Avatar billede djio Nybegynder
14. juli 2007 - 17:36 Der er 8 kommentarer

12 volts omformer, lader ikke batteri ordenlig op.

Hej. Jeg købte denne omformer omkring 1 år tilbage, men den har ikke virket optimalt, da min bærbars opladning ikke blev fuldført, da den hoppede i at lade og ikke at lade. Så den brugte mere strøm, end den nåede at oplade. Derfor er mit spørgsmål. Hvad er der galt? Hvad kan rette op på problemet? Er omformeren for lille?

Det er denne omformer der er tale om:
http://thansen.dk/product.asp?c=1087202367&n=-1841345648&pn=-1841333746
Det er denne computer der er tale om:
HP Pavilion dv5000
Strøm information til bærbar, hvis det kan bruges?
Input: 100-240V~  1.6A  50-60Hz
              ___
Output: 18,5V  ---  3,5A  LPS

Tusind tak på forhånd. Skal på ferie idag, så det kunne være rigtig lækkert, hvis i kunne hjælpe :)
14. juli 2007 - 18:56 #1
... virker den med en alm. 230V/60W(?) glødepære ?
Avatar billede djio Nybegynder
14. juli 2007 - 19:29 #2
den "blinker" i starten, også lyser den svagt.
14. juli 2007 - 20:28 #3
... så virker den jo nok ikke mere ?

(Garanti???)
Avatar billede djio Nybegynder
14. juli 2007 - 20:32 #4
den har aldrig virket så? :/
- men tak.
Avatar billede webmasterdk Praktikant
17. juli 2007 - 08:33 #5
Du har vel ikke sat den til i cigaret stikket?
I mange biler er cigaret stikket kun sat til med kabel tyndere end tandtråd.
Ved de 1000W, ville jeg mindst bruge 30 kvadrat kabel.
Ved mindre kan den ikke trække nok strøm igennem
Avatar billede oz3tl Nybegynder
31. juli 2007 - 00:07 #6
Webmasterdk:  med det strømfobrug den kan tygge så er 16 kvadrat nok men kan self. også skyde gråspurve med kanoner rent faktisk kan en 10 kvadrat klare det så med 16 er der rigeligt til overkill også hele 60 ampere faktisk :D.

M.V.H.
TLV
Avatar billede webmasterdk Praktikant
31. juli 2007 - 07:45 #7
oz3tl > Hmm.. Ifølge de tabeller jeg har kigget på bør man ved 1KW bruge 35mm2 op til 3.3M og derfra op til 7m bruger 53mm2.

Yderligere at tage i betragtning er vel effektiviteten på konverteren, hvis den kan levere 1kW trækker den vel en del mere?!

Sidste sætning er en gråzone jeg ikke er sikker i.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
02. august 2007 - 13:13 #8
Webmasterdk: inden vi kommer i mundhuggeri hvor mange huse har 35 eller 53 mm2 i installationen ud til stikkontakterne, og kvadratet * 10 = antal ampere der kan trækkes der igennem som tommelfinger regel, og da en inverter regnes til en effektivitet på ca. 90 vil den maksimalt trække 95 ampere på 12v siden, så tror du har set forkert i din tabel, hvis jeg husker rigtigt så har dem jeg har set været leveret med 16 mm2.

M.V.H.
TLV