Avatar billede mcole Nybegynder
24. juli 2007 - 12:10 Der er 6 kommentarer

Problem med adressering af formular felt

Jeg har et formularfelt:
<input type="hidden" name="delivery1.Navn" value="" />
Jeg vil fra JavaScript gerne indsætte en værdi, men dette virker ikke, grundet det 2-ledede navn:
document.myForm.delivery1.Navn.value = "ABC";
Hvorledes adresserer jeg feltet:
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. juli 2007 - 12:13 #1
Et skud i tågen:
document.myForm.'delivery1.Navn'.value = "ABC";
Avatar billede Slettet bruger
24. juli 2007 - 12:14 #2
hvad med at give inputten en id, saa er det meget nemmere at få fat på den og manipulere den.
Avatar billede softspot Forsker
24. juli 2007 - 12:21 #3
eller

document.myForm.elements['delivery1.Navn'].value = "ABC";

men i det hele taget synes jeg det er en dårlig idé at navngive felter på en måde som kan komme i konflikt med den generelle objekt reference model. Brug underscore (_) i stedet for punktum, altså delivery1_Navn.
Avatar billede olebole Juniormester
24. juli 2007 - 13:50 #4
<ole>

softspot >> Fejlen ligger faktisk i browserens implementering af JavaScript. I følge W3C er et punktum helt valid i name-attributen.
Det er skidt kodestil, ja ... men kun fordi, det er et buggy, inkonsistent miljø, vi koder til - ikke fordi, det strider mod reglerne  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede softspot Forsker
24. juli 2007 - 17:10 #5
Jeg har kodet længe nok til Microsoft-produkter og i ditto teknologier til at være overordentlig mistænksom overfor alle notationer som bare afviger lidt fra de helt basale regler for navngivning af variable (dvs. man kun bruger bogstaver fra a-z, underscore og tal - og aldrig tal som det først tegn i et variabelnavn).

Der er udfordringer nok at kæmpe med når man udvikler systemer, så der er ikke nogen grund til selv at opfinde flere problemer end allerhøjst nødvendigt... :)
Avatar billede olebole Juniormester
25. juli 2007 - 13:06 #6
softspot >> Nu taler du om noget komplet andet. Du må endelig ikke sammenligne variabel-navne med element-identifiers - det er to meget forskellige ting  =)

Det er såmænd kun, når man skriver tussegammel kode fra forrige årtusinde, der kan opstå problemer. Holder man sig til tidsvarende, standardiseret kode, giver det ikke problemer. Adresseringer på formerne:
    document.myForm.delivery1.Navn
- og:
    document.myForm.elements['delivery1.Navn']

- er fra før 1999. Bruger du derimod DOM til at tilgå elementer med, er der ingen problemer.

Nu er du jo ASP'er, men havde du i stedet skrevet PHP ville du med garanti ofte have anvendt f.eks:
    <input name="bla[]" type="checkbox">

- som millioner af andre PHP'ere ... og helt uden problemer ... MS eller ej  ;o)