Avatar billede haz Nybegynder
14. juli 2007 - 07:59 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

dato under 7 dage gammel

jeg har en streng med en dato som jeg skal have checket om den er under 7 dage gammel men hvordan kan jeg gøre det og samtidig tage hensyn til at det kan være imellem 2 måneder ?
Avatar billede kalp Novice
14. juli 2007 - 12:23 #1
hvad mener du med mellem 2 måneder?
Avatar billede haz Nybegynder
14. juli 2007 - 17:23 #2
at hvis det er den 5 i måneden skal der jo tages højde for hvor mange dage der var i sidste måned
Avatar billede nielle Nybegynder
14. juli 2007 - 17:28 #3
Altså du mener "på tværs af månedskift".

Noget i denne stil:

string datoIStreng = "10-07-2007";

DateTime dato = DateTime.Parse(datoIStreng);

DateTime idag = DateTime.Today;

TimeSpan diff = idag - dato;
if (diff.Days > 7)
    Console.WriteLine("Datoen ældre end 7 dage!");
else
    Console.WriteLine("Datoen endnu ikke udløbet.");
Avatar billede nielle Nybegynder
14. juli 2007 - 17:29 #4
Hvorfor vil du iøvrigt have datoen i en streng? DateTime typen er direkte beregnet til formålet.
Avatar billede kalp Novice
14. juli 2007 - 17:36 #5
er enig i nielle's forslag..

men tror bare godt jeg kunne have undværet det med imellem 2 måneder da koden alligevel ville have taget højde for det:P

blev i hvertfald usikker på hvad du mente hehe
Avatar billede haz Nybegynder
14. juli 2007 - 17:38 #6
det vil jeg egentlig heller ikke ,men jeg arbejder videre på en andens kode.
Avatar billede nielle Nybegynder
14. juli 2007 - 17:43 #7
Et ikke-trivielt problem med at have datoen i en streng er at man ikke kan føle sig sikker på om den er gemt med dansk format, dd-mm-yyyy, eller med engelsk format, mm-dd-yyyy, eller noget helt tredje, yyyy-mm-dd.
Avatar billede haz Nybegynder
16. juli 2007 - 04:54 #8
nu virker det
nielle smid et svar.
Avatar billede nielle Nybegynder
16. juli 2007 - 06:41 #9
Så gerne :^)