Avatar billede hansi67 Nybegynder
13. juli 2007 - 23:24 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Error ved insert

Hey.. alle

Jeg får en fejl på en ASP side.
Sitet er flyttet fra en webhost til en anden webhost fornyligt og nu modtager jeg en fejl-besked.

fejlen lyder:
----
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80004005'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Operation must use an updateable query.

/webmaster2/Products_add_exe.asp, line 35
-----

Her ses linie 35 og de omgivende linier:
-----
If Len(State) = 0  Then
    'læg produkt data i DB
    Dim strConnect, strSQL, objConn
    Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    strConnect = Connect
    objConn.Open strConnect
    objConn.BeginTrans
    strSQL = "INSERT INTO produkter (kat_id, varenr, beskrivelse) VALUES ('"& strkat_id &"','"& strvarenr &"','"& strbeskrivelse &"')"

    objConn.Execute(strSQL) ' *********** linie 35 ***************************

    If objConn.Errors.Count = 0 Then
        objConn.CommitTrans
        Savedstate = "Et produkt oprettet"
    Else
        objConn.RollbackTrans
        For Each error In objConn.Errors
            State = State + error
        Next
    End If

-----

Jeg kan godt hente data ud af access databasen, men ikke "update" / "insert".
Nogle gode bud på hvad det kan være der er problemet?

God weekend :)
Avatar billede kalp Novice
13. juli 2007 - 23:29 #1
lyder ikke som om der er skriverettigheder på databasen
Avatar billede kalp Novice
13. juli 2007 - 23:30 #2
http://support.microsoft.com/kb/175168

her har du alle mulige årsager..

tror dog stadig bare det er fordi der ikke er skriverettigheder til databasen med den user account som forsøger at skrive til den.
Avatar billede hansi67 Nybegynder
13. juli 2007 - 23:39 #3
Jeg har prøvet at ændre skriverettighederne på mappe/database vha. "chmod" i mit FTP-program, uden held.

Vil du mene at det er noget jeg skal tale om webhost om?

btw.. tak for hurtigt svar
Avatar billede kalp Novice
13. juli 2007 - 23:48 #4
normalt har jeg heldigvis selv fri adgang til servere så kan gå ind og tilknytte forskellige brugere rettigheder.

Jeg tror ikke der til den db er knyttet konto'en "everyone" for og med fulde rettigheder.. så ville den kunne skrive.

det skulle dog ikke undrer mig, at man kan gøre noget selv for at det virker:)
Avatar billede cpufan Juniormester
13. juli 2007 - 23:50 #5
hvis den ligger på en win-server er det server-admin der skal rette det.
der er som regel oprettet en speciel mappe til db'ere hvor der er skriverettigheder
har du ikke en sådan?
Avatar billede hansi67 Nybegynder
13. juli 2007 - 23:51 #6
welll... hvor jeg dog hader denne form for fejl!!!

anyways.. jeg tror sørme jeg kontakter scannet og høre hvad der "sker for dem" og beder til at fejlen ikke ligger på denne side af tasteturet :))

Jeg vender tilbage hvis det løser problemet og så skal du selvfølgelig have dine point.
Avatar billede cpufan Juniormester
13. juli 2007 - 23:54 #7
hvis det er scannet, er jeg ret sikker på at der er oprettet en mappe med skriverettigheder til databaser,
den ligger nok et led længere ude end roden. har du ikke fået en info-mail?
Avatar billede hansi67 Nybegynder
13. juli 2007 - 23:57 #8
ok.. giv et svar og du får point.. har fundet den grimme fejl.
Du havde ret.. forkert placering af database på webserver lol .. jeg tager 10 "dumme" armbøjninger og læser mine lektier næste gang. plz lad være med at fortæl dette til mine nærmeste omgivelser da jeg er til grin i forvejen :))))

havde nok ikke fundet fejlen så hurtigt hvis du ikke har sagt noget om skrverettigheder så,... tak
Avatar billede hansi67 Nybegynder
13. juli 2007 - 23:58 #9
nej jeg har ikke modtaget en info-mail.. det er ikke mit site jeg er bare den dumme hjælper
Avatar billede cpufan Juniormester
14. juli 2007 - 00:01 #10
yessir
Avatar billede hansi67 Nybegynder
14. juli 2007 - 00:05 #11
takker.. point givet yepppaaa

btw: har du nogen erfaring med at omdøbe access fil fra .mdb til .asp
umiddelbart virker det.. men kan der opstå fejl på længere sigt.
Avatar billede cpufan Juniormester
14. juli 2007 - 00:23 #12
ja det vil jeg kraftigt fraråde,
hvad skulle formålet være?
Avatar billede hansi67 Nybegynder
14. juli 2007 - 00:32 #13
Hvis nogen prøver at downloade access databasen så tror serveren det er en asp-fil.. og en sådan kan ikke downloades.. altså sikkerhed, et tip jeg hørte fra en fyr.
Avatar billede kalp Novice
14. juli 2007 - 00:50 #14
nu mener jeg bestemt heller ikke at man kan downloade en access database:)
og hvis man kan så skal dem du har købt webhotel hos lige overveje deres sikkerhed.
Avatar billede ranglen Nybegynder
14. juli 2007 - 00:55 #15
Det med at downloade access databaser, det er bl.a. derfor man lægger mappen til sådanne ting udenfor wwwroot