii=0;
  do {
    $locale_result = setlocale(LC_TIME, $loc);
  } while ($locale_result != $loc && $ii++ < 10);
}
?>
</body>
</html>
<?php
mysql_free_result($Opdater);
?>

Og laver jeg en fast tabel - altså skriver en af tabellerne istedet for at bruge $tabellen så virker denne også. Når jeg kommer til filen udskrives tabellen og der står det rigtige i. Men når jeg trykker på opdater, så er den tom. Nogen der kan finde en fejl ? Alle andre filer hvor jeg også bruger $tabellen, virker det - det er altså bare underligt, synes jeg.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2007 - 07:10 #6
I nærheden af slutningen i formularen tilføjede jeg dette:

    <tr valign="baseline">
      <td nowrap="nowrap" align="right"></td>
      <td><input type="hidden" name="Navn" value="<?php echo $tabellen; ?>" size="32" /></td>
    </tr>

og så virker den.

Jeg kom i tanker om at de sider DW laver jo genstarter siden og henter variablerne med $_POST[], og så bliver $_POST['Navn'] sat igen, og så hedder den ikke noget mere. Ved at sætte den ind i formularen vil den hedde noget og jeg er jublende lyk'li' :-)

Meeennn, kan det gøres smatere, så vil jeg gerne høre om det. Især nu da jeg ved hvorfor den tabte info i $tabellen.

Ole.
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2007 - 14:46 #7
Nå, men det kan nok ikke gøres bedre. Jeg overvejede sessions, men det er jo ikke lettere at rode med, så denne løsning bliver nok den jeg vil bruge nu.

Tak for input.