Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 09:14 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

SATA og ATA sammen

Hej

Jeg overvejer at opgradere min PC med nyt bundkort, cpu, ram, grafikkort, harddisk og strømforsyning.

I den anledning har jeg været ved at kigge på diverse hardware og er kommet frem til at jeg nok vil have en Athlon 64 X2 4000+ Cpu, Asus M2A MVP mobo, Kingston 2x1024 PC5300 RAM, Seagate 320 GB SataII harddisk og Sapphire X1650 512MB. Mit budget ligger omkring de 3000,- og det listede udstyr kan jeg købe til knap 2700.

Men så er det mit spørgsmål lyder. Jeg har nu en 5 år gammel 400W strømforsyning (20pins). Jeg kan forstå at man skal bruge 24 pin i dag og at hardwaren er noget mere strømkrævende. Jeg vil gerne beholde mindst 1 af mine nuværende 3 ATA harddiske, men kan man køre med SATAII og ATA133 på samme tid og kan man overhovedet bruge samme strømstik til de 2 typer harddiske?

Der er ikke strømstik til PCI-Express på min gamle strømforsyning så jeg skal jo nok under alle omstændigheder ud at investere i ny strømforsyning...
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 09:38 #1
Det cpu du nævner kræver ikke så megen strøm, så 400 Watt burde være ok. Om du kan køre med 20 pin ved jeg ikke, men du skal også bruge et 4-bens 12V stik som sidder oppe ved siden af processoren. Du kan på det bord have max to ata diske. Hvad angår strømstikket til sata diske, så følger der gerne en adapter eller to med motherboardet.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 09:46 #2
ps.: jeg har også kun et 20-bens stik fra strømforsyningen, og hos mig står de sidste 4 ben i stikket bare pløkket til med en plastikplade (athlon 64x2 3200+,GA-K8NF-9 motherboard), jeg har en 450W strømforsyning, har både sata og ata og min processor er pisket op til 5200+. Det hele kører stabilt.
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 09:58 #3
Men er det ikke dumt at spare de sidste 3-400 kroner en strømforsyning koster når man skal ud at investere alligevel?? Og skal jeg ikke bruge et strømstik til pci express kortet....det er der jo ikke på min nuværende strømforsyning.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 10:14 #4
jo, det er det i o for sig. du kan jo altid bruge den gamle strømforsyning til en anden computer du bygger/reparerer. ellers kan man købe en adapter til pci-express grafikort også, har jeg set på nettet.
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 10:25 #5
Jeg kan lige nøjagtigt holde mig på budgettet på 3000,- hvis jeg køber den her:
http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=89772

Er det ikke helt fint eller skal jeg ofre de 2-300 mere en Antec koster??
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 10:42 #6
Jeg tør ikke sige, om der her er en sammenhæng mellem kvalitet og pris... selv ville jeg nok investere de 200 kroner mere.
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 10:47 #7
Ja...Antec har altid haft et meget godt navn!
Dropper du ikke lige et svar så du kan få pointsene?

Nu skal jeg så lige bestemme mig for om jeg vil ud at investere. Vi har 3 PCer i huset og vil gerne have opgraderet de 2 af dem med nogenlunde samme udstyr. Og når vi så samtidigt gerne vil have Vista i alle 3 PCer er det jo en pæn sjat penge der skal investeres.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 10:57 #8
hvis jeg var dig, ville jeg vente et års tid med vista, med mindre du har helt specielle grunde til det. Vent til de fleste bugs er ude, og der er kommet en service-pack eller tilsvarende opgradering. Men ellers synes jeg det er smart at have to ens computere, så kan man f.eks. nøjes med at installere én af dem, og køre et image over. Det bliver også nemmere at finde hardwarefejl, hvis man lige kan flytte en stump over i den anden og ser om det virker!
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 11:05 #9
Hmmmm....nu må jeg hellere være ærlig og sige at vi har en kopi af XP og er trætte af ikke at kunne opdatere styresystemet. Så når vi nu alligevel skal ud og investere kan vi lige så godt købe det nyeste på markedet. Hvad angår service packs så lyder det til at der kommer en beta test på markedet meget snart og at den endelige udgave så kommer ca 4 måneder senere.
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 11:09 #10
...så er vi mange i samme båd... lol!!  takker for points :)
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 11:12 #11
ja vi er ;-)
jeg er allermest træt af at jeg ikke kan installere de nyeste IE og WMP!!
velbekomme med pointsene...og tak for hjælpen!
Avatar billede gurly Praktikant
22. juli 2007 - 13:18 #12
hvad mener du med det sidste her, du kan da instalere explorer 7 og wmp 11 på xp
findes der noget nyere end det til vista ?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
22. juli 2007 - 15:36 #13
Du kan sagtens køre EI7 og WMP 11 på xp SP2.Hvad angår SP1 til vista,var der hårdnakket rygter om beta i denne måned.Men det var kun rygter,og jeg vil gætte på minimum 1 måned mere før vi ser beta hvis ikke mere.SP1 er faktisk allerede i beta via Windows server 2008,som bruger samme kode.Derfor kan de udskyde den et godt stykke tid endu til Vista.
Avatar billede maryann Nybegynder
22. juli 2007 - 17:39 #14
Jeg har ikke fundet ud af hvordan man omgår Microsoft check af original udgave så derfor har jeg ikke opdateret IE7 og WMP11...
Avatar billede ebe Praktikant
22. juli 2007 - 18:33 #15
...og det må vi ikke fortælle dig her på eksperten.. lol
Avatar billede gurly Praktikant
23. juli 2007 - 12:42 #16
hvad køre du også en pirat udgave for, når du ikke kan opdatere den til sp2 så er du meget udsat for hackere/virus,  køb dig en original udgave c",)
Avatar billede maryann Nybegynder
23. juli 2007 - 13:15 #17
jeg har en piratudgave med sp2....alt andet duer rigtigt nok ikke!!