Avatar billede Claus Mester
20. juli 2007 - 15:13 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Problemer med DIV id i aspx

Hvordan kan det være, at jeg modtager følgende fejlmedd. når jeg kører min *.aspx fil:

__ fejl __

Type 'System.Web.UI.WebControls.Repeater' does not have a public property named 'div'.

__ fejl slut __

Den hentyder til det første <div ..> i følgende linie, nederst i filen:

__ css henvisning __

<div id="linkback">
<!--#include file="include/bundnav.inc"-->
</div>

__ css henvisning slut __

Hele koden ser således ud:

_________________________________________________

<%@ Import Namespace="System.Data.OleDb" %>

<script runat="server">
sub Page_Load
'Forbinder til databasen
dim dbconn, strSQL, dbcomm, dbread, accessDb
accessDb= server.mappath("/aspnettut/db/nettuts.mdb")

dbconn=New OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;data source=" & accessDb)
dbconn.Open()

'Udvælger data
strSQL="SELECT * FROM udbydere"
dbcomm=New OleDbCommand(strSQL,dbconn)

'Læser data
dbread=dbcomm.ExecuteReader()

'Vis data
udbydere.DataSource=dbread
udbydere.DataBind()

'Lukker databasen
dbread.Close()
dbconn.Close()
end sub
</script>

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<title>ASP.NET tutorial - Databaser</title>
<meta name="robots" content="noindex, nofollow">
<link href="css/default.css" rel="stylesheet" type="text/css">
</head>
<body>

<form runat="server">
<asp:Repeater id="udbydere" runat="server">

<HeaderTemplate>
<table border="1" width="100%"
<tr>
<th>Udbydernavn</th>
<th>Udybderlink</th>
<th>Tutorialtype</th>
<th>Tutoriallink</th>
</tr>
</HeaderTemplate>

<ItemTemplate>
<tr>
<td><%#container.DataItem("Udbyder")%></td>
<td><%#container.DataItem("Udbyderlink")%></td>
<td><%#container.DataItem("Tutorialtype")%></td>
<td><%#container.DataItem("Tutoriallink")%></td>
</tr>
</ItemTemplate>

<FooterTemplate>
</table>
</FooterTemplate>
</form>

<div id="linkback">
<!--#include file="include/bundnav.inc"-->
</div>
</body>
</html>
Avatar billede neoman Novice
20. juli 2007 - 15:22 #1
din <asp:repeater> tag er ikke lukket

Ellers - kan se du kører uden code-behind, hvilket nrmalt gør livet ret meget nemmere.
Med code-behind flytter kode i en separat fil, så  din kode er totalt adskilt fra markup i aspx filen. Du får code-behind filer når du laver en ny aspx side, og i VWD sætter flue ben i "Place code in sparate file".

Du hopper nemt over i code-behind filen ved f.eks. dobbeltklikke inde i aspx filen
Avatar billede neoman Novice
20. juli 2007 - 15:26 #2
tillige - "Include" er et levn fra ASP . Dette kan gøres ret meget smartere med .NET. Man har noget som hedder Masterpage - på den kan du opsætte alle de tingsom skal optræde på alle dine sider en gang for alle. Alle de sider som bruger denne master som masterpage får så de elementer du har sat op på masterpagen.
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/wtxbf3hh(vs.80).aspx
Avatar billede Claus Mester
20. juli 2007 - 15:30 #3
Tak for respons :)

Gør jeg som du foreslår, modtager jeg en ny fejl:

BC30456: 'DataItem' is not a member of 'System.Web.UI.Page'.

Nu jeg realtivt noob til det her dotnet halløj, så jeg kender ikke alle betegnelserne. Hva er VWD og hvordan linker jeg til (opretter) jeg den seperate fil med koden?
Avatar billede Claus Mester
20. juli 2007 - 15:32 #4
Ang. Masterpage ... ja, det er langt nemmer, det ka jeg godt se. Smart, iøvrigt.
Avatar billede neoman Novice
20. juli 2007 - 15:33 #5
Hvad bruger du til at lave din kode ? VWD er Visual Web Developer
og <%#container.DataItem("Udbyder")%>
skal nok være
<%#Eval("Udbyder")%>
Avatar billede neoman Novice
20. juli 2007 - 15:43 #6
Du kunne downloade de simpleste færdige websites fra MS, så kan du se hvordan tingene er skruet sammen.

http://www.asp.net/downloads/starterkits/default.aspx?tabid=62

F.eks. : PersonalWebsite StarterKit og/eller Club Website Starter Kit
Avatar billede Claus Mester
20. juli 2007 - 15:51 #7
Jeg ville meget gerne benytte VWD, men jeg har et enerhverende problem med tvungen indrykning. Så indtil videre arbejder jeg i Webcoder som jeg har brugt længe.

Efter jeg ændrede "Dataitem" sætningen til "Eval", bliver det vist på siden. Der er så ingen data, selvom databasen er fyldt med data, men det et nyt spørgsmål.

Go ide mht. de færdige websites. Kan nok få lidt inspiration og overblik.
Avatar billede Claus Mester
20. juli 2007 - 15:51 #8
Hvordan kan det iøvrigt være, at eval virker og den anden ikke gør?
Avatar billede neoman Novice
20. juli 2007 - 15:57 #9
webcoder vs VWD ? Jøsses - du gør livet svært for dig selv, i og med at hovedbestanddelen af .NEt er .NET kode, hvor du får intellisense, events, drag-and-drop elementer og løbende syntax checking.

Code-behind får du som beskrevet i 20/07-2007 15:26:36.. ellers kan du selv pløkke det nødvendige ind i page directive - @linjen i aspx filen. Check out de færdige sites - mange spørgsmål vil nok besvare sig selv når du får kigget på dem.
Avatar billede neoman Novice
20. juli 2007 - 15:58 #10
og ellers er www.asp.net fyldt med tutorials, eksempler osv... Og glem et øjeblik hvad du kender til ASP. ASP.NET er HEEEEEELT anderledes, med en hel anden filosofi etc etc.
Avatar billede Claus Mester
20. juli 2007 - 16:05 #11
Ja, jeg ved det godt. Andetsteds her på eksperten, har jeg efterspurgt en løsning på mit problem med indrykning, men ingen har svaret. Måske du kender svaret. Link: http://www.eksperten.dk/spm/788112

Og som du helt rigtigt siger, besvarer mange spørgsmål sig selv med de færdige sites fra MS. Downloadede Club og ud fra det, fik jeg trimmet koden så alt kører smooth nu :) Tak!
Avatar billede Claus Mester
21. juli 2007 - 09:09 #12
Ligger du et svar, neoman. Tænkte om du kunne forklare mig hvordan det kan være at %eval virker og ikke dataitem (sidstnævnte benyttes i den tutorial jeg følger på w3).
Avatar billede neoman Novice
21. juli 2007 - 10:10 #13
Der står noget om det her: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/858twd77.aspx og du kan følge diverse links derfra til videre uddybning. Jeg selv lader min IDE generere den slags, så har egentligt aldrig dykket ned i finesserne lige på dette område.