Avatar billede arh1 Nybegynder
17. juli 2007 - 11:14 Der er 26 kommentarer

Hvad er hurtigst? MS SQL eller MySQL?

Hej .

Hvilken slags server vil I anbefale at bruge? MS SQL eller MySQL?
Og hvilken af dem er hurtigst?
Avatar billede pierrehusted Nybegynder
17. juli 2007 - 11:27 #1
Det kommer an på...

Jeg bruger MS-SQL hvis der er brug for store natlige importer/opdateringer af databasen. Så bruger jeg oftest DTS-pakker til at få opdateringerne til at køre.

Jeg bruger MySQL hvis det er små sites med lidt debat og CMS.

Min fornemmelse er at MySQL er hurtigst, men jeg har aldrig efterprøvet det.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
17. juli 2007 - 11:27 #2
begge dele er gode, og det kommer an på hvilken sammenhæng du ønsker at bruge det.

hvis du bruger .ASP eller .NET i et windows miljø skal du vælge MS SQL, hvis du bruger PHP vælger man ofte MySQL, men det kommer meget an på dit behov.
MySQL er gratis at benytte (for det meste), mens der skal betales licens for MS SQL.
Avatar billede fennec Nybegynder
17. juli 2007 - 11:42 #3
Der er 1000 ting som har betydning for hastigheden. CPU, RAM, harddisk, netværk, programmeringssprog osv. så det er umuligt at sige, hvad der kører hurtigst hos dig.

MySQL er dog først nu med deres version 5 kommet op på et niveau, hvor den kan være med i Enterprice løsninger. Før det havde den seriøse mangler med view/sub selects.

Er det en stor løsning du skal lave (mange tabeller med mill af rækker) vil jeg anbefale MS-SQL. Den har det bedste admin værktøj. Er det en lille løsning er MySQL fin.

fsconsult.dk >>
Angående licens til MS-SQL så er den ny Express ganske gratis. Jeg har dog ikke tjekket, hvornår man skal begynde at betale for den, lige som man også skal betale for MySQL, hvis man bruge den til bestemte ting.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 11:59 #4
Hurtigst til hvad ? INSERT eller SELECT ? Store eller smaa queries ? MyISAM eller InnoDB
tabeller for MySQL.

Svaret om hvad der er hurtigst afhaenger meget af konteksten.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 12:00 #5
Der er ikke noget principielt imod at bruge ASP.NET med MySQL og PHP med SQLServer.

Det er bare traditionelt often saadan at enten er man en MS kunde eller saa er man
ikke en MS kunde.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 12:01 #6
sub queries kom allerede i MySQL 4.1 og det er ved at vaere mange aar siden den kom.

SQLServer Express er max. 4 GB database, max. 1 GB mem og max. 1 CPU saa vidt jeg
husker.
Avatar billede fennec Nybegynder
17. juli 2007 - 12:06 #7
arne_v >>
Ja, sub queries var i MySQL 4.1, men kun i en simpel udgave. Jeg startede ud med MS-SQL, og da jeg hoppede på MySQL vognen, blev jeg så sur, da jeg ikke kunne lave de SQL's jeg kunne i MS, at jeg droppede det igen.
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 12:48 #8
Med hensyn til anbefaling:
  - hvilken platform skal det koere paa ?
  - hvad maa det koste ?
  - hvilke features er must have ?
  - hvilke features er nice to have ?
  etc.
Avatar billede windcape Praktikant
17. juli 2007 - 12:52 #9
"SQLServer Express er max. 4 GB database, max. 1 GB mem og max. 1 CPU saa vidt jeg
husker."

Der er ikke max størrelse på, jeg har da nogle 8-12gb databaser på den.

Personligt synes jeg at MS-SQL er laaaaaaaaaaaaaaaaaangsom, meget meget tung, og har elendige udviklingsværtøjer i forhold til MySQL.
Derudover virker MS-SQL designet til application-database, og ikke storage. Bare det at skulle kopiere data er smertefuldt.

Og så kan man jo starte at diskutere hvor elendigt T-SQL er ;-)
Avatar billede windcape Praktikant
17. juli 2007 - 12:53 #10
"Der er ikke noget principielt imod at bruge ASP.NET med MySQL og PHP med SQLServer."
- Udover at PHP og SQLServer kører elendigt :(
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. juli 2007 - 12:57 #11
object databaser er en helt anden mulighed.
www.zope.org og www.plone.org kan også lave gode søgehastigheder.
Det har yderligere den fordel at man ikke behøver at lære sql.
Og det er ganske gratis ligesom prøve versionen af MS SQL express.
Men det bliver ved med at være gratis.
Avatar billede windcape Praktikant
17. juli 2007 - 13:00 #12
bauerdata du linkede et en application server, og et CMS system.

