Avatar billede kwudo Nybegynder
21. juli 2007 - 16:04 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

XHTML og php, fejl.

Hej alle sammen, jeg har læst lidt på www.html.dk en guide om XHTML, og har nu fået det kodet i min login fil, men fik følgene fejl:

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING in /home/onlineblog/public_html/site/user/login.php on line 10

På den linie er koden:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

Jeg har nu brugt tid på at finde ud af hvordan og hvor fejlen opstår, her er filen:

<?php
session_start();
if(isset($_SESSION['username']) AND isset($_SESSION['password'])) {
    include("access.php");
} else {

include("../inc/cfg.php");
?>

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da">

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<title>New Page 1</title>
</head>

<body>

</body>

</html>

<?php
}
?>

Og bare i den lille fejl får jeg samme fejl:
http://www.onlineblog.dk/site/user/login.php

Nogen der kan hjælpe? :)
Avatar billede Slater Ekspert
21. juli 2007 - 16:46 #1
Jeg tror ikke du kan bruge ordet "AND" i PHP. Du skal nok bruge "&&" i stedet.

Men jeg er ikke 100% - Jeg har skrevet PHP i flere år, men man lærer jo ikke alle de ting man IKKE kan :P Så længe man kan det på én måde.
Avatar billede kwudo Nybegynder
21. juli 2007 - 18:45 #2
nej hjalp ikke :/
Avatar billede kwudo Nybegynder
21. juli 2007 - 18:48 #3
Avatar billede windcape Praktikant
21. juli 2007 - 18:53 #4
viperine , ja du har ikke læst manualen i flere år så :-)

http://dk2.php.net/manual/da/language.operators.logical.php

Man kan nemlig godt bruge 'and'

Problemet er bare denne her linje: <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
Fjern den, og det er intet problem.

Du har alligevel IKKE brug for den, og den er _IKKE_ krævet for a validere.
Avatar billede kwudo Nybegynder
21. juli 2007 - 18:54 #5
er den påkrævet for at køre xhtml?
Avatar billede windcape Praktikant
21. juli 2007 - 18:55 #6
Og hvis du absolut vil bruge en xml-dekleration som ødelægger din side I IE, skal du

a) sætte 'short_open_tag' til 'Off' i php.ini
b) bruge <?php echo '<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>'; ?> istedet :)
Avatar billede windcape Praktikant
21. juli 2007 - 18:55 #7
xhtml supportes ikke rigtigt alligevel, og slet ikke i IE, så du kan ligeså godt glemme alt om det.
Avatar billede kwudo Nybegynder
21. juli 2007 - 18:56 #8
hvis den ødelægger siden i IE fjerner jeg den da :D
Avatar billede kwudo Nybegynder
21. juli 2007 - 18:56 #9
jeg siger tak, smid et svar hvis du vil :)
Avatar billede windcape Praktikant
21. juli 2007 - 18:57 #10
ok :)
Avatar billede windcape Praktikant
21. juli 2007 - 18:57 #11
Og hvis du nogensinde skal producere rigtige XML filer, så kan du jo bruge overstående løsninger ;-)
Avatar billede kwudo Nybegynder
21. juli 2007 - 19:21 #12
yes (;
Avatar billede olebole Juniormester
28. juli 2007 - 02:02 #13
<ole>

- men hvorfor overhovedet bekymre sig om at skrive XHTML 1.0 Transitional?

Bortset fra nogle komplet ligegyldige, kosmetiske småting er der absolut ingen forskel fra HTML 4.01 Strict. Der er ikke et øje på kloden, som har glæde af din XHTML, da den altid vil blive parsed som HTML ... aldrig som XHTML.

Til gengæld bør du nok bruge et tegnsæt, som andre end Windows-brugere kan anvende:
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

/mvh
</bole>