Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 10:53 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Firewall + antivirus i Microsoft Vista

Vi står foran en større opgradering af 2 computere og regner med i den sammenhæng også at opgradere styresystem til Vista Home Premium. Vi har det sidste år kørt med Norton Internet Security som sikkerhedssystem, men abonnementet udløber 31/7 så vi skal have fundet ud af om vi skal have Norton igen eller evt prøve et andet alternativ. Sikkerhedssystemet i Windows XP var ikke godt nok, men hvordan ser det ud med sikkerheden i Vista Home Premium? Fungerer det godt eller skal man igen ud at investere i et alternativ såsom Bullguard eller evt Symantec's Norton 360?
Avatar billede kick Nybegynder
22. juli 2007 - 11:30 #1
Jeg vil klaret anbefale KasperSky tilmed er det på dansk.Den er langt bedre i divs test.Du kan vælge mellem 2 pakker med antivirus i eller pakken med Firewall-Antivirus.
Den sidste bruger jeg selv og virker fint sammen med vista.Så drop Norton det sløver din maskine rigtig meget plus kaspersky finder mange flere ting som Norton ikke gøre.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 11:32 #2
hej igen :)  du skal under alle omstændigheder have en antivirus.. en rigtig fin, hurtig, effektiv én som næsten ingen ressourcer tager:  http://www.eset.com/    jeg har haft norton, som sløver computeren a.h.t. og har også arbejdet med mange andre, bl.a. mcafee, panda, f-secure m.m., men den her er jeg gladest for indtil nu.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 11:45 #3
her en side som sammenligner fra forskellige tests (godt nok fra esets hjemmeside, men det er ikke dem som har testet) http://www.eset.com/products/compare.php
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 11:52 #4
Kører firewallen i Windows Vista så godt at man kan bruge den sammen med enten Kaspersky eller eSet??
Vi har 3 computere på internettet så det er en større udskrivning at skulle købe de fulde pakker.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 11:54 #5
Hvis du har tre computere, sidder du jo nok bag en router med firewall. Så behøver du kun antivirus. Hvis ikke du har en router, ville jeg anskaffen en. Aldi har lige haft en fireports router til 300 kroner.
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 11:57 #6
Vi bruger en switch. Men vi har bestilt Midt Vest Bredbånd så når det engang kommer til at køre skal vi da køre med router
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 12:00 #7
Der er en lille forskel i hardware-firewalls (f.eks. router) og software firewalls (windows, kaspersky, norton osv.....)  En hardware-firewall lukker meget effektivt for angreb udefra, men er (med mindre du definerer andet) åben for alt udadgående trafik. Dvs. at hvis du HAR fået dig en trojaner, så vil den få lov at forbinde sig med internettet igennem en hardware-firewall, uden at du opdager det. En software firewall vil som regel spørge dig først, om et ukendt program får lov at oprette forbindelse til nettet, men har til gengæld som regel mere sårbar udefra. Når du sidder bag en router med windows vista, har du begge dele.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 12:04 #8
...så ville jeg anskaffe en router og kun virus-beskyttelse uden firewall. Din computer vil takke igennem større hastighed :)
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 12:22 #9
her en gratis ok antivirus, som de selv siger virker med vista http://www.avast.com/eng/download-avast-home.html
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 12:23 #10
en alm. router er vel bedre end en trådløs er den ikke? Vi har ikke umiddelbart et behov for trådløst netværk da kablerne allerede er trukket.
Og hvad skal man i så fald købe....Linksys eller hvad?
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 12:27 #11
sikkerhedsmæssigt er en trådløs router (hvis du krypterer forbindelsen, hvad man bør/skal gøre) og en almindelig router ens. Indtil nu har jeg ikke oplevet problemer med linksys, jeg mener de er ok. Jeg har oplevet problemer med D-link sammen med Vista. Men du kan jo undersøge først, om den router du har tænkt dig at købe er Vista-kompatibel.
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 13:08 #12
Den her ser ud til at være Vista kompatibel. Den koster også kun 458,- hos Proshop så man sparer en del penge i forhold til at købe ny firewall hvert år!!

http://www.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_Product_C2&childpagename=US%2FLayout&cid=1130276636538&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=3653822279B01
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 13:33 #13
den er ok. og du kan jo bruge avast gratis, og se hvordan det virker... se linket lidt længere oppe...
Avatar billede coderdk Praktikant
22. juli 2007 - 13:54 #14
Vista's egen firewall og AVG Free edition fungerer fint. http://free.grisoft.com/
Jeg ville holde mig *langt* fra Norton's skodprodukter (med tilhørende nær-ikke-eksisterende indiske support).

Hvis ikke Vistas firewall er ok, så prøv Kerio: http://www.sunbelt-software.com/Home-Home-Office/Sunbelt-Personal-Firewall/
Eller en ikke-gratis: Jetico's Personal Firewall v2 http://www.jetico.com/
Avatar billede coderdk Praktikant
22. juli 2007 - 13:57 #15
(Når du kører med en router som du er ved at finde, er det ikke strengt nødvendigt at køre en software firewall. Jeg kører kun med en fordi jeg godt kan lide at have kontrol over hvilke programmer der TILGÅR nettet, der er alligevel aldrig noget der tilgår min maskine, som ikke er meningen)
Avatar billede kick Nybegynder
09. november 2007 - 17:37 #16
LUKKE TID