Avatar billede miraq Nybegynder
26. juli 2007 - 09:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Tælle antal forekomster

Jeg får en masse data fra et andet system som bliver kopieret over i et Excel, det ligner lidt nedenstående
  A          B                  C          D
1 1        tekst1              Hans
2 2      tekst1;#tekst2        Peter
3 3      tekst1;#tekst14      Hans

Jeg skal have lavet en formel, hvor jeg kan se hvor mange gange Hans har tekst1. Jeg kan sagtens lave formlen, hvis der kun står et ord i B kolonnen, men det system det kommer fra, kan der stå flere ting i samme felt, og dette kan ikke laves om, ej kan der ændres på den måde det skrives på altså "tekst1;#tekst2"
Er det ikke muligt at kunne tælle hvor mange gange ordet tekst1 forekommer i kolonne B?
Avatar billede jkrons Professor
26. juli 2007 - 09:41 #1
Du kan godt tælle antallet af forekomster i B-kolonnen. Det kan du gøre med

=TÆL.HVIS(B1:B100;"tekst1#*"), men du kan desværre ikke bruge den samme metodik i SUMPRODUKT. =SUMPRODUKT((C1:C3="Hans")*(B1:B3="Tekst1#*")) vil således give en fejl,. da jokertegn ikke er tilladt i en tekst.

Så du er nok nødt til at opdele dine kolonner i flere, for at kunne tælle. Det kan du gøre med Data - Tekst til kolonner.
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2007 - 09:53 #2
Function Antal(rng As Range, txt)
Application.Volatile
For Each c In rng
If InStr(1, c, txt) > 0 And c.Offset(0, 1) = "Hans" Then x = x + 1
Next
Antal = x
End Function

i arket taster du :

=Antal(B1:B100;"tekst1")
Avatar billede miraq Nybegynder
26. juli 2007 - 10:09 #3
excelent:
Nu er jeg ikke så avanceret excel bruger, hvor skal jeg indtaste den function? :-)
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2007 - 10:13 #4
i arket taster du ALT+F11
i meneuen Insert vælger du Module
indsæt koden i vindue

tilbage i arket kan du så anvende formlen:

=Antal(B1:B100;"tekst1")
Avatar billede miraq Nybegynder
26. juli 2007 - 10:15 #5
Jeg prøvede at bruge excels eget forslag : =COUNTIF(B1:B100="tekst1") men den fungere ikke, der skal jeg skrive =COUNTIF(B1:B100;"tekst1"), man kan altså ikke bruge ; og = tegn?
Avatar billede miraq Nybegynder
26. juli 2007 - 10:55 #6
Kan du forklare den

Function Antal(rng As Range, txt)
Application.Volatile
For Each c In rng
If InStr(1, c, txt) > 0 And c.Offset(0, 1) = "Hans" Then x = x + 1
Next
Antal = x
End Function

Hvor ved den hvilken en kolonne den skal finde "Hans" i. Jeg kan nemlig ikke få den til at fungere. Har fint nok indtastet den i module, og gemt det, men =Antal(B1:B100;"tekst1") laver fejl.
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2007 - 10:58 #7
ud fra hvad du skriver i din første kommentar
gætter jeg på det er i kolonne C
er det ikke det ?
Avatar billede miraq Nybegynder
26. juli 2007 - 11:06 #8
Har prøvet at sætte det præcist op som skrevet, men får fejl hver gang. Kan det ikke være i functionen der er et problem? Excel arket er præcist som beskrevet.
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2007 - 11:11 #9
tast ALT+F11
se efter om der står

Option Explicit

hvis der gør så prøv slet den linie
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2007 - 11:16 #10
Avatar billede miraq Nybegynder
26. juli 2007 - 12:38 #11
Perfekt nu virker det. Der var lige sneget sig et ; ind i stedet for ,

Takker mange gange.

Excelent, mangler lige at kunne give dig point, kan ikke acceptere dit svar, da knappen mangler
Avatar billede excelent Ekspert
26. juli 2007 - 12:48 #12
ok velbekom
Avatar billede miraq Nybegynder
26. juli 2007 - 12:58 #13
Perfekt