Avatar billede hr_moeller Nybegynder
29. juli 2007 - 17:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Automator og terminalen

Hej derude.
Jeg har prøvet lidt frem og tilbage, men nu har jeg brug for hjælp. Det jeg har brug for er en arbejdsgang i automator, der åbner terminalen og derefter bruger kommandoen "cd /usr/bin" og derefter nogle flere kommandoer.
Hvordan gør jeg det?
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juli 2007 - 18:06 #1
Skal det være automator? Man kan "nemt" lave et AppleScript, der kan gøre det vha. do shell script-kommandoen. Se evt. her: http://developer.apple.com/technotes/tn2002/tn2065.html
Avatar billede hr_moeller Nybegynder
29. juli 2007 - 18:28 #2
Jeg er ligeglad med om det er automator. Vil bare gerne have en fil på mit skrivebord eller noget i den stil jeg kan dobbeltklikke på (eller hvis det ikke er muligt, så bare skrive én enkelt komando i terminalen) og så åbner den terminalen og udføre en række komandoer.
Hvordan gør jeg det? Jeg forstår ikke helt det der link du sendte. Jeg ved stort set ingenting om scripts.
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juli 2007 - 18:57 #3
Så er det nemmeste nok at lave et shell-script, der indeholder de kommandoer, du vil have udført og så lave et program med Platypus fra http://www.sveinbjorn.org/platypus
Det er gratis. Hvis du er i tvivl om hvordan man laver et shell script, må du sige til.
Avatar billede hr_moeller Nybegynder
29. juli 2007 - 19:07 #4
Jeg aner ikke hvordan jeg laver et shell-script, og hvad der skal stå i det, så hvis du vil hjælpe mig ville jeg være lykkelig :)
Avatar billede egonspock Seniormester
29. juli 2007 - 20:56 #5
Okay, lad os prøve. Først skal du have en teksteditor som f. eks. Smultron: http://smultron.sourceforge.net/ eller TextWrangler: http://barebones.com/products/textwrangler/index.shtml (begge er gratis). Her laver du så en fil. Første linje skal indeholde følgende:
#!/bin/sh
I de øvrige linjer indføjer du så dine kommandoer og gemmer så filen med .command som suffix
Dernæst skal filen gøres eksekverbar. Det gør du ved at skrive følgende kommando (med stinavn som passer til din fil):

chmod +x /stinavn/til/din/fil

Og så har du et shell script. Det kan så bruges i platypus til at lave et klikbart program.
Avatar billede hr_moeller Nybegynder
29. juli 2007 - 23:49 #6
Jeg kan få mine komandoer til at virke, men hvordan gør jeg hvis jeg vil åbne terminal vinduet først, og så få alle tingene til at ske i vinduet?
Så at jeg fx kan få den til at åbne vinduet og gå til /usr/bin. Jeg har prøvet at skrive:
open -a terminal
cd /usr/bin
Men så åbner den bare terminalen (udfører første komando) og derefter sker der intet
Avatar billede egonspock Seniormester
30. juli 2007 - 02:24 #7
Fjern endelig den første linje, da den giver dobbeltkonfekt. Alene ved at udføre programmet er du i terminalen og laver du en session til med "open -a terminal", vil den blot hoste over og gå i baglås.
Avatar billede hr_moeller Nybegynder
30. juli 2007 - 17:48 #8
Hvordan får jeg den så til at åbne terminal-vinduet, hvis jeg ikke må bruge "open -a terminal"?
Avatar billede egonspock Seniormester
30. juli 2007 - 18:01 #9
Så er du nok nødt til at skrive lidt mere om hvad din applikation skal gøre. Hvis den f. eks. skal gemme nogle data, vil det være smartest blot at skrive til en fil, som du så kan læse når det passer dig.
Avatar billede hr_moeller Nybegynder
31. juli 2007 - 21:16 #10
Kender du en bog eller et websted eller noget i den stil, hvor man kan komme i gang med scripting eller programmering? :)
Avatar billede egonspock Seniormester
31. juli 2007 - 21:42 #11
http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2003/11/07/scripting_osx.html er en god artikel og Oreilly, som holder siderne er altid velrespekterede for deres bøger. Ellers er der også rigtigt meget her: http://www.osxfaq.com/Tutorials/LearningCenter/
Et lidt overset link er: http://osx.hyperjeff.net/Mac/ hvor der er mange gode indgangsvinkler, ikke nødvendigvis om scripting, men ellers et godt sted at begynde. http://www.scriptbuilders.net/ har også både tutorials og mange eksempler. Jeg kender desværre ikke nogen danske steder, men det skulle da ikke undre om det findes.
Avatar billede hr_moeller Nybegynder
01. august 2007 - 16:16 #12
jeg har nemlig ledt lidt inde på www.udvikleren.dk, men der er ikke rigtig noget.