Avatar billede krel Nybegynder
19. juli 2007 - 23:52 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

kosmetik til dato- og tidsformat

Hej derude?

Jeg har i min db valgt at have lant datoformat til mit datofelt og kort klokkeslætsformat til mit tidsfelt. (grunden til jeg har to felter og ikke et med standart format dd-mm-åååå tt:mm:ss) er at jeg gerne vil have en lille "_" mellem dato og tid på min side..

På min side vises tiden dog som langt format (tt:mm:ss) og min dato har "-" som seperator.. hvis man kan vil jeg gerne have disse "-"'er lavet om til "." og så kunne jeg godt tænke mig at have min tid i tt:mm

Det hele skal bruges til en nyhedstabel som man gerne skulle skrive til fra siden med tiden, så måske ville et samlet dato og tids-felt være smartere da man så blot kunne give nyhden tids-ogdatostempel når den blev sendt til db.... i såfald kan man trække data'en (dd-mm-åååå tt:mm:ss) ud af db'en og så dele den for at sætte et "_" mellem dato og tid? - hvis hvordag??

Puha en masse tekst, altså
(1) lave tt:mm:ss --> tt:mm
(2) lave dd-mm-åååå --> dd.mm.åååå (med "." istedet for "_")
(3) dele dd-mm-åååå tt:mm:ss så man kan skrive dd-mm-åååå "_" tt:mm:ss

mvh.
Kristian
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2007 - 00:23 #1
hejsa

nu antager jeg at dit datofelt hedder "dato" og dit tidsfelt hedder "tid"

<%
dato = rs("dato")
tid = rs("tid")
datoogtid = dato & " " & tid
if isdate(datoogtid)=True then
'1
response.write hour(datoogtid) & ":" & minute(datoogtid)
'2
response.write day(datoogtid) & "." & month(datoogtid) & "." & year(datoogtid)
'3
response.write replace(datoogtid," "," _ ")
end if
%>

var det det du mente?

\Dan
Avatar billede krel Nybegynder
22. juli 2007 - 13:01 #2
--> Dan
tja så er det noget mere kosmetik - nemlig at hvis klokken fx er 06.01 kommer der til at stå 6.1 og tilsvarende med dato hvis det nu er 20-06-2007 bliver 20.6.2007...

/Kristian
Avatar billede krel Nybegynder
22. juli 2007 - 13:05 #3
.. kan man ikke srive koden sådan at den kun går ind og erstatter - med . og så angiver tidsformat i stedet for det script du har tager ikke højde for dato og tidsformaterne <% session.LCID = 1033 %> og/eller <% session.LCID = 1030 %> amerikansk/engelsk og/eller dansk..
Avatar billede holmes2 Nybegynder
22. juli 2007 - 16:33 #4
Hvis du har alt i et DateTime felt kan du bruge

datNow = day(rs("dato")) & "." & month(rs("dato")) & "." & year(rs("dato")) & " " & FormatDateTime(rs("dato"),4)

Response.Write datNow

Læs mere om FormatDateTime her:
http://www.w3schools.com/vbscript/func_formatdatetime.asp
Avatar billede holmes2 Nybegynder
22. juli 2007 - 16:55 #5
Glemte lige dit problem med datoen. Måske dette kan bruges. Fungerer hos mig

IF len(month(Now()))=1 THEN monthValue= "0" & month(Now()) ELSE monthValue= month(Now()) END IF
IF len(day(Now()))=1 THEN dayValue= "0" & day(Now()) ELSE dayValue= day(Now()) END IF

datNow = dayValue & "/" & monthValue & "/" & year(Now()) & " " & FormatDateTime(Now(),4)

Response.Write("" & datNow & "")
Avatar billede holmes2 Nybegynder
22. juli 2007 - 16:58 #6
Passer bedre til dit ønske:

IF len(month(rs("dato")))=1 THEN monthValue= "0" & month(rs("dato")) ELSE monthValue= month(rs("dato")) END IF
IF len(day(rs("dato")))=1 THEN dayValue= "0" & day(rs("dato")) ELSE dayValue= day(rs("dato")) END IF

datNow = dayValue & "." & monthValue & "." & year(rs("dato")) & " " & FormatDateTime(rs("dato"),4)

Response.Write("" & datNow & ""
Avatar billede krel Nybegynder
23. juli 2007 - 22:17 #7
super fint..
undskylder ventetiden men har op til flere gange været ved at skrive at det ikke fungede som jeg gerne ville have det, men har så lige prøvet en gang mere hver gang og nu virker det som det skal.. så du smider et svar og du skal få dine point c",)

/Kristian
Avatar billede holmes2 Nybegynder
23. juli 2007 - 23:09 #8
svar :-)