Avatar billede geekpower Nybegynder
22. juli 2007 - 22:52 Der er 4 kommentarer

Liste over brugere i active directory

Hejsa,
hvordan kan jeg hente listen over fx alle brugere i afdelingen "Økonomi" i asp.net 2.0 vha active directory ?
Avatar billede flashit Nybegynder
22. juli 2007 - 23:16 #1
Fundet på nettet :-)

List All Users

This recipe is for iterating all users on a local machine, which can then populate a list box. This would also likely find its way to the "Page_Load" sub, but is shown separately. It presumes a list control called 'lstUser' is on the page. It will populate the list showing the Full Name, but have the User ID as the value.

Dim lblDMBase As String
lblDMBase = "WinNT://LocalMachine"
REM This is equivalent to adsUser=GetObject("WinNT://LocalMachine/User") and
REM opens a connection to the local machine. It does not necessarily need to be
REM the machine the web page is running on.
Dim adsComputer As New DirectoryEntry(lblDMBase)
Dim adsUser As DirectoryEntry
REM This works identically to classic asp, iterate through the parent object.
For Each adsUser In adsComputer.Children
    REM If it is a user, then add it to the list box.
    If adsUser.SchemaClassName = "User" Then
        lstUser.Items.Add(New ListItem(adsUser.Properties("FullName").Value, adsUser.Name))
    End If
Next

http://www.15seconds.com/Issue/060525.htm

Kan det bruges?
Avatar billede geekpower Nybegynder
22. juli 2007 - 23:20 #2
Nix for det System.DirectoryServices namespace som der refereres til har jeg ikke.. har mistanke om at det skyldes at den bruger som asp.net kører med skal tildeles extra rettigheder... Men nogen der ved lidt om det hvis det er tilfældet :) ?
Avatar billede geekpower Nybegynder
22. juli 2007 - 23:24 #3
argh jeg vender lige tilbage om en uges tid til dette, da det jo nok blot skyldes, at den maskine jeg sidder på p.t. ikke har IIS installeret :)
Avatar billede oskar Nybegynder
23. juli 2007 - 00:17 #4
Alle i en bestemt afdeling. er de ordnet i samme ou eller samme gruppe.

Hvis det er i samme ou kan du højreklikke på ouen og vælge eksporter...

HVIS det er samme gruppe kan dette script måske bruges:

' GroupEnum2.vbs
' VBScript to discover who is a member of the Administrators
' Author Guy Thomas http://computerperformance.co.uk/
' Version 2.4 August 2005
' ----------------------------------------------------------'
Option Explicit
Dim strMember, strDNSDomain, strContainer
Dim objGroup, objRootDSE
Dim arrMemberOf, strList, arrGroup, medlemmer, objFSO, objTextFile, WshShell, strMessage, vis, i
Set WshShell = Wscript.CreateObject("Wscript.Shell")

' Bind to Active Directory'
strContainer = InputBox("Skriv gruppenavn og OU-struktur" & vbcrlf & "Fx.: cn=test, ou=Personale, ou=Brugere"& vbcrlf & "Listen gemmes som C:\brugere2.txt","Gruppe", "cn=test, ou=Brugere")
strContainer  = strContainer & ", "
' strContainer = "cn=test, ou=Brugere, "
Set objRootDSE = GetObject("LDAP://RootDSE")
strDNSDomain = objRootDSE.Get("DefaultNamingContext")

' Get the Builtin Administrators group
Set objGroup = GetObject ("LDAP://"& strContainer & strDNSDomain)
objGroup.getInfo

arrMemberOf = objGroup.GetEx("member")
i = 0
' Loop = For Each .... Next
'WScript.Echo "Members of Group " & strContainer
  For Each strMember in arrMemberOf
      strMember = Mid(strMember, 4, 330)
      arrGroup = Split(strMember, "," )
i = i + 1
      strList = strList & arrGroup(0) & vbtab
if i = 5 then
  strList = strList & vbcrlf
  i = 0
end if
  Next

' Wscript.Echo strContainer & " indeholder " & vbCr & strList
strList = "Gruppen " & strContainer & " indeholder " & vbCrlf & vbcrlf & strList
Const ForAppending = 2
Set objFSO = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objTextFile = objFSO.OpenTextFile ("c:\brugere2.txt", ForAppending, True)
objTextFile.WriteLine(strList)

objTextFile.Close
WshShell.Popup strMessage,1,"C:\brugere2.txt gemmes. Vent venligst. "
vis = "notepad.exe c:\brugere2.txt"
WshShell.run vis , 1, true

Wscript.Quit

' End of free example Group Enum Member Script