Avatar billede musiigedeo Nybegynder
23. juli 2007 - 11:23 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

javax/comm/SerialPortEventListener

Når jeg prøver at kører min jar fil får jeg den fejl

Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: javax/comm/SerialPortEventListener

Er der nogen der kan redde mig plze?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
23. juli 2007 - 11:27 #1
Ikke uden noget mere info.

Hvordan ser dit manifest ud?
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
23. juli 2007 - 11:37 #2
Manifest-Version: 1.0
Archive-Sealed: true
Class-Path: comm.jar
Main-Class: net.java.dev.a_jar_stdio_terminal.StdioTerm
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
23. juli 2007 - 12:25 #3
- Har du husket linjeskift efter sidste linje?

- Har du tjekket om comm.jar har andre dependencies der også skal specificeres i manifestet?
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
23. juli 2007 - 14:29 #4
Ja, jeg har husket linjeskiftet i manifest filen. hvordan kan jeg checke om comm.jar har andre dependencies der også skal specificeres? er det måske win32com.dll og javax.comm.properties
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
23. juli 2007 - 14:36 #5
Det kan du tjekke ved at kigge i dokumentationen for javax.comm. Jeg har ikke arbejdet med det før, men det lyder rigtigt at du skal have nogle dll filer med også, da du tilgår win32 med com-porte.
Avatar billede snoop_one Nybegynder
23. juli 2007 - 14:42 #6
har det virket før? hvis ikke så mangler du dll filerne...
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
23. juli 2007 - 14:48 #7
snoop one > hvilke dll filer tænker du på?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
23. juli 2007 - 15:03 #8
Dem der hører til javax.comm
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
23. juli 2007 - 15:38 #9
så vidt jeg ved, er der kun en dll fil nemlig win32com.dll og jeg har inkluderet den i min manifest således
Manifest-Version: 1.0
Archive-Sealed: true
Class-Path: comm.jar win32com.dll
Main-Class: net.java.dev.a_jar_stdio_terminal.StdioTerm
Avatar billede snoop_one Nybegynder
24. juli 2007 - 16:16 #10
Jeg går udfra at du benytter rxtx pakken?
Så vidt jeg kan huske så hed den rxtxSerial.dll, men under alle omstændigheder så prøv at lægge din dll fil ind under din %JAVA_HOME%\bin og din RXTXcomm.jar skal ligge under %JAVA_HOME%\lib\ext så burde du forkaste dem fra din Class-Path: i din manifest fil.
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
24. juli 2007 - 16:47 #11
jeg bruger ik rxtx pakken men javacomm20-win32 da jeg kører på windows. Var rxtx ik til linux?
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
24. juli 2007 - 16:54 #12
I har kopied comm.jar i
%JAVA_HOME%\lib
%JAVA_HOME%\jre\lib\ext

win32com.dll i
%JAVA_HOME%\bin
%JAVA_HOME%\jre\bin
%windir%System32

javax.comm.properties i
%JAVA_HOME%\lib
%JAVA_HOME%\jre\lib

Ps. de 3 filer er fra javacomm20-win32
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
24. juli 2007 - 16:56 #13
Og min manifest fil ser sådan ud
Manifest-Version: 1.0
Archive-Sealed: true
Class-Path: comm.jar win32com.dll javax.comm.properties
Main-Class: net.java.dev.a_jar_stdio_terminal.StdioTerm

og jeg afsluttede med en linje skift
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
24. juli 2007 - 17:45 #14
Jeg har fundet ud af at hvis jeg har comm.jar filen i den samme mappe som min jar fil, slipper jeg for fejlen
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: javax/comm/SerialPortEventListener

men kan så ik få fat på serialporten. Når jeg prøver på at skrive/læse fra porten, sker der bare ik noget. er der nogen der kan redde mig fra det?
Avatar billede mikkelbm Nybegynder
24. juli 2007 - 19:07 #15
Er din win32com.dll ligeledes i samme mappe? Alt hvad din class-path peger på, skal jo være der.
Avatar billede snoop_one Nybegynder
24. juli 2007 - 19:32 #16
hjalp det som mikkelbm skrev?
Hvis du har kopieret det hele rigtigt ind som du har skrevet i din post 16:54:54 så burde du ikke have disse store problemer...
Avatar billede snoop_one Nybegynder
24. juli 2007 - 19:42 #17
har du flere end én java version liggende?
Hvis du ikke kan få fat i en port så er der problemer med det hvor din javax.comm.properties ligger.
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
25. juli 2007 - 10:06 #18
ja, jeg har haft flere java versioner liggende. Min jar fil læser godt fra porten nu. jubiiiiiiii. Jeg havde en jre og jdk. kan ik rigtigt finde forskellen på dem? Men hvorfor kan jeg nu kun køre jar filen fra cmd prompt? når jeg double klikker på jar filen spørger den mig om hvilken program den skal åbnes med og jeg har uninstilleret jre...

Mange tak snoop one og mikkelbm
Avatar billede snoop_one Nybegynder
25. juli 2007 - 11:57 #19
du skal angive, at dine jar filer skal åbnes med javaw.exe
Avatar billede snoop_one Nybegynder
25. juli 2007 - 11:57 #20
:)
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
25. juli 2007 - 12:08 #21
kan du lige minde mig om hvordan man gjordte det før jeg giver dig din 100 point
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
25. juli 2007 - 12:08 #22
:)
Avatar billede musiigedeo Nybegynder
26. juli 2007 - 15:38 #23
jeg har accepteret men der sker ik noget