Avatar billede Claus Mester
15. juli 2007 - 09:07 Der er 13 kommentarer og
3 løsninger

Mysql eller Access

Godmorgen.

Jeg er blevet godt og grundigt forvirret og i tvivl.

For at komme godt i gang med at lave komplekse og dynamiske websider, og fordi jeg har tidligere erfaring med Visual Basic programmeringssprog, valgte jeg at lære mig ASP og bruge en MS Access dB.

I min jagt på et webhotel, valgte jeg one.com, et valg jeg nu er usikker på var så godt. De kører det såkaldte "SUN Java ASP", som skulle være anderledes end MS ASP og de understøtter ikke MS Access databaser.

Så hva gør jeg nu? - Går jeg over til PHP og MySQL eller kan jeg fortsætte i ASP og bruge MySQL som database?

nicolaus
Avatar billede oskar Nybegynder
15. juli 2007 - 09:17 #1
Du kan jo også skifte udbyder, f.eks. cliche.dk det burde være både nemmere og hurtigere end at sætte sig ind i mysql og php
Avatar billede nielle Nybegynder
15. juli 2007 - 10:44 #2
Du kan sagtens bruge ASP sammen med MySQL - at dømme fra dine tidligere spørgsmål har du jo også fået det til at fungere.

Alle typer SQL databaser har meget til fælles, men de er også forskellige fra hinanden: Access <> MySQL <> Oracle <> SQL server <> DB2 <> Firebird osv.

Ved at tage skiftet fra Access til MySQL finder du ud af noget om hvad der er ens for de forskellige baser, og dette er en viden som du vil have masser af nytte af hvis du agter at fortsætte seriøst med programmering fremover.

Jeg er ikke klar over hvor stor forskellen på MS ASP og SUN ASP er, men der skal såmæn nok være ting som fungere anderledes. Næppe mange forskelle, men de er der.

Hvorvidt du vil skifte til PHP afhænger af dig; Der er ikke nogen tvingende grund til at skifte, men på den anden side er det faktisk en god ide at sprede sig over lidt forskellige sprog under alle omstændigheder.
Avatar billede jay Nybegynder
15. juli 2007 - 11:56 #3
Jeg mener at for år tilbage kunne SUN's ASP ikke fortolke VBscript, så når man havde skrevet al sin kode i det og købte et webhotel med ASP (man var jo ikke klar over det var SUN-ASP før man læste det med småt) så var man rimelig sat :) Men jeg synes da jeg kan huske at SUN senere fik implementeret, så der kunne bruges VBscript.

Well bare en kommentar.
Avatar billede Claus Mester
15. juli 2007 - 17:16 #4
Det med at skifte udbyder har jeg også overvejet. Har tidligere været utrolig glad for Surftown.

Hvad angår SUN ASP vs. MS ASP kan jeg i hverfald sige så meget, at det ikke kan fortolke funktionen "Driver" og Setlocale. Det afvises direkte på one.com når scriptet udføres.

Jeg må jo lige overveje hvad jeg gør.

Hvis jeg nu vælger MySQL, ved i så hvor og hvilken version jeg skal downloade?
Fandt dette: http://dev.mysql.com/downloads/, men er i tvivl om hvilken jeg skal vælge.

Tak for respons i øvrigt :)

nicolaus
Avatar billede Claus Mester
15. juli 2007 - 17:19 #5
Har lige konstateret, at Surftown ikke understøtter MS Access dB. Det ser efterhånden ud til, at "pakken" Access og PHP, kun understøttes ved få udbydere, og ofte til en relativt stor penge.
Avatar billede Claus Mester
15. juli 2007 - 17:20 #6
Access og PHP .. sån en omgang vrøvl .. jeg menter selvfølgelig Access og ASP :)
Avatar billede nielle Nybegynder
15. juli 2007 - 17:32 #7
Hvorfor vil du downloade MySQL? Hvis det er fordi at du ønsker at kunne afteste dine programmer før du uploader, så skal du i hvert fald også have en PHP med samt en webserver at afvikle det på. Hvis det er tilfældet, så er det måske bedre hvis du downloader en pakkeløsning. Der er en del, men denne er et konkret bud:

http://www.wampserver.com/en/

Hvad angår MySQL specifikt, så er det nok bedst, hvis du satser på at installere samme version som den der køre på dit website. Så har du en bedre garanti for at det du koder faktisk fungere efter upload.
Avatar billede Claus Mester
15. juli 2007 - 17:59 #8
nielle: Jeg ville netop downloade MySQL, for at kunne teste inden upload. Men det virker meget omstændigt og omfangsrigt.

Jeg har besluttet mig for, i første omgang, at gøre min "asp/access-træning" færdig og muligvis forsøge mig med mysql (apache og php) bagefter. For nu har jeg flyttet mit domæne til cliche og oprettet et win webhotel.

Tak for jeres indskydelser :)
Avatar billede nielle Nybegynder
15. juli 2007 - 18:09 #9
Svar :^)
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. juli 2007 - 21:54 #10
lige en indskydning, jeg har en webserver med asp, asp.net og mssql jeg vil da gerne hjælpe dig med at komme igang og hoste din hjemmeside gratis.
Avatar billede Claus Mester
15. juli 2007 - 22:48 #11
thomasmyg: det vil jeg da meget gerne høre mere om :)
øvrige: sæt et svar så deler jeg point ud.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
15. juli 2007 - 23:06 #12
kontakt mig på min msn torh@mail.dk
Avatar billede Claus Mester
17. juli 2007 - 18:32 #13
Hvis i vil have point, så læg et svar ind, så deler jeg ud.
Avatar billede thomasmyg Nybegynder
17. juli 2007 - 20:39 #14
svar
Avatar billede oskar Nybegynder
18. juli 2007 - 13:58 #15
;)
Avatar billede Claus Mester
19. juli 2007 - 10:37 #16
Jeg skiftede udbyder til cliche.dk. Billigt, for et windows asp/access webhotel, så nu får vi se hvor godt det egentlig er.

Og jeg har således valgt, at fortsætte med .NET og Access.

Tak for jeres input :)

nicolaus