Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
24. juli 2007 - 11:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Harddiske i G4 slukker/står af

Hej eksperten (/er).

Jeg har hentet min gamle dual 450 mhz g4 op fra kælderen, da det er min ambition at donere den til en ven, men den er desværre smådefekt:

indenfor et tidsinterval (mellem 10 min og 10 timer/tilfældigt..) står den ene eller den anden harddisk af; der sidder to fysiske harddiske i computeren: en system disk og en audiodisk (har brugt den til harddiskrecording). Enten fryser computeren og jeg kan ved forsøgt genstart ikke få kontakt til disken (eller genstarte maskinen), eller også ryger kontakten til audiodisken hvad der selvfølgelig er mindre fatalt men stadig irreterende. jeg har en teori om at det er noget med at strømforsyningen slukker for harddiskene(?), eller løse forbindelser i strømkablerne, men har prøvet at bytte rundt på kablerne og sådan og desuden er det jo det samme med begge diske...

håber der er nogen som kan hjælpe...
Avatar billede warg Nybegynder
24. juli 2007 - 11:53 #1
jeg ved ikke helt om en mac ser anderledes ud end en pc inden i men. kan du prøve med en anden strømforsyning?
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
24. juli 2007 - 12:37 #2
Jeg har prøvet at kigge på mediamac og dba efter reservedele men de er svære at opstøve. det er muligt at der findes en anden strømforsyning som man kan bruge istedet (nogen bud?) men jeg tror det stik som sidder til motherbordet ikke er standard pc-agtigt.
Avatar billede egonspock Seniormester
24. juli 2007 - 21:40 #3
det lyder enten som for meget varme eller en løs/delvis defekt ting. Har du prøvet at fifle med RAM'men, hive den ud og sætte den i igen etc. Prøv evt. og kør med kun en harddisk og se hvordan den så reagerer.
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
24. juli 2007 - 22:03 #4
Jeg tror den med varmen er ret udelukket da den sagtens kan finde på ikke at kunne se den ene at diskene/ikke kunne starte op (hvis det er system disken den ikke kan se), efter den har stået slukket i flere dage (jeg tror heller aldrig jeg har hørt om en mac med varmeproblemer hardwaret bliver jo ikke bare kastet tilfældigt ind). Jeg har prøvet kun at køre med system disken, men det gør den jo også selv når audiodisken er stået af. Det er også mit umiddelbare gæt med en løs forbindelse/delvis deffekt ting, det virker nemlig også som om at det optimerer "driftstabiliteten" hvis jeg ikke rykker rundt på den. Jeg skal teste det med rammen i morgen, skal nok komme med en rapport.
Avatar billede egonspock Seniormester
24. juli 2007 - 23:48 #5
Ups, jeg fik læst forkert. Nej, du har meget sikkert ret i at en Dual G4/450 bør have varmeproblemer. Men held og lykke med at rykke rundt med RAM.
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
25. juli 2007 - 21:14 #6
Nå så har jeg prøvet at tage ramblokke ud og også bytte dem rundt, ingen forandring...
Jeg har opdaget at jeg til enhver tid kan starte op fra dvd/cd drevet så man kunne jo prøvet at tage strømmen og bagefter IDE-kablet fra denne for at teste...
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
25. juli 2007 - 22:35 #7
hmm...lige nu har jeg strøm på dyret men styresystemet er fucket rimeligt meget op nu, det kan være det er alle de tvungne genstart(?). Jeg har dog hul igennem til linux terminalen, men linux er ikke min stærke side. Jeg kan dog se at der ligger ting på disken og jeg kan navigere lidt rundt...install disken som virker til den computer er desværre forlist (jeg har ellers til ibook, g5 og macbook men de vil ikke snakke med fætteren). Vender tilbage hvis der sker noget nyt..
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
26. juli 2007 - 02:13 #8
Fremskridt! nu har jeg sat det strømstik til den ene af harddiskene som sidder på ledningen til det strømstik der går til DVD'en. jeg er ved at instalere et rent system og indtil videre går det fint. Desværre er ledningen så kort at harddisken står på højkant i kabinettet som også har svært ved at lukkes. Spørgsmål: kan man købe en "strøm-fordeler" altså en slags stik-dåse til strømkablerne inde i computeren og ville det kunne lade sig gøre uden at belaste strømforsyningen eller motherboardet, at tage al strømmen fra ét kabel??
Avatar billede oleoleo1 Nybegynder
28. juli 2007 - 21:55 #9
Jeg har sat et "dobbelt strømkabel" så jeg trækker strømmen fra det raske kabel. så har jeg afmonteret den anden harddisk (dfet virkede som om den lavede problemer (den sad på samme IDE)). Til sidst har jeg skiftet IDE-kablerne. Nu ser det ud til at virke 7-9-13 den har kørt nogle dage uden problemer!