Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 14:43 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

Dynamiske menuer

Jeg vil gerne have en menu som denne placeret øverst på en side. Kan man få noget meget lig dette færdigt, lige til at sætte ind?

http://www.webdesign101.dk/web103/dynamic_lists/eksempel7.html
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 14:57 #1
Tjaeh, altså, medmindre min pc viser den forkert, så er det enormt simpelt at programmere. Du kan eksempelvis bruge en <table>:
----------------------------------------------------
<table style="border:0px solid #000000;border-top-width:1px;border-bottom-width:1px;border-collapse:collapse">
  <tr valign="middle">
    <td onclick="window.location.href='forside.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Forside</td>
    <td onclick="window.location.href='side2.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Side 2</td>
    <td onclick="window.location.href='side3.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Side 3</td>
  </tr>
</table>
----------------------------------------------------
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:05 #2
Tak. Men hvodan kan jeg bestemme afstanden mellem punkterne?

Sorry, er ret ny i det her!
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:07 #3
<table height="50" style="border:0px solid #000000;border-top-width:1px;border-bottom-width:1px;border-collapse:collapse">
  <tr valign="middle">
    <td onclick="window.location.href='forside.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Forside</td>
    <td width="20"></td>
    <td onclick="window.location.href='side2.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Side 2</td>
    <td width="20"></td>
    <td onclick="window.location.href='side3.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Side 3</td>
  </tr>
</table>

Her har jeg lagt nogle celler ind imellem, som alle har width="20"
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:10 #4
Når man peger på dem viser der sådan en curser?? Ser forkert ud.
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:11 #5
Hov, ser først det sidste nu. Det jeg lige skrev var til 14:57:15
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:13 #6
Ja, den viser en normal cursor, fordi jeg programmerer det i javascript. Bare brug:
--------------------------------------------------
<table height="50" style="border:0px solid #000000;border-top-width:1px;border-bottom-width:1px;border-collapse:collapse;cursor:pointer">
  <tr valign="middle">
    <td onclick="window.location.href='forside.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Forside</td>
    <td width="20"></td>
    <td onclick="window.location.href='side2.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Side 2</td>
    <td width="20"></td>
    <td onclick="window.location.href='side3.htm'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Side 3</td>
  </tr>
</table>
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:27 #7
Alle tiders, tak :)

En sidste lille problem: Jeg kan ikke få den til at vise nogen farver når jeg sætter farvekoder ind?
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:28 #8
Prøv at skrive din kode her
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:33 #9
Hvilken kode? Farvekoden? #993333
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:34 #10
Jo, men prøv at indsætte hele koden her, altså menukoden med den ændring, du gav den. Ellers kan jeg ikke se, hvad der er galt. Farvekoden er gyldig nok.
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:35 #11
Kan det være fordi jeg beruder baggrundsbillede i stedet for baggrundsfarve?
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:36 #12
Det ved jeg ikke. :) Hvis du gør det, så er det. Men prøv at poste menukoden her med dine ændringer.
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:39 #13
<table width="750" height="40" align="center" style="border:0px solid #000000;border-top-width:1px;border-bottom-width:1px;border-collapse:collapse;cursor:pointer">
  <tr valign="middle" >
    <td onclick="window.location.href='forside.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#993333'" onmouseout="this.backgroundColor='#993333'">Forside</td>
    <td width="20"></td>
    <td onclick="window.location.href='bands.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Bands</td>
    <td width="20"></td>
    <td onclick="window.location.href='sudio.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Audio</td>
<td width="20"></td>
  <td onclick="window.location.href='grej.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Grej</td>
<td width="20"></td>
<td onclick="window.location.href='links.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Links</td>
<td width="20"></td>
<td onclick="window.location.href='kontakt.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Kontakt</td>
</tr>
</table>
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:40 #14
Det skal selvfølgelig ikke være #993333 begge steder. var bare for at prøve det af.
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:41 #15
Ja, i denne kode burde det første menupunkt (forside) ændres til den nye farve, når man holder musen over. Det er dette, som følgende gør: onmouseover="this.backgroundColor='#993333'"

Men du har også skrevet farven her:
onmouseout="this.backgroundColor='#993333'">Forside</td>
Og det er her der står, hvilken farve der skal være, når musen flyttes væk fra punktet. Så lige nu bliver den #993333, når man holder musen over, og når man flytter musen væk, bliver den stadig #993333.
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:42 #16
Ok :)
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:42 #17
Men den bliver ikke denne farve?
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:45 #18
Sry, glemte, at det alle steder skal være this.style.backgroundColor
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:45 #19
Nej der sker ingenting. Hverken når man bestemmer farve uden at pege eller når man peger.
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:48 #20
Ok. Det hjalp! :)
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:50 #21
Så virker det? :)
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 15:51 #22
Alt fungere nu.

Jeg siger tusinde tak for hjælpen!! :)
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 15:52 #23
Var så lidt da :)
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 16:01 #24
Åhh, der er alligevel stadig en lille ting.

Felterne har forskellig bredde.
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 16:04 #25
Nåh okay, gør måske ikke noget. Kan godt være det er det der ser mest rigtigt ud.
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 16:05 #26
Så skal du bare sætte en width="250" eller hvor meget det nu skal være, på alle td'er som har et menupunkt
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 16:08 #27
Er ikke med.
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 16:26 #28
<table width="750" height="40" align="center" style="border:0px solid #000000;border-top-width:1px;border-bottom-width:1px;border-collapse:collapse;cursor:pointer">
  <tr valign="middle" >
    <td width="120" onclick="window.location.href='forside.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Forside</td>
    <td width="20"></td>
    <td width="120" onclick="window.location.href='bands.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Bands</td>
    <td width="20"></td>
    <td width="120" onclick="window.location.href='sudio.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Audio</td>
<td width="20"></td>
  <td width="120" onclick="window.location.href='grej.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Grej</td>
<td width="20"></td>
<td onclick="window.location.href='links.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Links</td>
<td width="20"></td>
<td width="120" onclick="window.location.href='kontakt.html'" onmouseover="this.backgroundColor='#c0c0c0'" onmouseout="this.backgroundColor=''">Kontakt</td>
</tr>
</table>
Avatar billede quest_1 Nybegynder
27. juli 2007 - 16:33 #29
Du må undskylde. Det var selvfølgelig også sådan jeg forstod det. Kunne bare ikke få det til at virke, hvilket forvirrede mig ikke så lidt. Det vist sig at jeg sad og gloede på en underside, imens jeg i min webeditor gloede på en anden! Så tror da pokker ...
Avatar billede w13 Novice
27. juli 2007 - 16:35 #30
:P