Avatar billede zetn Nybegynder
27. juli 2007 - 12:53 Der er 9 kommentarer

Select fra database

Hej Exp,

Kan et felt indeholde fx. værdierne: 1,2,5,7,8,10,23 - hvorefter man kan lave en select der spørger om feltet indeholder værdien 5 fx?

Samt hvordan tilføjer man en ekstra værdi så?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. juli 2007 - 13:10 #1
Brug Like:

"select * from TabelNavn where FeltNavn Like'%5%'"

Jeg er ikke PHP programmør, men mener at det skal se sådan ud:

"select * from TabelNavn where FeltNavn Like'%" . $soegeord . "%'";
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. juli 2007 - 13:11 #2
Glemte mellemrum:

"select * from TabelNavn where FeltNavn Like '%5%'"

Og:

"select * from TabelNavn where FeltNavn Like '%" . $soegeord . "%'";
Avatar billede thesurfer Nybegynder
27. juli 2007 - 13:12 #3
Forklaring:

%5% = indeholder 5
5% = starter med 5
%5 = slutter med 5

Dvs, placeringen af "%" er vigtigt..
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. juli 2007 - 13:27 #4
iom du skal ind og rode i lige det felt, ville jeg nok opbygge tabellen på en anden måde. Kommasepareret strings passer ikke til databaser.

Tabel1:
id PK
fornavn
efternavn
osv

tabel2:
id PK
fk_tbl1_id FK
osv
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. juli 2007 - 13:29 #5
Og så selecter du med:

SELECT a.fornavn, b.point FROM tabel1 a, tabel2 b WHERE b.point=5 AND a.id=b.fk_tbl1_id
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
27. juli 2007 - 14:10 #6
SELECT * FROM table WHERE felt = '5' OR felt = LIKE'5,%' OR felt = LIKE'%,5,%' OR felt = LIKE'%,5'

Denne linien vil ikke godtage 55 eller 25 som den thesurfer har lavet.

1) Her tester den om der findes nogle linier hvor der kun står 5 i.
2) Her tester den om 5 er det første tal i linien. ved at teste om 5, findes
3) Her tester den om 5 findes et sted i linien ved at teste om ,5, findes. her er sat , på begge sider af 5 tallet eller vil den også finde f.eks 35 eller 55
4) Her tester den om 5 er det sidste tal der står i linien %,5

Håber dette forklare det lidt

er 5 det første tal der står i strengen bruger den "5,"
Avatar billede zetn Nybegynder
27. juli 2007 - 21:48 #7
Okay, tak skal I have. Kan i alle ikke smide et svar. Tror jeg bruger en nemmere måde nemlig, hvis jeg lige kan få det til at virke.

Har følgende kode:

    $g_id = $HTTP_GET_VARS['id'];
    $p_id = $HTTP_GET_VARS['p'];

    $products_query = tep_db_query("SELECT * FROM guide_products WHERE guide_id = '" . $g_id . "' AND question_id = '" . $p_id . "'");
    $num_rows = mysql_num_rows($products_query);

    echo "$num_rows rækker\n";

Hvordan udskriver jeg hver enkelt række der opfylder kravene? Så det nærmest er et loop
Avatar billede zetn Nybegynder
27. juli 2007 - 21:52 #8
Huskede lige koden..

  while ($row = mysql_fetch_array($products_query)) {
        echo "hva så der";
  }

Bare smid et svar.
Avatar billede net-base.dk Nybegynder
28. juli 2007 - 01:13 #9
Okay her er svar. Håber du får det til at virke.