Du er godt klar over at databaser bruges i andre sammenhæng end webudvikling ikke? :)
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. juli 2007 - 13:00 #13
Sorry glem kommentaren
den hørte til http://www.eksperten.dk/spm/787847
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 13:00 #14
http://www.microsoft.com/sql/editions/express/features.mspx

Scalability and Performance
•

Supports 1 CPU, but can be installed on any server
•

1 gigabyte (GB) addressable RAM
•

4 GB maximum database size

(laeste du at vi snakker om Express Edition ?)
Avatar billede windcape Praktikant
17. juli 2007 - 13:03 #15
Ja ? Jeg Bruger også Microsoft SQL Server Express.

Det var da underligt, jeg er ikke støt ind i nogle begrænsninger af den art endnu :)
Avatar billede windcape Praktikant
17. juli 2007 - 13:06 #16
Ok, checkede lige.. måske gælder den kun dataen

server.mdf , 1.4gb
log.mdf , 32gb

Men er ellers sikker på at vi har haft server.mdf oppe på 8gb.
Avatar billede bauerdata Nybegynder
17. juli 2007 - 13:20 #17
windscape
Du har ret jeg var lidt hurtig. Zope og plone er baseret på ZCatalog
Et bedre link er
http://www.zope.org/Documentation/How-To/ZCatalogTutorial
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 13:35 #18
Hvis det ikke er Express, saa er der masser af eksempler paa TB databaser.

NB: Var det ikke en meget stor log i forhold til data ?
Avatar billede arh1 Nybegynder
17. juli 2007 - 14:48 #19
Tak for svarene alle sammen . Det er lidt indviklet alt sammen. :) .

Jeg har sat en Linux server op til PHP og en Windows til ASP og ASP.Net.
Så er mit spørgsmål: Hvilken database fungerer godt til begge sprog?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juli 2007 - 14:54 #20
Begge boer kunne bruges.

Jeg tror at jeg ville gaa efter MySQL paa Linux boxen, hvis nemhed er et vaesentligt kriterie.
Avatar billede arh1 Nybegynder
17. juli 2007 - 17:40 #21
det er det ikke. altså efter min mening kan jeg bedre lide MS SQL, fordi jeg synes, at den er nem at administrere. Men bestemmer jeg så bare selv hvad jeg vælger? og kan man godt sætte MS SQL op på Linux? (jeg ved godt, at det kan lyde som et dumt spørgsmål) .

Forresten: så kan jeg vel godt få adgang til MS SQL databasen fra en anden PC, ikke? Jeg tror jeg havde lidt problemer med det, men jeg har vist ikke afprøvet det ordentligt .
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
17. juli 2007 - 17:48 #22
nope.... MySQL kører fint på både windows og *nix, mens MS SQL skal køre på en windows maskine..
Avatar billede arh1 Nybegynder
17. juli 2007 - 19:59 #23
ja, men jeg har også en Windows maskine . :) .
Avatar billede windcape Praktikant
20. juli 2007 - 04:31 #24
"altså efter min mening kan jeg bedre lide MS SQL, fordi jeg synes, at den er nem at administrere."
- Men MySQL er da nemmere at administere ? Vil da personligt mene at udviklingsværtøjerne til MySQL er mange gange bedre end de default til MSSQL.

Ihvertfald gør dig selv en tjeneste og check dem ud på http://dev.mysql.com :)

"NB: Var det ikke en meget stor log i forhold til data ?"
- Jo :)
Avatar billede fennec Nybegynder
20. juli 2007 - 08:24 #25
windcape >>
Er der et admin værktøj du vil anbefale til en windows platform?? Jeg har kun brugt phpMyAdmin og det når ikke Enterprise Manageren til sokkeholderne. Jeg har før ledt efter et bedre værktøj, men det var helt tilbage i 4.x tiden, så de må have lavet noget bedre siden...
Avatar billede arne_v Ekspert
20. juli 2007 - 22:41 #26
Du kan vælge og vrage til MySQL.

MySQL Administartor fra MySQL
SQLYog
FabForce 4
etc.

Der er sågar en Toad til MySQL.