Avatar billede younk-dk Nybegynder
21. juli 2007 - 12:59 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Som fil eller tekst?

Hej, jeg kom til at tænke på om det var en fordel at lave sine javascript og stylesheet i filer fremfor bare at tilføje dem i html koden.
<script type="text/javascript" src="javascriptfil.js"></script>
og
<link rel="StyleSheet" href="stylesheetfil.css" type="text/css">

Jeg kan godt se at min HTML kode bliver kortere hvis jeg bare "includer" filerne, men er der nogen forskel i den måde browseren indlæser min side eller er det komplet lige meget?
Avatar billede oskar Nybegynder
21. juli 2007 - 13:29 #1
Der er nu også den vigtige fordel at det er nemmere at ændre i en css fil end i 300 html-filer. Om en css-fil bliver i hukommelsen og derved sparer tid ved næste side med samme css aner jeg ikke, men jeg kan da kun anbefale at bruge css fremfor at indsætte koden i html.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
21. juli 2007 - 17:03 #2
Det er nemmere at skifte koden ud, hvis koden ligger i filen.. det betyder også, at du nemt og hurtigt kan erstatte filen ud med en anden, og få andet funktionalitet/design.

En anden god grund er, at søgemaskinerner ikke kan bruge hverken JavaScript eller CSS kode, i HTML filer, til noget som helst..

.. 2 gode grunde, til at putte koden i eksterne filer, i stedet for at indlejre dem i HTML koden..
Avatar billede olebole Juniormester
21. juli 2007 - 22:11 #3
<ole>

- og i fremtiden (fra og med XHTML 2.0) bliver det den eneste lovlige måde  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede younk-dk Nybegynder
17. juli 2008 - 19:58 #4
tak for svarene.. vil i have point? for ellers lukker jeg. (er igang med at ryde op)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. juli 2008 - 20:17 #5
Ingen points til mig, tak. :-)