Avatar billede jes-eu Nybegynder
29. juli 2007 - 12:59 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Positionering absolut og- eller relative

Kære Eksperter,

Jeg sidder og bøvlet ganske meget med at få følgende boks placeret korrekt! Det er til en nyhedsticker.

Jeg vil gerne have den placeret på nogle specifikke koordinater i browseren, uafhængig at browser størrelsen, men jeg kan ikke rigtig få det til at virke.

Jeg bruger følgende:

<h4>Nyheder:</h4> <div id="tickBox" style="position: absolute; left: 250px; top: 600px; right: 0px; bottom: 0px; width: 158px; height: 100px; overflow: hidden;"><div id="tickCont" style="position: absolute; filter: alpha(opacity=100);"></div></div>

Som I nok kan se får jeg det fint til at passe i højden, men den er stadigvæk også placeret på samme sted til venstre, hvordan jeg bevarer den samme afstand fra toppen, men så den er relative til browserkanten eller den tabel jeg har sat den i.

Jeg håber I kan hjælpe? Jeg svarer med det samme på evt. indlæg da jeg sidder ved computeren hele dagen.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 13:04 #1
giver det overhovet mening at tickbox har sat top, bottom, right og left samt width og height?

Jeg ville bare saette top, left, samt width og height
Avatar billede jes-eu Nybegynder
29. juli 2007 - 13:08 #2
okaj, men ændre det noget?
Avatar billede jes-eu Nybegynder
29. juli 2007 - 13:11 #3
Jeg har netop testet det og den er stadigvæk placeret 250 px fra venstre lige meget hvor stor browseren er.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 13:13 #4
har du proevet?

hvis jeg har en box som er absolut positioneret med

top: X, bottom: Y, left: Z og right:W

og vinduets stoerrelse er H(oejde) og B(redde)

Saa ville jeg formode at bokses stoerrelse er

box.bredde: B-Z-W
box.hoejde: H-X-Y

naar du saa selv saetter bredde og hoejde paa saa er der jo ingen valg muligheder mere, skal stoerrelsen af boksen afgoeres af beregningen ovenfor eller af de vaerdier du har sat?

Saa vist jeg har laest et sted (tror det var paa 'a list apart') saa skulle det slet ikke give mening iflg. specifikationen at give alle fire parametre i en absolute position.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 13:16 #5
ja for du har sat left:150px;

hvis du skal have det relative til en omkransende boks, saa skal du har sat den omkransende boks's position til relative

hvis man har en

<div style="position:relative">
<div style="position:absolute;top:0px;right:0px;width:300px">
test
</div>

saa har du en boks som er placeret inden i en anden boks saaledes at overste hoejre kant er placeret 0px fra toppen af den ydre boks, og 0px fra den hoejre kant.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 13:20 #6
hov 250px skulle der have staaet
Avatar billede jes-eu Nybegynder
29. juli 2007 - 14:10 #7
okaj, jeg tror lige det bliver en smule for kompliceret, men tak for indsatsen, smid et svar og pointene er dine
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 14:18 #8
slet ikke

du skal bare holde oeje med hvad det er du vil have din boks placeret i forhold til, altsaa hvilket koordinatsystem du oensker lige nu.

ellers laeg et link ud saa kan vi kigge paa det